Anul 2012 a adus cele mai mari cote de încredere în rândul populaţiei de la declanşarea crizei economice până în prezent, potrivit indicelui general măsurat de Barometrul de Încredere a Consumatorului realizat de GfK pentru Comisia Europeană, care a atins o medie anuală de -37, arată un comunicat remis redacţiei.
"2012 a fost an de campanie electorală - în iunie alegeri locale, iar în decembrie parlamentare. Ca de obicei în aceste perioade, românii sunt sensibili la promisiunile candidaţilor şi de aceea remarcăm în mod constant creşterea nivelului de încredere a populaţiei. În plus, luna decembrie vine cu o îmbunătăţire a percepţiei românilor, "magia" sărbătorilor de Crăciun înfluenţându-le în bine starea de spirit", a declarat Andi Dumitrescu, director general GfK România.
Conform comunicatului, peste jumătate dintre români spuneau luna trecută că situaţia financiară a familiei lor este mai dificilă decât în urmă cu 12 luni, în vreme ce unul din zece locuitori credeau că aceasta este mai bună. În privinţa perspectivelor financiare, doar 28% spun că acestea se vor înrăutăţi, în comparaţie cu decembrie 2010 când peste jumătate din populaţie avea aceleaşi aşteptări sumbre. Numărul optimiştilor este mai mare cu 6 procente faţă de decembrie 2010 şi 2011, ajungând la 21%.
68% dintre cei chestionaţi afirmă că starea generală a economiei a suferit un regres anul trecut faţă de 2011. Doar 7% dintre români consideră că situaţia economică generală a cunoscut o îmbunătăţire în ultimul an, în vreme ce speranţele pentru 2013 sunt ceva mai ridicate, 21% dintre ei aşteptând să le meargă mai bine.
În ceea ce priveşte aşteptările privind evoluţia inflaţiei, se remarcă o tendinţă stabilă. În decembrie 2012, ca şi în decembrie 2011, acelaşi număr de români estimează o creştere de preţuri în 2013 - 69%. Referitor la inflaţia pe anul trecut, un procent record de români cred că preţurile au fost mai ridicate în comparaţie cu anul anterior - 83%, faţă de 72% în ultima lună a anului 2011.
Perspectivele privind şomajul sunt ceva mai bune. Media peşimiştilor în 2012 se situează la doar 63,5% faţă de 71% în 2011 şi 84,5% în 2010. În decembrie 2012, 9% dintre cei chestionaţi spuneau chiar ca sunt optimişti în privinţa evoluţiei ratei şomajului.
Informaţiile provin din Barometrul de Încredere a Consumatorului, studiu cofinanţat de Comisia Europeană şi realizat lunar de GfK România. Datele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste, eşantionul fiind de 1000 de persoane.