Distanţa de la teorie la practică este foarte mare în învăţământul autohton. Teoretic, educaţia se desfăşoară exclusiv online în această lună şi probabil şi în lunile următoare, practic mulţi elevi şi studenţi nu au acces la procesul de învăţământ din cauza lipsei dotărilor minime necesare unei predări/învăţări de la distanţă. Sutele de mii de tablete promise sunt în marea majoritate... pe drum, profesorii recunosc că au probleme cu noul stil de predare pentru care încă nu sunt pregătiţi, iar internetul de mare viteză, cu care ne tot lăudăm, nu a ajuns în toate zonele locuite din ţara noastră. Asociaţiile studenţeşti solicită mai multă seriozitate din partea autorităţilor susţinând că din luna martie până în prezent transformarea digitalizării educaţiei într-un proiect naţional a fost mai degrabă un slogan, decât o asumare reală. Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) înaintează o serie de propuneri privind digitalizarea învăţământului superior relevante pe termen lung: "Indiferent de documentul care va cuprinde priorităţile statului român şi ale universităţilor în domeniul digitalizării, anume includerea în viitoarea Strategie privind digitalizarea educaţiei din România 2021-2017, lansată tardiv în 26 octombrie de Ministerul Educaţiei şi Cercetării sau în alte documente strategice, nevoia de acţiuni clare şi de impact în acest domeniu nu poate fi contestată. Starea digitalizării în România necesită urgent intervenţii specifice. Conform DESI 2019 (Digital Economy and Society Index), la nivelul Uniunii Europene România ocupă locul 27 din cele 28 de state membre ale UE în Indexul DESI 2019, în contextul în care mai mult de o cincime dintre români nu au folosit niciodată internetul şi mai puţin de o treime deţin abilităţi digitale de bază. În vederea sprijinirii digitalizării învăţământului superior, ANOSR a lansat în luna octombrie analiza "Învăţământul online prin ochii studenţilor. Recomandările ANOSR" ce a vizat modul în care universităţile s-au adaptat la predarea online în contextul pandemic şi care sunt aşteptările şi sugestiile studenţilor şi a cadrelor didactice vizavi de procesul didactic online pentru următoarea perioadă. Contextul pandemic a demonstrat cât de importantă este pregătirea şi dezvoltarea rezilienţei sistemului de învăţământ în faţa situaţiilor critice prin implementarea consecventă de măsuri în vederea digitalizării proceselor implicate, respectiv, cât de necesară este stabilirea şi aplicarea cu celeritatea a unei Strategii naţionale pentru digitalizarea educaţiei." Propunerile ANOSR asupra strategiei privind digitalizarea educaţiei din România sunt următoarele: "Dezvoltarea competenţelor digitale ale tinerilor NEETs, ale adulţilor, ale elevilor şi studenţilor prin cursuri de scurtă durată; - Revizuirea sistemului de formare iniţială şi continuă a cadrelor didactice şi introducerea de noi discipline pentru dezvoltarea competenţelor digitale şi familiarizarea cu metode şi tehnici moderne de predare, corelate cu evoluţia tehnologică; - Stabilirea unor direcţii generale şi sprijinirea implementării Tehnologiilor de asistenţă (Assistive Technology) pentru asigurarea accesului la educaţie online a elevilor şi a studenţilor cu dizabilităţi şi/sau dificultăţi de învăţare; - Sprijinirea dezvoltării de platforme naţionale online pentru digitalizarea şi debirocratizarea proceselor specifice învăţământului universitar, cum ar fi procesul de admitere, accesul la serviciile centrelor de consiliere şi orientare în carieră, procedura de achitare a taxelor universitare, verificarea autenticităţii diplomelor eliberate de universităţi, monitorizarea parcursului academic al studentului şi accesarea tuturor facilităţilor prin intermediul unui cont unic şi asigurarea implicării României în procesul de operaţionalizare a Cardul de Student European; - Implementarea de mecanisme de finanţare specifice în vederea sprijinirii şi stimulării procesului de digitalizare; - Reformarea programului "Euro 200" raportat la realităţile actuale cu scopul de a asigura atât pentru elevi, cât şi pentru studenţi