Căile ferate române reprezintă, din 1990 încoace, una dintre problemele spinoase ale infrastructurii şi economiei naţionale. Indiferent cine s-a aflat în fruntea companiilor publice de cale ferată, rezultatul economic a fost acelaşi, previzibil: datorii uriaşe acumulate către bugetul de stat şi către furnizori, spolierea companiilor prin contracte păguboase pentru acestea, nerelizarea de profituri, deşi materialul rulant se degrada continuu şi reparaţiile necesare nu erau efectuate.
În articolul "Filiera Craiova din fruntea CFR SA", publicat de Ziarul BURSA în 7 februarie 2019, arătam că majoritatea foştilor subordonaţi de la Electrificare CFR Craiova au fost mutaţi la centru, la SC Electrificare CFR SA, de către Ion Gavrilă, fostul director general al CFR SA.
De la apariţia articolului şi până în prezent, lui Ion Gavrilă nu i-a fost reînnoit mandatul de director general de către membrii Consiliului de Administraţie al companiei. În locul său, a fost numit Costin Mihalache, fost consilier de stat pe probleme de infrastructură feroviară în guvernul Dăncilă.
Numirea lui Mihalache în fruntea CFR SA pare suspectă prin prisma parteneriatelor public-private pe care guvernul Dăncilă le promovează şi a interesului firmelor din China pentru lucrările de reabilitare şi modernizare a căilor ferate din ţara noastră. Această suspiciune este alimentată de faptul că, în perioada 1995-1999, Costin Mihalache a urmat, conform CV-ului, cursurile Universităţii de Limbă şi Cultură Chineză, din Beijing, China, Facultatea de Limbă şi literatură chineză, cursuri finalizate cu diplomă de licenţă. Suntem curioşi să vedem, în perioada următoare, cine vor fi câştigătorii achiziţiilor publice pe care le va organiza CFR SA, sub conducerea lui Costin Mihalache, pentru reabilitarea şi modernizarea infrastructurii feroviare din ţara noastră. Mai ales că bazele cooperării româno-chineze în acest domeniu au fost puse în toamna anului, la Belgrad, de Lucian Şova, fostul ministru al Transporturilor, care a avut o primă discuţie cu marile companii din China care se ocupă de infrastructura feroviară.
• Zeci de tone de cupru delapidate pe Regionala CF Constanţa
Conform unor date şi documente primite pe adresa redacţiei Ziarului BURSA, în perioada 2006-2009, când Ion Gavrilă era director la SC Electrificare CFR SA, au dispărut de pe Regionala CF Constanţa, 159.871 kg de fir de contact electric de cupru înlocuit de firmele care au lucrat la modernizarea căii ferate Bucureşti-Constanţa situată pe culoarul IV Pan european.
Conform adresei din 7 iulie 2017 trimisă de Poliţia Transporturi Feroviare către Regionala CF Constanţa din cadrul CFR SA, reiese că valoarea cantităţii de cupru dispărută din depozitele companiei feroviare se ridică la 3.117.500 lei, iar angajaţii M.A.I. doreau să ştie dacă s-au făcut cercetări administrative în cauza respectivă şi dacă firma feroviară se constituie parte civilă sau nu.
În cauză s-a început urmărirea penală pentru cinci dintre angajaţii CFR SA, iar din documentele pe care le-am primit rezultă că prima notă explicată datează din 3 noiembrie 2016, dar una are drept dată 9 octombrie 2017, la trei luni de la emiterea adresei de către Poliţia Transporturi Feroviare.
Lipsa unei cantităţi de cupru din depozitele SC Electrificare CFR SA a constituit şi cauza unui dosar civil pe care Regionala CF Constanţa l-a intentat atât firmei condusă de Ion Gavrilă, cât şi companiei mamă CFR SA. Dosarul priveşte furtul a peste 40 de tone de fir conductor din cupru din depozitele Centrului de Electrificare Feteşti, în perioada 2014-2016. Sentinţa civilă 1549/2017 pronunţată de Tribunalul Constanţa a fost atacată la Curtea de Apel de către cele două pârâte - CFR SA şi SC Electrificare CFR SA, firma condusă de Ion Gavrilă. Prin decizia nr. 118/2018, magistraţii Curţii de Apel Constanţa obligă SC Electrificare CFR SA să plătească penalităţi pentru două facturi emise de Regionala CF Constanţa. Facturile privesc cantităţile lipsă de deşeuri de cupru predate în custodie către SC Electrificare CFR SA. Valoarea totală a cuprului dispărut din depozitele SC Electrificare CFR SA, aşa cum reiese din cele două facturi, este de 394.846,99 lei.
Din datele de mai sus reiese că atunci când director general al SC Electrificare CFR SA era Ion Gavrilă, din depozitele centrelor de electrificare de la Lehliu şi Feteşti au dispărut uriaşe cantităţi de cupru, iar conducerea firmei a sesizat destul de târziu infracţiunile şi pagubele produse.
Cu toate acestea, nimic nu a împiedicat numirea lui Ion Gavrilă în funcţia director general al CFR SA în cursul anului trecut, menţinerea lui în calitate de consilier în acest moment şi, probabil, numirea ca adjunct al actualului director general al CFR SA, Costin Mihalache.
1. Roata morii
(mesaj trimis de anonim în data de 26.02.2019, 09:52)
Cum se intoarce roata.
Mihalache consilierul lui Gavrila.
Gavrila consilierul lui Mihalache.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2019, 07:36)
ce s-a intimplat? a disparut marele!!! DG din postul cald de la CN-u.
l-a lasat Mihalache de caruta??!!!