Scădere cu 3% a numărului de accidente rutiere mortale în UE în 2024, dar progresele rămân lente

M.B.
Miscellanea / 18 martie

Sursa foto: commission.europa.eu

Sursa foto: commission.europa.eu

Comisia Europeană a publicat astăzi, cifre preliminare privind decesele rutiere în Uniunea Europeană pentru anul 2024, potrivit unui comunicat transmis redacţiei. Aproximativ 19.800 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere anul trecut, ceea ce reprezintă o scădere de 3% faţă de 2023, echivalentul a 600 de vieţi salvate. Deşi această scădere este mai accentuată decât în 2023, ritmul general de îmbunătăţire rămâne insuficient, iar majoritatea statelor membre nu sunt pe cale să îndeplinească obiectivul UE de reducere la jumătate a numărului deceselor rutiere până în 2030.

Pentru a consolida angajamentul faţă de siguranţa rutieră, Comisia Europeană a introdus în martie 2023 un pachet de propuneri menite să îmbunătăţească siguranţa pe drumuri. Acesta include cerinţe actualizate privind permisele de conducere, măsuri pentru aplicarea transfrontalieră a normelor de circulaţie rutieră şi, în curând, o nouă legislaţie privind inspecţia tehnică auto, cu scopul de a reduce numărul vehiculelor nesigure pe drumurile din UE.

Progresele în materie de siguranţă rutieră sunt inegale între statele UE, unele ţări înregistrând îmbunătăţiri, în timp ce altele se confruntă cu dificultăţi în reducerea numărului de decese. În ultimii cinci ani, Grecia, Spania, Franţa şi Italia au avut scăderi modeste ale deceselor rutiere, în timp ce Irlanda şi Estonia au raportat creşteri, deşi fluctuaţiile anuale sunt mai accentuate în statele cu populaţie mai mică.

În schimb, Bulgaria, Danemarca, Lituania, Polonia şi Slovenia au făcut progrese semnificative către atingerea obiectivului de reducere cu 50% a mortalităţii rutiere. Suedia şi Danemarca rămân cele mai sigure ţări în ceea ce priveşte siguranţa rutieră, cu rate scăzute de mortalitate de 20, respectiv 24 de decese la un milion de locuitori. România (77/milion) şi Bulgaria (74/milion), care au în continuare unele dintre cele mai ridicate rate ale mortalităţii rutiere, au reuşit totuşi să reducă numărul accidentelor fatale cu peste 20% faţă de 2019. La nivelul UE, media este de 44 de decese rutiere la un milion de locuitori, conform aceleiaşi surse.

Drumurile rurale continuă să fie cele mai periculoase, cu 52% dintre decesele rutiere înregistrate în aceste zone. Majoritatea victimelor sunt bărbaţi (77%), iar grupele de vârstă cele mai vulnerabile sunt persoanele peste 65 de ani şi tinerii între 18 şi 24 de ani.

În funcţie de tipul de participant la trafic, ocupanţii autovehiculelor reprezintă categoria cea mai afectată, urmaţi de motociclişti (20%), pietoni (18%) şi biciclişti (10%). În mediul urban, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, precum pietonii, bicicliştii şi motocicliştii, reprezintă aproape 70% din totalul victimelor, ceea ce subliniază necesitatea unor măsuri urgente pentru îmbunătăţirea siguranţei acestora.

Uniunea Europeană şi-a stabilit în 2018 obiectivul de a reduce cu 50% numărul de decese cauzate de accidente rutiere şi, pentru prima dată, al vătămărilor grave, până în 2030. Acest angajament a fost inclus în Planul strategic de acţiune pentru siguranţa rutieră şi în cadrul de politică al UE privind siguranţa rutieră 2021-2030, care urmăreşte atingerea obiectivului de "Viziune zero" - eliminarea completă a deceselor rutiere până în 2050, se transmite în comunicat.

În martie 2023, Comisia a prezentat un pachet de propuneri legislative pentru siguranţa rutieră, incluzând actualizarea cerinţelor privind permisele de conducere şi îmbunătăţirea aplicării transfrontaliere a normelor de circulaţie. În viitorul apropiat, vor fi adoptate şi noi reglementări privind inspecţia tehnică auto, cu scopul de a reduce numărul vehiculelor nesigure de pe drumurile europene.

Siguranţa rutieră rămâne o prioritate în cadrul iniţiativelor UE pentru mobilitate, fiind inclusă în Strategia pentru o mobilitate durabilă şi inteligentă, în noul regulament TEN-T şi în cadrul pentru mobilitatea urbană.

Pe lângă cifrele preliminare pentru 2024, Observatorul European pentru Siguranţa Rutieră a publicat un raport statistic anual detaliat cu date până în 2023 şi analize aprofundate privind siguranţa rutieră în rândul copiilor, conducătorilor auto profesionişti şi cultura siguranţei rutiere.

Cifrele pentru 2024 se bazează pe date preliminare furnizate de majoritatea ţărilor membre şi pot suferi modificări odată cu publicarea datelor finale în toamna anului 2025. Aceste estimări acoperă întregul an şi toate categoriile de drumuri, iar numărul deceselor este raportat la un interval de 30 de zile de la producerea accidentului.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
unnpr.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Mar. 2025
Euro (EUR)Euro4.9774
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5516
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1759
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9132
Gram de aur (XAU)Gram de aur442.3181

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

aages.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
energyexpo.ro
hipo.ro
solarenergy-expo.ro
pptt.ro
thediplomat.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb