Sistemul feroviar se confruntă, în prezent, cu peste 20.000 de kilometri de linii şi circa 950 staţii de cale ferată, la care nu au mai fost efectuate reparaţii capitale din cauza nealocării resurselor financiare, după mai multe etape de reorganizare instituţională desfăşurate în ultimii douăzeci de ani, potrivit unei scrisori transmisă premierului Emil Boc de către sindicaliştii de la CFR, informează Agerpres.
De asemenea, potrivit lor, în sistemul feroviar există mari restanţe la lucrările de întreţinere şi reparaţii curente la linii, la instalaţiile de siguranţa circulaţiei, tuneluri şi la liniile electrice de contact.
În documentul citat se arată: "Toate acestea au avut drept consecinţe: scăderea vitezei comerciale pe întreg ansamblul reţelei, ajungându-se la 43 km/oră la trenurile de călători şi de 24 km/oră la trenurile de marfă, existenţa unui număr foarte mare de puncte periculoase, astfel, pe întreaga reţea se înregistrează peste 1.300 de astfel de puncte, din care 426 de categoria I, şi din acestea 265 pe liniile magistrale şi principale, precum şi costuri mai mari pentru reabilitare prin neefectuarea la timp a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii".
Cauzele care au dus infrastructura feroviară şi materialul rulant într-o stare tehnică precară se regăsesc în alocarea, an de an, de la bugetul de stat a unor sume infime, total insuficiente pentru reparaţii capitale, susţin sindicaliştii CFR.
Totodată, mai precizează aceştia, starea de degradare a infrastructurii feroviare a fost accentuată şi de calamităţile naturale din perioada 2005 - 2010, neacoperite cu fonduri pentru refacerea infrastructurii distruse.
Potrivit sindicaliştilor, o altă cauză a fost şi încasarea an de an de venituri tot mai mici din cauza orientării accentuate spre transportul rutier în defavoarea celui feroviar de călători şi de marfă.
Preşedintele Federaţiei Sindicatelor Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat: "Deşi sistemul feroviar are un randament energetic mult mai ridicat faţă de cel rutier, gradul de poluare în transportul feroviar fiind de 10 ori mai mic decât cel din transportul rutier, iar siguranţa circulaţiei în transportul feroviar fiind de 3.000 de ori mai bună decât cea din transportul rutier, iar Directiva 214 a Comunităţii Europene obligă statul român să asigure un echilibru privind taxele impuse la cele două moduri de transport, acesta nu a făcut-o, dezavantajând astfel, sectorul feroviar care are impuse tarife de utilizare a infrastructurii mult mai mari comparativ cu cel auto".
Sindicalistul mai susţine că nu au fost respectate nici prevederile Directivei 91/2004 care obligă la reducerea de sarcini la unităţile feroviare pentru a nu înrăutăţi situaţia financiară a acestora.