Creşterea economică şi investiţiile semnificative în parcul naţional auto de marfă au dus piaţa transporturilor din ţara noastră la un nivel istoric, depăşind anul trecut 10 miliarde de euro, se arată într-o analiză a KeysFin, care ia în calcul datele comunicate de firme la Ministerul Finanţelor şi Registrul Comerţului, trimisă Redacţiei.
Potrivit acesteia, peste 34.000 de firme, cu 156.000 de angajaţi, asigură în prezent transportul de marfă în ţară şi în străinătate. România a devenit, în ultimii ani, unul dintre jucătorii cei mai activi la nivel european.
În document se arată: "Numărul companiilor de transport de marfă a crescut în această perioadă cu peste 5.000, de la 28.914 de firme, în 2012, la 34.628 de societăţi, în 2016. Pe fondul creşterii economice şi, implicit, a volumului de marfă, afacerile firmelor din acest sector au avansat semnificativ, depăşind anul trecut nivelul de 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde de lei peste rezultatul din 2012. Transportul rutier de marfă a reprezentat 77,3% (36,3 miliarde lei) din totalul afacerilor înregistrate în 2016, în timp ce business-ul din sectorul de depozitare a însemnat 20,8% (9,79 miliarde lei)".
Conform KeysFin, rezultatul net a depăşit, anul trecut, 1,81 miliarde de lei, iar profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde de lei, cifră mai mult decât dublă faţă de cea înregistrată acum şase ani.
Analiştii de la KeysFin spun: "Într-o ţară în care infrastructura de transport este deficitară, rezultatele înregistrate de aceste firme vin să confirme potenţialul foarte bun de business din acest sector. Poziţia geostrategică a României şi evoluţia economică bazată în principal pe consum vin să susţină o prognoză extrem de optimistă privind anul 2017. Rezultatele financiare ale sectorului urmează, cel mai probabil, să depăşească rezultatul înregistrat în anul precedent".
Studiul mai arată că numărul firmelor nou înfiinţate a scăzut semnificativ, de la 13.008, în 2008 (anul considerat de boom în piaţa transporturilor), la numai 3.438, în 2016.
În comunicat se mai arată: "Din totalul de 34.628 de societăţi, numai 1.247 erau firme nou înfiinţate şi active în 2016, restul fiind firme cu experienţă în domeniu. Relevantă este, totodată, şi evoluţia numărului firmelor de transport care au intrat în insolvenţă. Numărul lor a scăzut puternic în 2016, la 2.931, faţă de 6.863 câte erau cu doi ani în urmă. Mai mult, numărul insolvenţelor, în 2017, se află deocamdată la minimul ultimilor şapte ani (1.742 de cazuri)".
Studiul KeysFin arată, pe de altă parte, că investitorii străini sunt din ce în ce mai interesaţi de acest segment de afaceri. 375 de companii, care reprezintă 22% din piaţă, aveau anul trecut acţionariat majoritar străin (o deţinere de peste 50%).
Conform analizei: "Cei mai mari investitori în sectorul transporturilor şi depozitării sunt austriecii care, anul trecut, controlau peste 4% din piaţă (2,086 miliarde de lei) apoi vin cei din Olanda şi Italia, cu câte 3%, topul fiind completat de investitorii spanioli, germani şi francezi, fiecare cu câte 2% din piaţă. În total, investitorii străini erau implicaţi, anul trecut, în afaceri de peste 10 miliarde de lei".
Datele financiare analizate arată că datoriile transportatorilor au crescut, pe ansamblu, de la 18,5 miliarde lei în 2012 la 24,7 miliarde lei în 2016, în timp ce totalul creanţelor a atins anul trecut valoarea de 11,9 miliarde lei.
Ponderea datoriilor comerciale a rămas relativ constantă în tot intervalul analizat (2012-2016), la 30-32%, valoarea acestora depăşind 7,7 miliarde lei în 2016.
Potrivit studiului, perioada medie de încasare a creanţelor era de 92 de zile anul trecut, faţă de 98 de zile în 2012, iar perioada medie de plată a datoriilor a scăzut şi ea la 192 de zile, faţă de 206 în urmă cu cinci ani, conform sursei citate.