• Raiffeisen Bank România nu a executat nicio garanţie aferentă creditelor neperformante
Raiffeisen Bank România, una dintre primele instituţii de credit de pe piaţa locală, nu a executat, până în acest moment, niciun client ce nu îşi mai poate achita creditul contractat şi nu a vândut absolut nicio garanţie, ne-a explicat domnul Steven van Groningen, preşedintele băncii, în cadrul unui interviu acordat, în exclusivitate, ziarului BURSA. Domnia sa a adăugat că interesul băncii este să găsească soluţii împreună cu clienţii şi să gestioneze foarte bine situaţia, în această perioadă.
Preşedintele Raiffeisen Bank ne-a declarat: "În ianuarie faţă de decembrie s-a văzut clar o creştere a creditelor neperformante când s-a observat o deteriorare de curs. Acum, putem să spunem că situaţia este stabilă. Nu mai asistăm la creşterea nivelului creditelor neperformante de la lună la lună şi, într-adevăr, este o perioadă bună în care trebuie să găsim soluţii cu clienţii. Nu vrem sa spunem că noi, ca bancă, am restructurat creditele. Clientul trebuie să îşi restructureze angajamentele pe care le are, faţă de bancă şi în viaţa personală".
Astfel, de la începutul anului, au existat aproximativ 2000 de cazuri în care clienţii Raiffeisen au solicitat o rescadenţare a împrumutului. Creditele negarantate sunt cele care au ponderea cea mai mare în totalul creditelor neperformante, tendinţa fiind valabilă la nivelul sistemului bancar, însă acestea sunt şi cele care au dobânzi mai ridicate.
Totuşi, în ciuda faptului că nivelul creditelor neperformante a crescut de la începutul anului şi provizioanele s-au majorat semnificativ, Raiffeisen Bank nu are nevoie de o majorare de capital, ţinând cont de testele relizate de bancă, ne-a explicat preşedintele băncii.
"Nu avem nevoie de majorare de capital, ţinând cont de analizele noastre şi chiar şi cu testul de stres realizat de Banca Naţională a României stăm bine şi nu avem nevoie de capital adiţional", ne-a spus domnia sa.
• Relaţia cu clienţii este prioritară pentru Raiffeisen Bank
În acest an, Raiffeisen Bank se axează pe relaţia pe termen lung cu clienţii, după ce, în trecut, sistemul bancar se orienta doar pe acordarea de credite, ne-a explicat domnul van Groningen.
"Acum, sigur că trebuie să acordăm credite, dar trebuie şi să avem o relaţie pe termen lung cu clienţii. Atunci, dacă astăzi clientul nu are nevoie de un împrumut, atunci nu încercăm să îi vindem un credit, dar îl tratăm ca pe un client valoros", ne-a declarat şeful Raiffeisen.
• Creditarea a dat semne de revenire, în aprilie
O uşoară revenire a activităţii de creditare a fost observată, în cadrul Raiffeisen Bank, la sfârşitul lunii aprilie, aceasta dovedindu-se a a fi sustenabilă, ne-a spus preşedintele băncii.
Domnia sa a adăugat: "La un moment, dat am mutat multe persoane de la activitatea de creditare la activitatea de colectare, dar acum am început să îi mutăm înapoi. Totuşi, apetitul pentru credit este scăzut şi este foarte greu de prognozat ce se va întâmpla".
Revenirea activităţii de creditare s-a observat mai ales în cazul creditelor negarantate pentru persoane fizice, fiind ajutată şi de campania promoţională pe care Raiffeisen Bank o derulează pentru aceste produse.
Preşedintele băncii subliniază că este foarte important şi raportul credite/depozite, iar obiectivul Raiffaisen este de a creşte depozitele mai repede decât creditele.
"Este dificil de tradus asta în cifre, dar important este să avem un trend în fiecare direcţie. Cred că, în această perioadă, direcţia este mai importantă decât viteza", ne-a declarat domnia sa.
Portofoliul de depozite al instituţiei a evoluat foarte bine în ultima perioadă, ne-a spus preşedintele băncii, adăugând că Raiffeisen Bank este printre puţinele bănci care o cotă de piaţă mai mare în depozite decât în credite.
Totuşi, domnia sa subliniază că avem nevoie de un trend descrescător al dobânzilor, mai ales la credite, pentru a stimula activitatea de creditare şi investiţiile.
"Ne trebuie un trend în care dobânda se duce uşor în jos. Unde o să ajungem este greu de spus, dar consider că, acum, dobânzile sunt prea mari", ne-a spus şeful instituţiei de credit.
• Gestionarea cheltuielilor, unul dintre principalele obiective ale Raiffaisen Bank
Deşi există multe aspecte neclare în sistemul financiar, Raiffeisen Bank şi-a stabilit priorităţile pentru acest an, printre ele numărându-se şi eficientizarea cheltuielilor.
"Este o perioadă bună să gestionăm cheltuielile foarte bine. Acesta este un element foarte imporatant deoarece, atunci când ai creştere mare, nu ai timp sau nu acorzi importanţa cea mai mare gestionării cheltuielilor", ne-a declarat domnul van Groningen.
Astfel, Raiffeisen Bank a început renegocierea contractelor, gestionarea mai bună a resurselor, precum şi implementarea unor proiecte de eficientizare a activităţii.
"Sunt proiecte pe care vrem să le implementăm, care contribuie la eficienţă. De exemplu, un proiect foarte mare este în domeniul activităţii de arhivare. Cheltuim 8 milioane de euro pe an pentru arhivare. Evident, acesta este un cost pe care putem să îl îmbunătăţim", ne-a explicat preşedintele băncii.
De asemenea, banca va avea, la sfârşitul acestui an, mai puţini angajaţi decât la începutul lui, însă acestă reducere de personal se va realiza în mod natural şi nu va fi o consecinţă a concedierilor.
Steven van Groningen ne-a declarat: "Este inevitabil, dar acesta este un proces care se va derula într-o mare măsură de la sine. Avem în fiecare lună aproximativ 50 de oameni care pleacă din bancă în mod natural. Există oameni care se pensionează, îşi schimbă locul de muncă, care pleacă în concediu de maternitate şi avem şi peste 400 de angajaţi care au contract pe perioadă determinată". La finele anului trecut, Raiffeisen Bank România avea 6.800 de angajaţi.
În primul trimestru din acest an, Raiffeisen International, acţionarul majoritar al Raiffeisen Bank România, a înregistrat din afacerile din ţara noastră şi Moldova un profit net de 17 milioane de euro, în scădere cu 55,2% faţă de rezultatul de 38 milioane euro obţinut în perioada similară din 2008. Totuşi, acest câştig a reprezentat aproximativ o treime din tot profitul băncii mamă.