Guvernul doreşte fuziunea prin absorbţie a Regiei Autonome a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor "RomâniaFilm" (RADEF) cu Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" (RA-APPS), printr-o Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului, potrivit unui comunicat remis redacţiei de sindicatul RADEF.
"Se doreşte fuziunea prin absorbţie a RADEF RomaniaFilm cu RA-APPS, de altfel singura regie care beneficiază de o lege specială de vânzare a activelor. Ne punem întrebarea legitimă: de ce la RA-APPS? De menţionat faptul că membrii Consiliului de Administraţie al RADEF RomaniaFilm şi-au înaintat demisiile întrucât în contractele lor de mandat erau clauze de redresare a activităţii cinematografelor, de digitalizare şi de modernizare a acestora, iar, când s-au întrunit în prima şedinţă, le-a fost pus în vedere să facă toate demersurile necesare pentru a putea desfiinţa regia şi a preda toate cinematografele către RA-APPS", arată sursa citată.
Sindicatul RADEF spune că secretarul de stat în Ministerul Culturii Bogdan Stanoevici "încearcă să «arunce pisica» în curtea instituţiei noastre, fără a-şi asuma, cu adevărat, vina exclusivă pe care o poartă Ministerul Culturii, de o bună perioada de timp, în relaţia cu RomaniaFilm".
Ordonanţa de Urgenţă privind aprobarea unor măsuri pentru fuziunea prin absorbţie a Regiei Autonome a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor "RomâniaFilm" de Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" este redactată în 2014, în perioada în care premierul Victor Ponta asigura interimatul Ministerului Culturii, după ce Kelemen Hunor a fost revocat.
Potrivit documentului remis redacţiei, adoptarea OUG este necesară "având în vedere necesitatea adoptării de urgenţă a măsurilor ce se impun pentru îmbunătăţirea administrării bunurilor aflate în proprietatea privată a statului şi în administrarea Regiei Autonome a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor «RomâniaFilm», unele deficienţe constatate în activitatea Regiei Autonome a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor «RomâniaFilm», precum şi necesitatea corectării acestora şi adaptării măsurilor de redresare atât sub aspect organizatoric, cât şi din perspectiva legală, la realităţile şi la cerinţele specifice adminstrării patrimoniului statului, faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, poate avea consecinţe grave asupra protejării şi adminstrării patrimoniului imobil cinematografic gestionat de Regie, având în vedere faptul că neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă va genera efecte negative, concretizate în continuarea şi agravarea procesului de degradare şi chiar distrugere a bunurilor aparţinând domeniului privat al statului".
În urma adoptării acestei OUG, drepturile şi obligaţiile Regiei Autonome a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor "RomâniaFilm" se transferă în patrimoniul Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat".
"Pentru un termen de un an de la data fuziunii, prevăzută la alin. (1), creditorii Regiei Autonome a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor «RomâniaFilm» îşi pot valorifica creanţele numai asupra activelor transferate Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat» ca efect al fuziunii, fără a veni în concurs cu creditorii Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat». După expirarea acestui termen, divizarea în cele două mase patrimoniale, a patrimoniului Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat» încetează şi se aplică dispoziţiile din dreptul comun".
De asemenea, personalul Regiei Autonome a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor "RomâniaFilm", existent la data fuziunii, este preluat de Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" şi se consideră transferat, cu respectarea drepturilor deţinute la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă.
Potrivit OUG, pentru asigurarea continuităţii activităţii de distribuţie şi de exploatare cinematografică, Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" va înfiinţa şi va organiza o sucursală, precum şi/sau un departament distinct în centrala sa.
Totodată, potrivit proiectului de Ordonanţă de Urgenţă, în prezent, "RADEF mai are în administrare 149 de săli şi grădini de spectacol cinematografic pentru care nu au fost încheiate protocoalele de predare conform Legii nr. 303/2008. Reducerea numărului cinematografelor administrate, ca urmare a punerii în aplicare a Legii nr. 303/2008, precum şi deficienţele în administrarea regiei se reflectă în mod negativ în situaţia veniturilor şi cheltuielilor. Astfel, datoriile Regiei la nivelul lunii octombrie 2014 se ridică la suma de 10.056.005 de lei, sumă din care circa trei pătrimi reprezintă datorii către bugetul de stat, impozite pe salarii, pe clădiri, asigurări sociale, creditori etc.".
În acest cotext, se menţionează că "RADEF este parte în peste 20 de litigii comerciale de recuperare debite pe drept comun în contradictoriu cu debitori ori cu creditori ai regiei şi în circa 90 de litigii comerciale de recuperare debite, potrivit procedurilor speciale instituite de OUG nr. 119/2007 şi de Legea nr.85/2006". Cu privire la situaţia personalului, numărul mediu de salariaţi ai RADEF este de 177.
"Având în vedere competenţele reduse şi instrumentele insuficiente ale Ministerului Culturii în domeniul administrării unui asemenea portofoliu imobiliar, precum şi lipsa logisticii şi personalului specializat în acest domeniu, s-a considerat oportună fuziunea Regiei Autonome a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor «RomaniaFilm» prin absorbţie cu Regia Autonomă «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat», aflată sub autoritatea Secretariatului General al Guvernului. Soluţia fuziunii celor două regii este justificată şi de faptul că RA-APPS are capacitatea organizatorică pentru administrarea eficientă, precum şi cadrul legal necesar valorificarii patrimoniului imobiliar", potrivit OUG.