Criteriile de apreciere a salariaţilor de către patroni sunt diferite în funcţie de regiune, în nord - est, experienţa fiind apreciată ca principalul avantaj al angajatului (80%), în timp ce în est competenţa este mai apreciată (68%), arată studiile realizate de Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii (CNIPMMR).
În sud-vest, experienţa contează pentru 57% dintre patroni în timp ce competenţa, în aceeaşi regiune este importantă pentru aproape 53% dintre întreprinzători.
În urma studiului realizat de CNIPMMR, o altă diferenţă înregistrată în privinţa criteriilor de apreciere a salariatului de către angajator este "comportamentul respectuos", element care a fost menţionat ca fiind important pentru 44% dintre patronii din regiunea centru, însă pentru angajatorii din vest, acest criteriu este important doar pentru 8% dintre cei chestionaţi.
Potrivit Cartei Albe a IMM, se distinge o diferenţă semnificativă în ce priveşte concepţia patronului faţă de cunoştinţele şi abilităţile angajaţilor. Acest criteriu este important pentru 38% dintre întreprinzătorii bucureşteni, în timp ce în regiunea nord - vest procentul angajatorilor care urmăresc aceste calităţi la salariaţii este de peste 75%.
Totodată, inteligenţa salariatului este apreciată de aproape 20% dintre patronii de firme din regiunea sud-est, acest element fiind mult mai important pentru patronii de întreprinderi din nord - est, adică 36%.
Diferenţe se înregistrează în rândul patronilor şi când vine vorba de studiile angajaţilor. Astfel, în regiunea de nord - vest, 35% dintre patronii ţin cont de studiile absolvite, în timp ce în nord doar 10% dintre angajatori apreciază diploma deţinută de salariat.
În acelaşi timp, limbile străine cunoscute de angajat sunt importante pentru 6,25% dintre patronii din sud-est, însă în ce priveşte regiunea nord - est acestea reprezintă un criteriu de apreciere pentru 23% dintre angajatori.
Preşedintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu, a declarat că discrepanţele regionale în ce priveşte opiniile faţă de criteriile pe care angajaţii ar trebui să le îndeplinească se explică prin cultura antreprenorială, care diferă de la regiune la regiune, dar şi prin nivelul diferit de dezvoltare.