Reporter: Cum fundamentează ANAF suma de 866 milioane de lei cerută drept garanţie, în condiţiile în care suma depăşeşte valoarea activelor societăţii? Ce prevede mai exact ordinul ANAF şi de ce?
Sorin Ciutureanu: În data de 25 iunie 2018, Direcţia Generală a Vămilor a emis Decizia nr. 145 prin care s-au publicat instrucţiunile referitoare la garanţiile globale, modul de calcul al acestora, precum şi modalităţile de reducere/exonerare de la constituirea garanţiei globale. Conform acestor norme, sarcina constituirii garanţiei aferente antrepozitului vamal a fost trecută de la proprietarul mărfii (rafinăriile din ţară, sau traderii internaţionali şi locali) către depozitar - Oil Terminal. De asemenea, se elimină perioada de graţie de 90 de zile, în cazul unei depozitări temporare. Începând cu 1 mai 2019 devine obligatorie garantarea integrală a accizelor pentru depozitar, respectiv, Oil Terminal.
Deci practic, înainte ca o navă să anunţe sosirea în portul Constanţa, clientul trebuie să aibă deja scrisoarea de garanţie pentru a acoperi integral acciza la marfă.
Conform acestei norme vamale, Oil Terminal este nedreptăţită de două ori: în calitate de depozitar trebuie să garanteze valoarea accizelor (nu proprietarul mărfii), iar suma garanţiei globale este foarte mare, respectiv, 866 milioane lei conform Deciziei nr.145.
Oil Terminal este o companie cu o situaţie financiară robustă, cu un portofoliu de clienţi puternici, cu credibilitate în faţa partenerilor financiari şi va găsi soluţii pentru emiterea garanţiei necesare, însă costurile financiare vor fi foarte mari şi vor trebui recuperate de la clienţi (dacă aceştia vor accepta). Consecinţa poate fi pierderea unor clienţi, rafinăriile şi traderii ar putea prefera să îşi reloce activitatea în alte ţări din zonă cu preţuri mai scăzute.
Considerăm că Decizia 145/2018 a Direcţiei Generale Vamale va avea un impact negativ în competitivitatea economică a României, va reduce veniturile bugetului de stat (aferente mărfurilor care vor fi redirecţionate dinspre Portul Constanţa către porturi din alte, tări) şi va fi afectat semnificativ volumul de activitate al Oil Terminal - societate strategică a economiei naţionale, principala poartă de import-export ţiţei şi produse petroliere a României.
Reporter: De ce se cere să garantaţi dumneavoastră, prestatorul de servicii, pentru produsele altora? Aţi considera că Statul Român este obligat să-şi falimenteze propria companie (în condiţiile în care am înţeles că ar fi vorba despre o armonizare cu legislaţia europeană) sau că Statul Român doreşte să-şi falimenteze propria companie?
Sorin Ciutureanu: Cred că e doar o problemă legată de modalitatea în care autorităţile vamale şi fiscale interpretează reglementările europene. Probabil, le e mai simplu să se îndrepte către Oil Terminal, o companie cu peste 100 de ani de istorie, faţă de un trader, care prezintă risc financiar mai mare. Tratamentul este incorect, pentru că practic Direcţia Generală Vamală transferă sarcinile proprii de supraveghere şi control către Oil Terminal. Oil Terminal îşi îndeplineşte toate obligaţiile aferente antrepozitului vamal, suntem permanent supravegheaţi de către autorităţile vamale, avem autorizaţia de antrepozit vamal din anul 2010 fără nici un incident.
Reporter: Care a fost garanţia plătită în ultimii, să zicem, cinci ani şi de ce s-a schimbat atât de drastic suma pe care o datoraţi?
Sorin Ciutureanu: În fiecare an, în contul Biroului Vamal Constanţa au existat între 200 şi 300 milioane lei, scrisori de garanţie bancară depuse de clienţi pentru marfa lor în numele Oil Terminal. Mai mult decât îndestulător pentru orice posibilă intenţie de fraudare. Prin Decizia 145/2018 este majorat nivelul de garantare necesar până la echivalentul mărfii tranzitate în întreg anul, ceea ce nu are nicio justificare. Bugetul de stat nu câştigă nimic, Oil Terminal pierde, singurii avantajaţi fiind băncile şi societăţile de asigurare.
Reporter: Riscaţi să închideţi activitatea sau care este riscul la adresa societăţii?
Sorin Ciutureanu: Riscul e foarte mare deoarece societatea poate pierde venituri semnificative din importuri, dar şi din tranzit. Tranzitul într-un port este vital pentru supravieţuirea unui operator portuar. Estimăm o potenţială pierdere de 25% din cifra de afaceri dacă nu se găseşte o soluţie. Scăderea de venituri va avea un impact negativ asupra activităţii de exploatare a terminalului petrolier, cu consecinţe sociale şi în siguranţa exploatării instalaţiilor noastre.
Reporter: Care ar fi pericolul la adresa securităţii energetice a ţării, în condiţiile în care vă ocupaţi cu 50% din exportul, importul şi tranzitul cu produse petrochimice lichide?
Sorin Ciutureanu: Nu ştiu dacă mai putem vorbi de securitate energetică în aceste condiţii. Unii au primit aprobarea să îşi construiască terminal în larg în apropierea Biosferei Deltei. Alţii visau să schimbe sensul de pompare pe conducte şi să ocolească terminalul. E vorba de o companie de prestigiu în economia naţională care a moştenit nişte instalaţii şi rezervoare de mari capacităţi, realizate din banii întregii ţări şi care este pusă în pericol de o lipsă de interes şi de înţelegere.
