Aproape toţi adulţii din România spun că au semnat de-a lungul timpului cel puţin un contract (peste 95%), însă majoritatea declară că alocă puţin timp pentru a le studia înainte de a semna, potrivit unui sondaj realizat de iVox la comanda Provident, conform unui comunicat remis redacţiei. Mai mult de 7 din 10 români recunosc faptul că s-a întâmplat să nu citească toate clauzele contractului înainte de a-l semna. Începând de astăzi, clienţii Provident Financial România, dar şi potenţialii clienţi şi orice altă persoană interesată vor putea parcurge contractul de creditare şi vor avea acces la acest document online, pe website-ul companiei. Aproape 40% dintre clienţii noi din 2021 au avut prima interacţiune cu piaţa de creditare prin colaborarea cu Provident
Potrivit sursei citate, deşi contractele se încheie de obicei pe termen mai lung, mai mult de jumătate dintre români acordă mai puţin de 30 de minute pentru a citi şi înţelege termenii şi condiţiile asumate în momentul semnării, iar majoritatea (70%) recunosc faptul că nu îşi alocă suficient timp pentru a înţelege toate clauzele. În acelaşi timp, aproape o treime dintre respondenţi spun că nu solicită un model de contrat acasă pentru a-l studia, deşi această opţiune este de regulă prezentată de consultanţii financiari - bancari.
"Semnarea unui contract reprezintă un angajament care trebuie asumat cu multă responsabilitate, iar decizia de a lua un credit trebuie cântărită cu foarte mare grijă. 40% dintre clienţii noi pe care i-am avut în anul 2021 nu au mai avut anterior niciun contact cu o instituţie financiară şi aveau cunoştinţe limitate despre creditare, iar din feedbackul pe care l-am primit de la reprezentanţii noştri de vânzări am înţeles că este nevoie să ne intensificăm eforturile de a-i ajuta să ia cea mai bună decizie şi să înţeleagă ce presupune un astfel de angajament. Creditarea responsabilă înseamnă, în primul rând, luarea unei decizii financiare informate, care să răspundă nevoilor individuale, iar noi ne-am asumat misiunea de a le oferi acces la toate informaţiile de care au nevoie şi de a-i ajuta să înţeleagă drepturile şi responsabilităţile lor," a declarat Florin Bâlcan, director general Provident Financial România.
7 din 10 respondenţi au declarat că s-a întâmplat să întâlnească în contracte cel puţin un cuvânt pe care să nu îl înţeleagă. Dacă sunt într-o astfel de situaţie, peste 47% solicită clarificări de la instituţia cu care urmează să semneze contractul, însă 21% consideră că oricum sunt nişte clauze standard, deci nu trebuie să depună un efort suplimentar pentru a le înţelege. Mai mult, 65% dintre respondenţi spun că au dobândit cunoştinţe de educaţie financiară învăţând direct din situaţiile în care au fost puşi, dar cred că ar fi de ajutor ca aceste noţiuni să fie predate la şcoală sau să fie oferite de instituţiile din domeniul financiar, subliniază sursa citată.
7 din 10 respondenţi au luat cel puţin un împrumut de la o instituţie financiară bancară sau non-bancară, dar mai mult de 40% dintre aceştia nu au noţiuni importante legate de creditare: nu ştiu ce reprezintă Dobânda Anuală Efectivă (respectiv exprimarea procentuală anuală a costului total al unui împrumut, un indicator menit să ajute clienţii să compare mai multe oferte de credit cu aceleaşi condiţii de sumă, perioadă de rambursare şi tip de dobândă) sau care este rolul Biroului de Credit (instituţia care o bază de date care conţine informaţii referitoare la creditele acordate persoanelor fizice de către instituţiile financiare bancare şi non-bancare din România, precum suma împrumutată, perioada de rambursare sau întârzierile la plată mai mari de 30 de zile, astfel încât să se prevină îndatorarea excesivă a clienţilor). De asemenea, 4 din 10 Români nu ştiu că toate raportările către biroul de credit rămân în baza de date a instituţiei timp de 4 ani, chiar dacă datoria este achitată.
Astfel, pentru a le oferi timp şi informaţii suplimentare celor care sunt interesaţi să ia un credit, Provident a publicat online contractul de creditare. În plus faţă de formularul tipărit, varianta online conţine şi explicaţii suplimentare pentru termenii specifici din domeniul financiar, utile pentru înţelegerea responsabilităţilor şi beneficiilor. Contractul explicat pe înţelesul tuturor poate fi consultat oricând online, iar scopul acestui demers este de a-i ajuta pe oameni să ia decizii financiare informate şi responsabile în privinţa creditării.
Studiul a fost realizat de iVOX Research, pe un eşantion de 1.141 de respondenţi, preponderent din mediul urban, în perioada 23.06.2022 - 01.07.2022, şi a avut scopul de a află cât de multă atenţie acordă românii pentru semnarea contractelor, dar şi de a evalua nivelul de cunoştinţe al acestora în materie de educaţie financiară, se menţionează în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.08.2022, 13:01)
pentru ca intentionat contractele sunt umflate cu vorbarie multa si inutila in termeni cat mai sofisticati ca sa ti se faca lehamite sa-l citesti . asta este si scopul sa nu-l citesti sa vezi capcanele care te jefuiasc. mai sint scrise si cu litere mici cu acelasi scop .