Utilizarea Inteligenţei Artificiale generative (GenAI) la locul de muncă a înregistrat o creştere semnificativă, de aproape patru ori, de la 22% în 2023, la 75% în prezent. Cea mai ridicată rată de utilizare este atribuită sectorului tehnologic (90%), iar cea mai mică, sectorului guvernamental şi public (60%).
Aceasta este doar una dintre concluziile studiului EY Work Reimagined 2024, ediţie care explorează oportunităţile de dezvoltare a afacerilor rezultate din reparametrizarea peisajului tehnologic, suprapusă pe dinamismul constant al pieţei muncii.
Mai bine de o treime dintre respondenţi au raportat că utilizarea IA le-a ameliorat productivitatea (37%) şi le-a permis să se concentreze pe activităţile cu valoare ridicată (36%).
Totuşi, utilizarea efectivă a IA este în strânsă dependenţă de programele de învăţare din cadrul organizaţiilor şi de calitatea acestora. Peste jumătate dintre angajaţii care utilizează IA (58%) declară că programele de dezvoltare şi instruire ale organizaţiei lor sunt "peste medie" sau "excelente".
Pornind de la peisajul tehnologic redefinit prin utilizarea la scară largă a IA, studiul arată şi faptul că activitatea profesională se îndepărtează tot mai mult atât de ideea de loc de muncă, cât şi de aceea de carieră. Astfel, angajaţii valorifică primordial existenţa unui pachet salarial cât mai mare (81%), un nivel mai ridicat al bunăstării şi carierei (79%) şi telemunca (75%).
Intenţia de demisie creşte, în special în rândul generaţiilor Z şi Millenials
Peste 38% dintre respondenţi au declarat că vor analiza posibilitatea de a demisiona în următoarele 12 luni, 25% dintre aceştia indicând şi faptul că intenţionează să-şi schimbe domeniul de activitate.
Această atitudine este în mod particular prezentă în rândul milenialilor, 40% dintre aceştia intenţionând să plece de la locul de muncă actual, faţă de, de exemplu, 23% dintre Baby Boomers. O preferinţă diferită de plecare se manifestă şi în cazul bărbaţilor - de 1,2 ori mai mare comparativ cu femeile.
Per total, intenţia angajaţilor de a demisiona a crescut cu 4% faţă de anul precedent. Potrivit studiului, în pofida incertitudinilor economice, 37% dintre aceştia au declarat că în următorul an îşi vor schimba angajatorul.
"În contextul actual, devine o aşteptare naturală oferirea unor elemente de recompensare din ce în ce mai pragmatice. În timp ce anumite elemente vor rămâne perene - calitatea leadership-ului de exemplu, mulţi dintre motivatorii de moment sunt semnificativ mai pragmatici. Organizaţiile care îşi doresc succesul într-un termen scurt vor trebui să suprapună oferirea unui cadru tehnologic complex cu elemente de motivare foarte tangibile", este de parere Claudia Sofianu, Partner EY Romania PAS TAX Leader.
Studiul detaliază apoi măsura în care organizaţiile pot atinge un "avantaj în domeniul talentelor", din perspectiva a cinci dimensiuni: 1) wellbeing, 2) tehnologie, 3) remunerare, 4) învăţare, dezvoltare, carieră, 5) cultură şi climat organizaţional.