9 din 10 români cumpără lunar cel puţin un articol din categoria fashion, iar 15% dintre cumpărători returnează produsele, conform studiului MKOR, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, rezultatele studiului dezvăluie tendinţele actuale în comportamentul de consum al românilor privind articolele de modă, consum etic, preferinţele de achiziţie, bugete şi sustenabilitate. Datele din studiu compară anii 2023 şi 2022, precum şi 2023 şi 2021, evidenţiind evoluţiile şi schimbările semnificative.
Comportamentul de cumpărare al românilor poate fi influenţat de interesul pentru consumul etic, inclusiv pentru articolele de Fashion. 38% dintre români sunt consumatori etici şi sunt conştienţi de impactul pe care îl au alegerile lor de consum asupra mediului, astfel că adoptă un comportament responsabil, etic şi asumat în ceea ce priveşte achiziţiile.
Consumatorul etic ia în mod consecvent decizii responsabile pe mai multe planuri ale vieţii cotidiene, de la alegerea hranei, gestionarea resurselor, până la cumpărăturile de îmbrăcăminte sau încălţăminte.
Pentru a încuraja un stil de viaţă sustenabil, 45% dintre consumatorii etici spun că evită consumul excesiv de articole fashion şi cumpără mai puţine haine, iar 23% caută alternative sustenabile.
O alternativă sustenabilă este conceptul "second-hand fashion" care este încă unul de nişă în România, însă poate creşte pe fondul preocupării pentru consumul etic.
Achiziţionarea de produse second-hand este o practică zilnică pentru 33% dintre consumatorii etici, mai ales pentru femei.
Bugetele românilor la cumpărături
Faţă de 2022, 7 din 10 români consideră că în 2023 cheltuielile pentru articole fashion au crescut. Suma medie cheltuită pentru o sesiune de shopping este de 381 RON.
Românii scot cei mai mulţi bani din buzunar pentru îmbrăcăminte, iar la ultima achiziţie au cheltuit 322 RON pe haine.
Referitor la canalele de achiziţie, românii preferă în continuare cumpărăturile în magazine fizice, cu o uşoară creştere a interesului pentru online.
Aproape un sfert dintre consumatori optează pentru un mix între canalele online şi offline (24%), iar aproximativ 2 din 10 români preferă să cumpere exclusiv online articole din categoria fashion.
Telefonul şi self-checkout, cele mai utilizate la cumpărături
Comportamentul consumatorilor evoluează odată cu tehnologia, iar experienţele digitale influenţează decizia de a reveni în magazin pentru 1 din 2 consumatori.
Utilizarea telefonului mobil în magazinele fizice a crescut, iar 63% dintre consumatori folosesc telefonul pentru a accesa aplicaţiile mobile ale magazinelor, carduri de fidelitate şi plăţi. Sistemele de plată contactless şi self-checkout sunt, de asemenea, populare.
Gen Z, Millennials, locuitorii din Bucureşti şi din zona centrală şi de Nord-Vest a ţării plătesc cel mai des cu telefonul mobil.
"Tehnologia evoluează într-un ritm alert, iar comportamentul consumatorilor se schimbă şi se adaptează rapid noilor tendinţe şi instrumentelor digitale. Studiul nostru arată că experienţa de cumpărare devine tot mai importantă.
Deşi consumul de articole de modă rămâne ridicat în rândul românilor, observăm o creştere a interesului pentru moda etică şi sustenabilitate.
Este esenţial pentru retaileri să înţeleagă nevoile şi preferinţele consumatorilor, pentru a oferi servicii personalizate şi inovatoare", a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.