SCHIMBARE MAJORĂ DE REGIM FISCAL DIN 2023 Firmele din HoReCa, obligate să-şi aleagă un alt tip de impozitare

Alina Andrei, partener Cabot Transfer Pricing
Companii / 11 noiembrie 2022

Firmele din HoReCa, obligate să-şi aleagă un alt tip de impozitare

Una dintre cele mai mari schimbări fiscale aduse de OG 16/2022 vizează eliminarea impozitului specific, un regim fiscal care fusese introdus acum câţiva ani exclusiv pentru sectorul HORECA. Companiile care l-au aplicat până acum sunt obligate ca, de la 1 ianuarie 2023, să se reorienteze din punct de vedere fiscal şi să treacă la un alt regim de impozitare: ori să devină plătitoare de impozit pe profit, ori să opteze pentru impozitarea raportată la cifra de afaceri pe regim fiscal aplicabil microîntreprinderilor.

Decizia între cele două sisteme de impozitare permise de legislaţia fiscală începând din 2023 nu este una simplă şi nu există un singur răspuns corect, aplicabil invariabil tuturor operatorilor economici afectaţi de această schimbare legislativă, fiind necesar ca fiecare companie să îşi facă propria analiză şi să decidă care dintre cele două regimuri fiscale este mai potrivit în situaţia sa specifică.

Elementele generale par uşor de clarificat: companiile plătitoare de impozit pe profit datorează o cotă de 16% din profitul realizat (adică dintr-o bază de calcul, care simplist înseamnă veniturile realizate din care se scad cheltuielile deductibile şi deducerile fiscale aplicabile), în timp ce companiile care aplică regimul fiscal al microîntreprinderilor datorează la stat un impozit de 1% din totalul veniturilor realizate (ajustate şi ele cu o serie de elemente precizate expres de legislaţie). Aşadar, judecând strict din această perspectivă, am putea deduce că operatorii economici cu profitabilitate mare ar fi mai avantajaţi de sistemul de plată la venitul microîntreprinderilor, în timp ce companiile cu profitabilităţi mai mici şi cu mai multe cheltuieli ar putea ieşi mai câştigate de sistemul de raportate la impozit pe profit.

Totuşi, discuţia despre alegerea unuia dintre aceste două sisteme nu se poate rezuma doar la cota aplicabilă şi valoarea profitabilităţii, fiind important ca operatorii economici să ia în calcul şi alte elemente pentru a putea lua cea mai potrivită decizie.

Astfel, fără a pretinde că vom face o analiză exhaustivă a tuturor elementelor care este important să fie contorizate, vom explica în cele ce urmează câteva aspecte esenţiale.

-Pierderile fiscale

Pentru plătitorii de impozit pe profit, pierderile fiscale sunt luate în calcul la stabilirea taxelor datorate statului, astfel că pierderile înregistrate pot fi recuperate din profiturile impozabile obţinute în următorii şapte ani consecutivi. Pentru microîntreprinderi, pierderile sunt irelevante în calculul impozitelor datorate statului, astfel că şi în cazul în care au piederi fiscale, din anii anteriori sau anul curent, aceste companii tot vor datora cota de 1% din veniturile realizate, fără să îşi poată diminua povara fiscală sau să îşi poată recupera în vreun fel pierderile.

Aici mai merită punctat că plătitorii de impozit pe profit care nu înregistrează profit într-un an fiscal pot să plătească impozit zero la stat, în timp ce microîntreprinderile nu au această variantă - indiferent de profitabilitatea lor, ele vor plăti invariabil cota de 1% din veniturile realizate.

-Facilităţi fiscale

Pentru companiile care aplică regimul impozitului pe profit, Codul fiscal prevede o paletă de largă de facilităţi care pot fi aplicate şi care pot duce la reduceri ori scutiri de taxe (scutirea de impozit a profitului reinvestit, deduceri suplimentare pentru activităţile de cercetare-dezvoltare, posibilitatea de a aplica pentru consolidare fiscală, atunci când fac parte din grupuri etc.), în timp ce pentru microîntreprinderi acestea nu sunt deloc aplicabile.

-Calculul impozitului

Sistemul de impozit pe profit presupune calcule complexe şi raţionamente fiscale elaborate pentru a identifica într-un mod corect cheltuielile înregistrate de companii şi felul în care ele trebuie încadrate din punct de vedere fiscal (deductibile, parţial deductibile sau total nedeductibile), dar şi modul în care trebuie aplicate facilităţile fiscale disponibile sau cum trebuie luate în calcul pierderile fiscale pentru determinarea impozitelor datorate efectiv la stat.

Pentru microîntreprinderi, calcul impozitelor presupune un sistem simplificat, mai facil de pus în practică, în contextul în care cheltuielile înregistrate nu pot fi deduse sub nicio formă , nefiind luate în considerare la rezultatul financiar al companiei, iar facilităţile şi pierderile fiscale sunt irelevante în determinarea taxelor.

Modul de calcul al impozitului pentru fiecare dintre aceste două sisteme de impozitare atrage după sine şi o raportare diferită la resursele de contabilitate angrenate în acest proces. Pentru plătitorii de impozit pe profit, departamentul intern de contabilitate va trebui dimensionat corespunzător, iar resursele alocate trebuie să fie mai mari pentru a se putea ocupa corespunzător de acest calcul complex al impozitului, iar în cazul în care contabilitatea este externalizată, serviciile vor fi mai scumpe.

De cealaltă parte, pentru aplicarea regimului fiscal al microîntreprinderilor, cheltuilile cu serviciile contabile vor fi mai mici, calcul de impozit fiind unul de o complexitat mai redusă , care nu implică o sofisticare fiscală ridiscată.

-Controale fiscale

În cadrul inspecţiilor fiscale, plătitorii de impozit pe profit sunt supuşi unor riscuri mai mari din perspectiva deciziilor de impunere cu sume suplimentare de plată. Din cauza complexităţii calcului de impozit pe profit şi a multitudinii de elemente care trebuie luate în considerare, există atât un risc de eroare mai mare, cât şi un risc de interpretare fiscală diferită a inspectorilor ANAF a unor chestiuni (recalificarea unor operaţiuni, reîncadrarea unor cheltuieli din perspectiva deductibilităţii/nedeductibilităţii etc.). Din această perspectivă, pentru companiile care aplică regimul fiscal al microîntreprinderilor, riscul este mai mic, având în vedere că modul de calcul al impozitului pentru ele este unul mai simplu şi mai uşor de verificat, generând mult mai rar divergenţe de intrepretare în privinţa aplicării anumitor prevederi fiscale.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Foarte bine. Si-asa era o struto-camile sistemul dedicat Horeca, fiind bazat pe acceptarea tacita ca acolo se face evaziune masiva.

    Impozit pe profit sau pe venit nu e chiar asa complicatura. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb