Un sondaj World Vision şi Fundaţia Vodafone România arată că pentru 73% dintre elevii din mediul rural principala aşteptare de la profesori este ca aceştia să le predea într-un mod mai interactiv. Sondajul a fost realizat la începutul lunii septembrie pe un eşantion de 978 de elevi şi profesori din mediul rural, beneficiari ai programului "Şcoala din valiză".
Conform aceluiaşi studiu, elevii îşi doresc şi ca profesorii să le fie mai apropiaţi şi să comunice mai bine cu ei (40%), să le fie un model, să le povestească din experienţa lor (38%) şi să îi motiveze să înveţe (38%).
• 1 din 3 elevi ar vrea ca profesorii să le pună în aplicare ideile
În jur de 37% dintre elevi vor mai puţine teme, aproximativ 33% ar vrea ca profesorii să le fie precum nişte prieteni care le ascultă problemele şi îi ajută să le depăşească, iar 29% şi-ar dori ca profesorii să le pună în aplicare ideile, de exemplu să-i lase să prezinte lecţia. De asemenea, 22% dintre elevii din mediul rural şi-ar dori ca profesorii să-i critice mai puţin.
"Acest sondaj ne arată că elevii vor lecţii care să-i captiveze, dar, totodată îşi doresc o relaţie mai apropiată cu profesorii, vor ca profesorii să le fie modele şi să-i ghideze, nu doar academic, ci şi emoţional. Astfel, ne dorim ca în acest an să investim atât în îmbunătăţirea abilităţilor de predare ale profesorilor, cât şi în traininguri de inteligenţă emoţională care să-i ajute să înţeleagă mai bine nevoile elevilor şi să comunice mai bine cu ei", afirmă Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
"Am lansat programul «Şcoala din valiză» cu gândul de a îmbunătăţi abilităţile digitale ale profesorilor şi elevilor din mediul rural şi implicit de a transforma lecţiile în unele atractive. O componentă principală este pregătirea celor 1.300 de profesorilor şi a celor 17.000 de elevi care îşi desfăşoară activitatea în cele 50 de şcoli înrolate în program. Prin metode noi, adaptate realităţii curente, dascălii şi elevii se pregătesc să răspundă provocărilor unei lumi în care tehnologia şi digitalizarea joacă un rol tot mai important", a declarat Angela Galeţa, directorul Fundaţiei Vodafone România.
• Digitalizarea - prioritatea profesorilor dacă şcoala ar primi o finanţare
În ceea ce priveşte aşteptările profesorilor din mediul rural, aceştia vor ca elevii să fie mai atenţi şi să participe mai activ la ore (82%); să îşi implice mai mult părinţii în educaţie (58%); să aibă mai mult respect şi toleranţă faţă de ceilalţi elevi - să nu mai existe bullying (55%), să nu mai lipsească de la ore (49%); să se implice în activităţi extraşcolare (40%) şi să aibă mai mult respect şi toleranţă faţă de profesori (37%).
Dacă şcoala în care predau ar primi o finanţare importantă, prioritatea profesorilor din mediul rural ar fi digitalizarea. Astfel, 67% dintre cadre didactice şi-ar dori investiţii pentru asigurarea accesului la internet, proiectoare şi calculatoare.
De asemenea, aproximativ 62% dintre cadrele didactice ar vrea ca sumele să fie investite în cursuri pentru profesori si elevi, iar 51% dintre respondenţi ar dori ca spaţiile din şcoli (săli de clasă, spaţii pentru profesori şi personal administrativ, toalete) să fie reparate şi dotate cu mobilier nou.
Conform aceluiaşi sondaj, 68% dintre profesori şi-ar dori să asiste la ateliere în domeniile în care s-au specializat pentru a învăţa tehnici noi de predare; 53% ar vrea să participe la cursuri de inteligenţă emoţională şi tot 53% ar vrea să asiste la cursuri de e-learning si digitalizare. Totodată, 42% ar vrea să participe la traininguri de tip soft skills (motivaţie, gestiunea timpului, lucru în echipă, rezolvarea problemelor, leardership, gândire critică), iar 24% ar vrea să afle mai multe despre ceea ce îi pasionează şi relaxează.
"Şcoala din valiză" asigură o abordare de tip 360 de grade a educaţiei digitale. Programul susţine profesorii şi elevii din mediul rural să-şi dezvolte abilităţile digitale prin acces gratuit la platforma de e-learning www.scoaladinvaliza.ro, la o "valiză tehnologică" dotată cu tablete, laptop şi acces la internet, dar şi prin formarea profesională continuă a cadrelor didactice. Totodată, programul îi ajută pe profesori să fie mai încrezători în forţele proprii, să creeze şi să susţină lecţii digitale interactive şi îi sprijină pe elevi să fie pregătiţi pentru o piaţă a muncii dominată tot mai mult de tehnologie. În acest fel, profesorii transformă şcoala, elevii învaţă cu mai multă plăcere şi se dezvoltă pentru a face faţă provocărilor viitorului. "Şcoala din valiză" înseamnă învăţământ digital accesibil şi de calitate.