accesul echitabil la educaţie şi sprijinirea dotării instituţiilor de învăţământ superior cu device-uri, echipamente şi platforme digitale de e-learning şi administrative; - Sprijinirea prin cadrul legal şi financiar a mobilităţilor virtuale şi hibrid, a dezvoltării de cursuri online cu acces nelimitat pentru toţi utilizatorii (Massive Open Online Courses - MOOCs) şi recunoaşterii competenţelor astfel obţinute prin "open badges" şi "micro-credentials"; - Stimularea integrării în procesul educaţional a resurselor educaţionale deschise (RED); - Elaborarea unui instrument de autoevaluare a gradului de digitalizare a serviciilor universitare şi a unui ghid de digitalizare a învăţământului superior; - Operaţionalizarea bibliotecilor publice online prin digitalizarea fondului de carte a bibliotecilor centrale universitare; - Monitorizarea şi evaluarea periodică a implementării strategiei împreună cu reprezentanţii societăţii civile şi colectarea permanentă de date pentru evaluarea eficienţei măsurilor luate şi fundamentarea de noi măsuri şi politici naţionale în domeniul digitalizări educaţiei." Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) este federaţia naţională studenţească, non-guvernamentală şi non-partizană care, de peste 21 de ani, are ca scop principal reprezentarea intereselor comune ale studenţilor din România, apărarea şi promovarea drepturilor şi obligaţiilor acestora, cât şi stimularea participării lor la actul educaţional şi la viaţa socială, economică şi culturală. ANOSR reuneşte studenţi din 19 centre universitare din întreaga ţară, din 30 de universităţi, atingând un număr de 104 organizaţii membre.
Studenţii vor o digitalizare reală a educaţiei, nu doar lozinci
O.D.
Ziarul BURSA #Miscellanea / 12 noiembrie 2020
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.11.2020, 22:04)
Examene de admitere ca acum 40 de ani cu subiete serioase nu vor, ca de dat cu var la facultati sunt satul!
2. probleme invatamantului online
(mesaj trimis de marius în data de 14.11.2020, 19:19)
Multi se dau in ceasul mortii ca au descoperit problemele invatamantului.Este ca si la fotbal sau politica: toti cred ca se pricep si in realitate e varza: de aceea avem politicieni corupti si un campionat de fotbal in frunte cu eminenta cenusie domnul Burleanu demn de Romania de acum 80 de ani.
Principala problema a invatamantului romanesc este politizarea dusa pana la maduva: aproape fiecare director de scoala e numit politic si ne mai miram ca scoala este unde este.E de mirare dupa mine ca cu atat nepotism scoala romaneasca o mai duce: 10% din directorii de scoli nu ar avea ce sa caute in fotoliu si asta inca e o cifra modesta.Multi ipocriti se tot lamenteaza ca invatamantul e praf ca numai profesorii sunt de vina etc.De acord si aici ca cel putin 10% din profesori ar trebui sa mearga la alte joburi.
In alte ordine de idei cu invatamantul online: ce sa mai spui.daca 10% din elevi nu au curent si internet acasa cum mai poti spune de calitatea invatamantului.Si cifra de mai sus e amabila.Daca mai pui inca 10 din elevi pe care chiar ii doare in fund,imediat ajungi la 20% din elevi care chiar nu fac invatamant online chiar daca orice amarat de profesor se dea in ciasul mortii sa faca ceva cu ei.Mai pui un 10% abandon scolar si ajungi la cifrele domnului Vlaston.Daca se mai pune si diferenta de calitate a vietii si a invatamantului dintre mediul urban si rural este o imagine.Cel putin 20% din scolile din Romania nu pot face un invatamant online cat de cat.Mai este si problema cum faci invatamant online la clasele pregatitoare si I-a.Cum faci matematica, fizica , chimie online?Ca istorie, romana si geografie poti sa faci si chia rai rezultate.Atunci cine e de vina?
Chiar as dori ca acest comentariu sa ajunga unde trebuie.Mai pui ca acest invatamant online se face cu cel putin 4 platforme online de invatare ca de nu se poate: toti trebuie sa suga banet de undeva.Si aici e problema cu digitalizareaS-a interesat cineva ce afaceri se fac cu platformele de invatare sau sigur profu e boul cel mai potrivit de primit picioare in fund