STUDIU AL UNIVERSITĂŢII DIN FLORIDA PENTRU SUA: Listările directe le-au adus companiilor creşteri mai mari decât IPO-urile

V.R.
Ziarul BURSA #Internaţional / 2 septembrie 2021

Listările directe le-au adus companiilor creşteri mai mari decât IPO-urile

Valoarea acţiunilor companiilor care au intrat pe bursa americană prin listare directă a crescut cu 64,4% de la momentul lansării pe piaţă până la finele lunii august 2021, faţă de 26,8% - cât a fost avansul în cazul societăţilor listate în mod tradiţional prin ofertă publică iniţială (IPO), arată o analiză a profesorului de finanţe Jay Ritter, de la Universitatea din Florida, preluată de The Wall Street Journal.

Într-o listare directă, o companie începe, pur şi simplu, să fie tranzacţionată la bursă într-o zi stabilită. Există un preţ de referinţă pentru nivelul la care ar putea începe tranzacţionarea titlurilor, dar nu sunt vândute acţiuni în avans la acel preţ, cum se face în cazul IPO. Acţionarii existenţi îşi pot vinde acţiunile deţinute, dar companiile nu strâng vreo sumă de bani prin listarea directă. În general, companiile care aleg această cale de listare sunt într-o formă financiară solidă şi nu au nevoie să atragă capital, aşa cum se întâmplă printr-un IPO tradiţional.

Doar zece companii s-au listat direct pe piaţa americană, de când Comisia pentru valori mobiliare şi burse din SUA (SEC) a autorizat această modalitate de intrare pe piaţă, în 2018. În anul respectiv, platforma de streaming muzical Spotify Technology SA a fost prima companie importantă care a devenit publică prin listare directă.

Conform sursei, puţine companii recurg la această metodă de listare, deoarece a fost concepută iniţial ca o modalitate prin care investitorii existenţi ies din acţionariat prin vânzarea acţiunilor lor pe piaţa publică, şi nu pentru a genera capital nou.

Anul trecut însă, SEC a început să permită o abordare hibridă, numită listare directă primară, în care companiile pot să strângă capital nou şi să le ofere investitorilor existenţi posibilitatea să-şi vândă acţiunile.

Chiar şi cu noua abordare, listările directe sunt aşteptate să rămână preferate de un segment mic de companii, în condiţiile în care acestea nu au sprijinul băncilor de pe Wall Street pe partea de subscriere şi marketing, aşa cum se întâmplă în cazul IPO-urilor tradiţionale. În plus, în listarea directă, companiile trebuie să aibă o bază şi un profil suficient de solide ca să atragă investitori pe cont propriu.

Sam Dibble, avocat la societatea Baker Botts, declară citat de CFO Dive: "Într-o listare directă, chiar trebuie să ai propriul aparat de marketing în funcţiune. Odată listată compania, nu se ştie ce se va întâmpla cu preţul acţiunilor. Nu există o bancă de investiţii importantă implicată în listare, deci nici opţiuni de supra-alocare a titlurilor".

Coinbase, Spotify şi Slack au câştigat din listarea directă

Coinbase Global Inc., societate care operează o platformă de tranzacţii cu criptomonede, s-a listat în mod direct în aprilie 2021, iar conform sursei, este un bun exemplu că această metodă de lansare pe piaţă este în avantajul unei societăţi. Acelaşi lucru s-a întâmplat cu Spotify şi platforma de comunicare de afaceri Slack, companii ale căror modele de afaceri bazate pe cloud au crescut în ultimii ani.

"Iniţial, au fost nişte companii în devenire, apoi s-au transformat în unicorni cu evaluări foarte mari", a menţionat Sam Dibble, făcând referire la societăţile amintite.

Analiza Universităţii din Florida a urmărit performanţa a opt companii din cele zece listate direct, comparând preţurile acţiunilor lor la sfârşitul perioadei de studiu cu preţurile companiilor incluse în indicele bursier S&P 500. În plus faţă de diferenţa mai sus amintită, de 37,6 puncte procentuale privind valoarea acţiunilor, studiul a constatat o diferenţă de 33,3 puncte procentuale între companiile cu listare directă şi cele incluse în grupul de indici Renaissance, considerat un un indice mai amplu decât S&P 500. Astfel, pentru companiile listate direct, creşterea valorii a fost de - 64,4%, faţă de 31,1% - în cazul societăţilor incluse în indicii Renaissance.

Alte companii cu listare directă analizate au fost Asana (furnizorul unei aplicaţii web şi mobile concepute pentru a ajuta echipele să îşi organizeze, să urmărească şi să gestioneze munca), Palantir Technologies (companie de software specializată în analize de date mari), Thryv (companie de servicii software), Roblox (platformă de jocuri video), SquareSpace Inc. (companie de construire şi găzduire de site-uri web) şi ZipRecruiter (motor de căutare de locuri de muncă).

Jay Ritter, autorul analizei, spune, citat de The Wall Street Journal: "Studiul arată natura selectă a companiilor care se listează direct. Grupul ales pentru studiu este unul de companii de înaltă calitate".

Warby Parker şi Amplitude se pregătesc de listare directă

Una dintre următoarele companii va deveni publică prin listare directă este Warby Parker Inc., retailer de ochelari de vedere şi de soare, considerat o societate cu profil de înaltă calitate, al cărei model de afaceri s-a menţinut în ultimii ani. Conform sursei, aceasta ar putea beneficia de o evaluare puternică la listare, fără sprijinul subscrierii şi marketingului din partea băncilor de pe Wall Street.

"Nu am auzit ca vreo companie care a recurs la o listare directă să îşi exprime regretul că a făcut acest lucru", subliniază profesorul Ritter.

Compania şi-a depus documentele de listare săptămâna trecută. Tot pe piaţa americană este aşteptată, prin listare directă, firma de date Amplitude.

Listările directe pe Nasdaq, aprobate de SEC în luna mai

În luna mai, autoritatea pieţei de capital din SUA (Securities and Exchange Commission - SEC) a aprobat propunerea operatorului bursier Nasdaq Inc. de a le permite companiilor să strângă capital prin listări directe. Atunci, SEC a informat că modificarea de reglementare propusă de Nasdaq este în concordanţă cu normele autorităţii şi ar putea fi benefică pentru investitori, ca alternativă la o ofertă publică iniţială.

Cele mai recente reguli adoptate de SEC extind opţiunile pe care le au companiile private ce doresc să devină publice, dar sunt precaute cu privire la rolul jucat de băncile de investiţii într-un proces de IPO. Investitori majori au criticat adesea băncile de investiţii, care se ocupă de zeci de ani de IPO-uri, pentru subevaluarea ofertelor, prin care urmăresc să-şi ajute clienţii să obţină câştiguri mari atunci când acţiunile debutează la tranzacţionare.

Noua alternativă la IPO poate atrage, de asemenea, companii care doresc în prezent să devină publice prin tranzacţii cu societăţi de tip SPAC, având în vedere recenta scădere a apetitului investitorilor, repectiv un control mai strict pentru acest tip de firme. Un SPAC (special purpose acquisition company) este o societate care nu are operaţiuni comerciale, fiind creată doar pentru atragerea de capital prin IPO. SPAC-ul foloseşte banii din listare pentru cumpărarea altei companii.

Amintim că, în decembrie anul trecut, SEC a aprobat o propunere a New York Stock Exchange (NYSE) de a le permite companiilor să strângă capital prin listări directe. Înainte de această hotărâre, SEC permitea listările directe pentru companiile care nu au mai atras capital prin acest proces.

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb