Implementarea reţelelor 5G în tot mai multe părţi ale lumii marchează începutul tranziţiei către o utilizare extinsă a acestei tehnologii, iar un nou studiu realizat de Ericsson evidenţiază interesul tot mai amplu manifestat de consumatori faţă de tehnologia 5G şi, totodată, aşteptările acestora privind viitoarele scenarii de utilizare.
Raportul Ericsson ConsumerLab, intitulat 5G: The Next Wave, arată impactul pe care tehnologia şi serviciile 5G l-au avut asupra primilor consumatorilor din mai multe ţări, încă de la lansare, şi evaluează intenţiile şi aşteptările consumatorilor care nu au, încă, abonamente pentru servicii 5G, în ceea ce priveşte adoptarea acestei tehnologii. Potrivit raportului, cel puţin 30% dintre utilizatorii de smartphone-uri intenţionează să se aboneze la servicii 5G în următorul an.
Graţie datelor colectate de Ericsson privind lansările de reţele 5G din 2019 şi până în prezent, şi noului sondaj efectuat, cercetătorii din cadrul Ericsson ConsumerLab au identificat şase tendinţe principale, care vor influenţa adopţia de servicii 5G.
Raportul vizează schimbările de la nivelul obiceiurilor de consum ale utilizatorilor, apărute ca urmare a abonamentelor de servicii 5G puse la dispoziţia lor de către furnizorii de servicii de comunicaţii - în special creşterea traficului video şi a utilizării aplicaţiilor de realitate augumentată (AR).
Raportul analizează şi viteza de adopţie la scară largă a tehnologiei 5G, gradul de îndeplinire a cerinţelor consumatorilor, schimbările apărute în ceea ce priveşte utilizarea smartphone-urilor 5G şi impactul acestora asupra traficului în reţea.
Cuprinzând opiniile a 49.000 de consumatori din 37 de ţări, acesta este atât cel mai mare sondaj global efectuat de industrie, până acum, cu privire la tehnologia 5G, precum şi cea mai extinsă cercetare, care analizează opiniile consumatorilor, realizată de Ericsson, în toate domeniile. Domeniul de aplicare al sondajului este reprezentativ pentru opiniile a aproximativ 1,7 miliarde de consumatori din întreaga lume, incluzând 430 de milioane de abonaţi 5G.
Jasmeet Singh Sethi, Director al Ericsson ConsumerLab, afirmă: "Amploarea acestui studiu ne oferă o perspectivă autentică asupra opiniilor şi atitudinii consumatorilor faţă de tehnologia 5G. Raportul arată că potenţialii viitori consumatori de 5G au aşteptări diferite de la aceste servicii, spre deosebire de cei care le utilizează deja. În general, consumatorii văd tehnologia 5G ca o parte a stilului lor de viaţă în viitor".
"Este interesant de remarcat faptul că, în cazul celor care o utilizează deja, 5G se dovedeşte a fi un factor important care favorizează adoptarea serviciilor disponibile în metavers, precum socializarea, activităţile de gaming şi achiziţionarea de articole digitale prin intermediul platformelor interactive de jocuri virtuale 3D. De asemenea, comparativ cu utilizatorii 4G, timpul petrecut de utilizatorii 5G pe aplicaţiile de realitate augmentată s-a dublat, în ultimii doi ani", adaugă Jasmeet Singh.
Conform raportului, consumatorii 5G care utilizează deja aplicaţii de realitate extinsă (XR) ar urma să fie primii care să adopte şi noi dispozitive, pe măsură ce acestea vor fi dezvoltate, fiind mai încrezători în potenţialul dispozitivelor pentru realitatea mixtă. Jumătate dintre utilizatorii 5G care folosesc, deja, săptămânal servicii de XR sunt de părere că aplicaţiile de AR vor migra de pe smartphone-uri pe căşti XR, în următorii doi ani; spre comparaţie, doar o treime din consumatorii de servicii 4G împărtăşesc această opinie.