Propunerea Comisiei Europene de interzicere a comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină începând din anul 2035 nu este o soluţie raţională, a estimat miercuri Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în timp ce Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian (IATA) consideră că noile taxe pe care executivul comunitar doreşte să le impună acestui sector sunt contraproductive pentru sustenabilitatea sa, relatează agenţiile AFP şi EFE, potrivit Agerpres.
Pentru atingerea obiectivului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% faţă de anul 1990 şi obţinerea neutralităţii climatice în anul 2050 în UE, Comisia Europeană a propus miercuri un pachet ambiţios de măsuri, între care se regăsesc creşterea costurilor pentru emisiile de CO2 generate de încălzire, transporturi şi industrie, taxarea combustibililor destinaţi transporturilor aeriene şi navale, interzicerea din anul 2035 a comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină, etc.
''Interzicerea unei tehnologii nu este o soluţie raţională în acest stadiu'', a reacţionat Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). ''Toate opţiunile, inclusiv motoarele termice foarte eficiente, hibridele şi vehiculele alimentate cu hidrogen trebuie să joace un rol către neutralitatea climatică'', consideră această asociaţie. Preşedintele ei, Oliver Zipse, care de asemenea conduce compania germană BMW, a cerut în acest context ''instituţiilor UE să se concentreze mai degrabă pe inovaţie decât pe impunerea sau interzicerea unei tehnologii anume''.
La rândul său, directorul general al Asociaţiei Internaţionale a Transportului Aerian (IATA), Willie Walsh, a avertizat că noile ''taxe vor devia din sectorul aerian bani care ar putea fi folosiţi pentru reducerea emisiilor prin înnoirea flotelor şi adoptarea de tehnologii curate''. ''Aviaţia este angajată faţă de reducerea emisiilor de carbon şi nu avem nevoie de măsuri persuasive sau punitive'', a indicat Walsh.
Pachetul de măsuri propus miercuri de Comisie, denumit 'Fit for 55', schiţează arhitectura legală a transformării energetice şi climatice a UE. Acesta va fi negociat cu statele membre şi cu Parlamentul European, proces care ar putea dura circa doi ani, notează Reuters.