Peste 400 de taximetrişti au protestat, ieri, în Piaţa Constituţiei, împotriva intenţiei Guvernului de adoptare a unei ordonanţe de urgenţă prin care să reglementeze activitatea serviciilor de ridesharing.
Protestul a fost organizat de Confederaţia Operatorilor de Transport Autorizaţi din România (COTAR), care sus-ţine că proiectul de act normativ pentru aşa-zisul "ridesharing" este de fapt o formă mascată de a face concurenţă neloială taximetriştilor, cu nerespectarea mai multor legi în vigoare.
Într-un comunicat al COTAR se arată că viitoarea ordonanţă de urgenţă va genera discriminări grave şi nelegale, deoarece aceeaşi activitate - transport rutier de persoane, în regim de taxi - va fi reglementată prin două acte normative: unul pentru cei cu maşini galbene, inscripţionate, care-i obligă pe taximetrişti să respecte foarte multe reguli şi să plătească multe taxe, iar cealaltă pentru oricine vrea să facă aceeaşi activitate, dar fără niciun fel de restricţie, nici măcar din punct de vedere al fiscalizării.
Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR a declarat: "Vedem şi noi că în Europa, peste tot, sunt daţi afară cei de la Uber, dacă nu fac fiscalizarea. Autorităţile noastre spun că poate să vină o entitate nerezidentă în România, să îşi des-chidă această afacere, mă refer la platforme, că de fapt aceste platforme nu au nicio investiţie în maşini, investiţiile le fac proştii. Proştii le aduc banii şi ei îşi iau comisionul lor de 25%. Păi aş vrea să îmi spună şi mie cineva vreo firmă de transport din România care are profit de 25%. Asta este o glumă".
Membrii COTAR susţin că reglementarea serviciilor de ridesharing este făcută în urma traficului de influenţă manifestat de unii politicieni, în urma lobby-ului făcut de firmele care îşi desfăşoară activitatea în acest domeniu.
COTAR mai arată: "De fapt, unii rămân sub un control strict al organelor abilitate, atât din punct de vedere fiscal, cât şi din cel al controlului, pe când ceilalţi vor fi beneficiarii paradisului fiscal creat special pentru ei. Prin acest proiect se pare că nu se mai urmăreşte descongestionarea traficului, nu se doreşte reducerea poluării, nu se doreşte ca toate societăţile comerciale să fie fiscalizate şi controlate de organele abilitate, nu mai este prioritară siguranţa cetăţeanului în trafic".
Conform proiectului de ordonanţă de urgenţă, autoturismele folosite în activitatea de "ridesharing" vor avea o vechime de maximum 15 ani şi nu 5 ani, aşa cum este prevăzut pentru taximetria clasică. Membrii COTAR susţin că normele prevăd acceptarea achitării cursei conform calculelor platformei, prin GPS, fără o verificare metrologică şi va fi admis tariful dinamic, ceea ce înseammnă că la orele de maximă aglomeraţie acesta ar putea depăşi 30 lei/km.
Reprezentanţii COTAR afirmă că profitul direct al companiilor care pretind că fac "ridesharing" va fi de 25 % în conturi din afara ţării, iar TVA-ul plătit pentru sumele încasate va fi de numai 9% , cu toate că transportul se exercită pe teritoriul României.
Faţă de toate acuzele de mai sus, Anca Gherle, reprezentant Clever, susţine că firma pe care o reprezintă va da în judecată COTAR.
"În ultimii doi ani, dânşii au încercat prin cinci regulamente la Primăria Bucureşti plus trei propuneri de ordonanţă să elimine şi aplicaţiile de taxi, aplicaţiile agregatoare, astfel încât această eliminare aduce un dezavantaj şi taximetriştilor, în condiţiile în care 70% dintre ei folosesc aceste aplicaţii ca principală sursă de preluare de comenzi".
Scandalul privind activitatea de "ridesharing" a demarat la începutul lunii martie, când membrii COTAR şi ai Federaţiei Operatorilor Români de Trans-port(FORT) au protestat de mai multe ori în Piaţa Victoriei, susţinând că vor să scoată de pe piaţă taximetriştii ilegali şi aşa-zişii piraţi din taximetrie. La acea vreme, atât Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, cât şi Augustin Hagiu, Preşedintele FORT, susţineau că nu au nimic împotriva activităţii de "ridesharing" şi a reglementării legale a acesteia. În urma protestelor, în 29 martie, guvernul Dăncilă a adoptat OUG 21/2019, ce reglementează activitatea în regim de taxi, act normativ prin ale cărei norme s-a redus dras-tic activitatea în domeniul "ridesharing", firmele Uber, Clever, Bolt şi Taxify raportând pierderi cuprinse între 30 şi 50%.
În urma negocierilor dintre Minis-terul Transporturilor şi reprezentanţii aces-tor firme, s-a elaborat un nou proiect de act normativ, aflat în dezbatere pe site-ul ministerului de resort, prin care se va reglementa activitatea de "ridesharing". De la iniţierea acestui proiect şi până în prezent, COTAR s-a opus unei astfel de iniţiative legislative, deoarece susţine că guvernul doreşte legalizarea foştilor "piraţi fiscali" din domeniul taximetriei.