STUDIU IMMPULS: "Piaţa de refurbishment pentru centre comerciale depăşeşte 200 mililioane euro"
V.B.
Companii #Imobiliare / 2 mai 2014
Cel puţin 500 de mii de metri pătraţi din mall-urile din ţara noastră necesită operaţiuni de adaptare la condiţiile şi tendinţele de piaţă (refurbishment), costurile depăşind 200 milioane euro, investiţiile cifrându-se la aproape 500 euro/mp, iar reconversiile şi extinderile pentru îmbunătăţirea mixului de chiriaşi reprezentând 40% din valoarea investiţiilor necesare unui centru commercial, potrivit unui studiu al Immpuls trimis redacţiei.
Tudor Popp, Managing Partener Immpuls Real Estate Solutions, a declarat: "Face-lift-ul interior şi exterior face în general parte din ciclul normal de viaţă al mall-urilor în orice piaţă. Însă centrele comerciale existente din România trebuie să facă mai mult şi să investească în modificări funcţionale care să îmbunătăţească mixul de chiriaşi pentru a capitaliza oportunităţile şi tendinţele consumatorilor sau pur şi simplu pentru a supravieţui".
Domnia sa apreciază că facilităţile de agrement sunt elementele-cheie ale mall-ului social.
"Vom vedea în perioada următoare completarea zonelor de food court cu casual dining şi creşterea tipului şi a calităţii ofertei de entertainment. Concomitent, proprietarii de mall-uri trebuie să valorifice piaţa de cinema, care, deşi în creştere cu 14% anul trecut, are încă o rată de penetrare scăzută de 0,45, în comparaţie cu alte pieţe, unde raportul dintre bilelete vândute şi populaţia totală este de 0,9 (Polonia), 1,1 (Cehia), 1,8 (Austria) şi 3 (Franta)", completează Popp.
Proiectele de modernizare includ operaţiuni de face-lift (îmbunătăţirea esteticii prin materiale şi design - care necesită în medie 30% din investiţiile totale), reconversii funcţionale şi extinderi (cu o pondere de 40% din costuri), precum şi actualizări tehnice, pentru a respecta cerinţele retailerilor internaţionali sau nevoia de eficientizare a costurilor (îmbunătăţiri care reprezintă aproximativ 30% din investiţiile de modernizare).
Immpuls este o companie specializată în consultanţă, proiectare şi project management pentru dezvoltatori, investitori şi chiriaşi. Firma identifică riscuri şi vulnerabilităţi şi în managementul şi execuţia lucrărilor de remediere şi îmbunătăţire. Immpuls a fost fondată în 2006, cu acţionariat român şi german şi este parte din Luxemburger Team Group, o echipă internaţională formată din arhitecţi, ingineri si economişti, care a derulat proiecte majore de dezvoltare sau reabilitare în Europa şi în România (Petrom City, Millennium Tower, Fraport, Iris Mall).