Cel mai recent studiu din satelit realizat de Sixense România, companie specializată în soluţii
de monitorizare a comportării construcţiilor în timp, arată care sunt zonele sensibile asociate infrastructurii subterane a oraşului Bucureşti. Mai exact, cartierele şi zonele ce urmează să fie sub-traversate de liniile de metrou aflate în dezvoltare, M5 şi M4, prezintă deformări de până la +15 mm în ultimul an. De asemenea, o altă zonă considerată sensibilă în Capitală este şi Piaţa Unirii, arată studiul realizat în perioada aprilie 2023 - octombrie 2024.
Primul studiu din satelit care urmăreşte deformările din jurul principalelor magistrale de metrou din Bucureşti
Studiul a fost realizat prin măsurarea a peste 2.6 milioane de puncte şi a vizat în mod special
zonele şi cartierele aflate în proximitatea viitoarelor proiecte de infrastructură de transport subteran din Bucureşti, cum ar fi: M4 (Gara de Nord - Gara Progresul), M5 (tronson Eroilor - Piaţa Iancului) sau M7 (Voluntari - Bragadiru), precum şi Piaţa Unirii, ca nod important în care se întâlnesc mai multe magistrale de metrou importante ale Capitalei, dar şi ca zonă ce urmează a fi reabilitată de autorităţile publice, în urma mai multor expertize tehnice.
Prin urmare, studiul arată că zone importante din proximitatea sau de la intersecţia viitoarelor magistrale M5 şi M4 prezintă deformări semnificative. Printre acestea, se numără cartiere ca Eroilor, Berceni, Colentina sau Giuleşti. În acelaşi timp, în cazul zonei Piaţa Unirii, au putut fi observate chiar deformări diferenţiale.
"Ne-am propus realizarea studiului curent pentru a evidenţia importanţa acestui instrument de analiză, esenţial în dezvoltarea infrastructurii urbane subterane. Studiul satelitar indică zone sensibile ce necesită monitorizare atentă atât în timpul execuţiei lucrărilor, cât şi ulterior, în faza de exploatare, pentru a garanta că noile dezvoltări nu pun în pericol mediul construit din proximitate şi, bineînţeles, pentru a preveni orice incidente sau accidente care ar putea afecta zona de influenţă", a explicat Mariana Garştea, Director General Sixense România, iniţiator al studiului.
"Analiza atentă a cauzelor acestor deformări este esenţială şi nu trebuie să fie subiectul unor interpretări eronate sau concluzii pripite. Ceea ce contează este ca autorităţile şi dezvoltatorii de infrastructură să aibă acces la informaţii precise, necesare pentru luarea deciziilor responsabile şi proactive. Lipsa unor date clare despre impactul asupra mediului construit poate genera conflicte juridice, riscuri operaţionale şi, cel mai grav, pericole pentru comunităţi. Prin acest demers, ne propunem să oferim o abordare echilibrată, demonstrând că există soluţii viabile pentru dezvoltarea unei infrastructuri sigure şi sustenabile, bazate pe cunoaşterea detaliată a stării de fapt şi a sănătăţii structurale a patrimoniului construit", a mai punctat Mariana Garştea.
Tehnologie de ultimă generaţie, pusă la dispoziţia autorităţilor publice, pentru a dezvolta în siguranţă noi proiecte de infrastructură de transport
Studiul realizat de către Sixense România, împreună cu Sixense Satellite, divizia specializată în măsurători din satelit din cadrul Sixense Group, reprezintă cea mai complexă analiză posibilă pe mediul construit din Capitală şi este realizat în baza singurei tehnologii de la ora actuală care poate accesa retroactiv informaţii despre mişcările pământului şi ale patrimoniului deja existent, prin suprapunerea imaginilor din satelit.
Mai exact, studiul a fost realizat pe întreaga suprafaţă a Bucureştiului, prin măsurarea a peste 2,681,778 puncte şi captarea de imagini cu ajutorului satelitului COSMO-SkyMed, în perioada aprilie 2023 - octombrie 2024. Această tehnologie presupune folosirea imaginilor InSar (Interferometric Synthetic Aperture Radar) captate de satelitul COSMO-SkyMed care orbitează în jurul Pământului şi care colectează date despre valoarea deformărilor acumulate în timp.
Imaginile astfel obţinute sunt apoi procesate cu ajutorul Atlas, solutie dezvoltată de către Sixense Group, iar studiul este disponibil prin intermediul platformei digitale Beyond Monitoring, într-un format uşor de înţeles şi de folosit pentru toţi factorii-cheie care au nevoie de ele: de la gestionari de infrastructură până la dezvoltatori sau autorităţi publice.
Aceste studii din satelit sunt esenţiale în proiectele majore de infrastructură rutieră şi feroviară, deoarece permit identificarea tuturor zonelor vulnerabile de pe infrastructura existentă a unei autostrăzi şi a zonelor vulnerabile de la suprafaţă, în mediul urban, pe durata construirii unui proiect de infrastructură subterană, în aşa fel încât să nu existe riscul unor accidente cum ar fi surpările sau alunecările de teren.
Infrastructura de transport: risc ridicat în ceea ce priveşte siguranţa structurală
"Experienţa noastră în monitorizare geotehnică şi structurală - implicit prin aplicarea unei soluţii ca cea care stă la bază studiului de faţă - este semnificativă. Mai mult, primele proiecte pe care le-am derulat în România, în urmă cu peste 14 ani, au fost chiar colaborări legate de siguranţa structurală a unor linii importante de metrou din Bucureşti pentru care suntem recunoscuţi şi astăzi în industria noastră. Nivelul de risc pentru proiectele de infrastructură critică - cum sunt liniile de metrou, podurile, autostrăzile şi altele - este extrem de ridicat. De aceea, este nevoie de soluţii moderne şi de o cunoaştere foarte bună a modului în care trebuie ele abordate din punct de vedere tehnic. Încă de la început, noi ne-am propus să explicăm, să orientăm şi să venim în sprijinul autorităţilor publice care îşi doresc controlul investiţiei realizate, date transparente şi menţinerea în siguranţă pe termen lung a proiectelor gestionate", a concluzionat Mariana Garştea, Director General Sixense România.
Acest studiu continuă eforturile Sixense România de a oferi o perspectivă clară asupra stabilităţii şi siguranţei structurale ale mediului construit din Capitală, după ce o analiză similară realizată în 2021 de către companie a relevat încă de atunci deplasări semnificative ale solului în zone precum Republica, Militari, Berceni şi Colentina.
C
Opinia Cititorului