Din păcate, când a emis Decizia 145/2018, Direcţia Generală Vamală a avut în vedere să-şi uşureze activitatea proprie fără a lua în calcul că activitatea unei societăţi strategice pentru economia naţională va fi puternic impactată negativ. Consecinţa acestei reglementări va fi că activitatea Oil Terminal se va diminua, întrucât vom pierde clienţi. Veniturile în scădere ne vor afecta capacitatea de exploatare şi implicit siguranţa energetică a României.
După multe discuţii cu autorităţile, în ultimul ceas, se pare, Direcţia Regională Fiscală Galaţi a înţeles situaţia, cum se raportează sumele solicitate la nivelul capitalurilor terminalului şi absurditatea situaţiei create.
Reporter: Care a fost răspunsul autorităţilor în dialogul cu societatea în legătură cu de ce întreprinde ANAF acţiunea de a vă cere o garanţie atât de mare?
Sorin Ciutureanu: Unii nu au răspuns, unii au transmis mai departe către alte entităţi considerate competente să răspundă, alţii ne-au informat că acestea sunt impunerile legislative europene şi trebuie să ne conformăm.
Reporter: Cine ar profita de pe urma închiderii activităţii OIL Terminal?
Sorin Ciutureanu: Sincer nu văd profitorul. Ne dăm cu stângul în dreptul. De pe urma Deciziei 145/2018 vor profita terminalele portuare din alte ţări, care vor fi în măsură să ofere rafinăriilor şi traderilor tarife portuare mai scăzute şi vor lua din cota de piaţă a Oil Terminal, care va suporta o scădere drastică a nivelului de operare.
Reporter: În cât timp aţi putea constitui garanţia?
Sorin Ciutureanu: Avem reglementări care pentru astfel de sume necesită aprobări AGA, proceduri de achiziţie. Acum aşteptăm răspunsul autorităţilor vamale pentru că am solicitat o reducere a valorii în conformitate cu instrucţiunile din Decizia 145.
Reporter: Cum aveţi de gând să o faceţi, de unde veţi plăti?
Sorin Ciutureanu: Noi nu putem să ne angajăm toate activele pentru alţii şi să nu câştigăm nimic din acest lucru, plus că nici nu cred că avem cu ce ne angaja. În mod clar clienţii vor trebui să suporte costurile pentru că ei sunt proprietarii mărfii ce trebuie garantată. Cei care mai vor să facă business pe aici. Va fi extrem de delicată situaţia. Să nu îşi închipuie cineva că există vreo obligativitate pentru clienţi privind acest tip de garantare. Pentru că pieţele sunt active, în orice moment un client important al nostru ne poate părăsi pentru că nu face profitul pe care îl vrea el. Oil Terminal este o companie solidă şi vom colabora cu clienţii şi cu partenerii noştri financiari pentru a găsi soluţii de continuare a activităţii. Cu toate acestea, costurile generate de necesarul imens de garantare vor merge în tarife şi ne vom diminua competitivitatea. Trăim pe o piaţă dură în care vecinii noştri din bazinul Mării Negre caută soluţii să devină atractivi pentru astfel de clienţi. Este regretabil că în cazul nostru decizii administrative insuficient analizate ne vor duce la pierdere de cotă de piaţă şi venituri.
Reporter: În condiţiile în care veţi plăti până la termenul limită, pe viitor, garanţia ar urma să fie plătită anual?
Sorin Ciutureanu: Da, în funcţie de rulajul pe anul precedent, cumulat cu prognoza pe următorul an. În fiecare an se face o evaluare şi se reanalizează nivelul garanţiei globale.
Reporter: Ce dialog aţi purtat cu autorităţile? Ce zic ANAF-ul, Finanţele Publice, Ministerul Energiei?
Sorin Ciutureanu: Către toţi cei enumeraţi de dumneavoastră am transmis memorii, explicaţii, studii de caz pentru situaţia în care nu există posibilitatea de a se garanta.
Reporter: Aţi cerut Finanţelor o prelungire a termenului?
Sorin Ciutureanu: Ni s-a specificat clar că nu există nici o posibilitate de prelungire. Practic, având în vedere că avem o autorizaţie mai veche, pentru acest tip de autorizaţie a fost prelungit termenul de reînnoire cu un an. Deci, vrem nu vrem, trebuie sa ne conformăm. Să vedem şi cum.
Reporter: Aţi avut vreun dialog cu/făcut vreun apel la senatorii şi deputaţii din Parlamentul României în care să le explicaţi situaţia societăţii?
Sorin Ciutureanu: Ne-am axat atenţia pe a coresponda cu autorităţile responsabile cu emiterea şi implementarea acestor reglementări considerând că este vorba de o problemă de interes naţional şi nu dorim să reducem situaţia în care ne aflăm la o luptă sterilă cu iz politic.
Reporter: Ce zic cei aproape 1.000 de angajaţi ai societăţii despre posibilitatea ca societatea să-şi închidă activitatea?
Sorin Ciutureanu: Vă daţi seama că este un subiect complex şi greu de explicat. Eu cred că reprezentanţii salariaţilor sunt alături de conducere în demersurile efectuate pentru a fi sprijiniţi şi înţeleşi de autorităţile statului. Nu vor sta nici ei pasivi, cu siguranţă. Sunt în joc slujbele lor şi nu cred ca vor accepta o situaţie dezastruoasă pentru Oil Terminal. Dar eu sper că împreună vom reuşi să trecem şi peste acest hop.
Reporter: Vă mulţumesc!