Piaţa de coaching din România se apropie de pragul de 50 de milioane de euro, după creşteri anuale de aproximativ 20%, conform estimărilor specialiştilor din domeniu, conform unui comunicat remis redacţiei. Creşterea este cu atât mai importantă cu cât alte sectoare conexe, cum ar fi pieţele de training şi de consultanţă, au înregistrat un regres semnificativ.
Potrivit sursei citate, totuşi piaţa de coaching din România este departe de nivelul din ţările dezvoltate, lucru care arată că există mare potenţial de creştere. În plus, pandemia şi războiul din Ucraina au pus presiune pe manageri şi pe antreprenori, care, în acest context, au apelat tot mai mult serviciile de coaching.
"Am observat în ultima perioadă o creştere puternică a solicitărilor pentru coaching. Sunt în domeniu de peste 16 ani şi nu am mai simţit o asemenea deschidere. Până nu demult, cea mai mare parte a portofoliului de clienţi era reprezentată de top manageri. Deşi avem şi aici un avans semnificativ, în prezent, din ce în ce mai multe companii finanţează servicii de coaching pentru middle management şi pentru specialişti seniori. În plus, se vede o creştere din ce în ce mai mare a solicitărilor venite din partea antreprenorilor şi chiar a unor freelanceri", explică Nina Paraschivescu, fondatarea Şcolii de Coaching.
După ce a urmat cele mai apreciate programe de specializare în domeniu din lume, Nina Paraschivescu a realizat că pe piaţa românească este mare nevoie de specialişti bine pregătiţi. Prin urmare, a lansat Şcoala de Coaching, locul în care cei interesaţi pot învăţa tot ce este necesar despre practica unei profesii care începe să aibă un impact din ce în ce mai mare în zona leadership-ului.
"Şcoala de Coaching este proiectul meu de suflet. Deja am pregătit câteva sute de specialişti folosind metodologii şi cunoştinţe învăţate de la cei mai apreciaţi experţi la nivel mondial, iar mulţi dintre cursanţi au ajuns să profeseze, ori pe cont propriu, ori în interiorul unor organizaţii. Este foarte important pentru profesia noastră ca toată lumea să ofere cele mai bune servicii şi să promoveze competenţa, iar asta nu se poate realiza decât printr-un proces de formare care să respecte toate standardele internaţionale. Dezvoltarea coachingului este importantă şi pentru întreaga societate, un coach bun având un impact uriaş în evoluţia clienţilor, cât şi în creşterea unor business-uri", precizează Nina Paraschivescu.
Profesia de coach implică aptitudini speciale. Deşi cele mai multe lucruri se învaţă la cursuri şi la orele de practică, sunt necesare mai multe aptitudini care ţin mai ales de partea de comunicare şi, în plus, este obligatorie o experienţă profesională relevantă. De exemplu, la cursurile Şcolii de Coaching, care durează şase luni, nu toţi aplicanţii sunt acceptaţi, o evaluare iniţială arătând cui i se potriveşte o asemenea profesie. Odată urmate cursurile, care presupun parte teoretică şi antrenamente practice, se finalizează cu un examen. Dacă acesta este promovat, se obţine diploma de Coach, recunoscută de Ministerul Educaţiei prin Autoritatea Naţională pentru Calificări, şi se poate practica imediat noua profesie, subliniază sursa citată.
Meseria de coach este una cât se poate de apreciată în străinătate. Estimările PwC, concluzie a unui studiu realizat la cererea International Coaching Federation (ICF), arată că piaţa globală de coaching ar ajunge în acest an la circa 20 de miliarde de dolari, Statele Unite ale Americii reprezentând peste 40% din valoare. Aşa cum este normal, onorariile încasate de un coach sunt mult mai mari în statele dezvoltate, aşa că vom întâlni profesionişti care câştigă anual chiar şi sume de ordinul milioanelor de dolari.
În Europa de Est lucrurile sunt diferite, venitul mediu anual al unui coach ajungând la aproape 20.000 de dolari. Nivelul este însă unul bun în comparaţie cu veniturile altor profesii, asta fără a mai lua în calcul sumele câştigate de profesioniştii de top, care oferă mai ales servicii de executive coach.
În România, preţul pentru o şedinţă de coaching începe de la 40 de euro, onorariu solicitat de cei care sunt la început de drum, şi poate ajunge la peste 1.000 de euro. O astfel de sumă o poate câştiga doar un coach de top, cu un profil profesional remarcabil, cu multă experienţă în domeniu şi care şi-a dovedit priceperea, având un impact vizibil şi cuantificabil în mediul de business, se menţionează în comunicat.