Pacienţii români au încredere în farmacişti şi în informaţiile oferite de aceştia, sunt foarte mulţumiţi de serviciile primite în farmaciile comunitare şi îşi doresc servicii noi - aceasta este concluzia studiului "Servicii farmaceutice în România. Realităţi şi provocări post-pandemice", realizat de Centrul de Cercetări în Economie Comportamentală Aplicată (CCECA) din cadrul Universităţii din Bucureşti pentru Asociaţia Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) şi Colegiul Farmaciştilor din România (CFR), lansat astăzi, 15 iunie, în cadrul unui eveniment organizat la Palatul Parlamentului, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Acest studiu este parte din efortul de repoziţionare a profesiei de farmacist şi de dezvoltare a serviciilor farmaceutice, prin întărirea rolului şi contribuţiei farmacistului şi farmaciei în cadrul sistemului de sănătate. Studiul analizează contextul actual cu privire la serviciile farmaceutice în vederea fundamentării de noi politici şi abordări strategice în domeniu. Cercetarea, realizată de specialiştii CCECA pe un eşantion reprezentativ pentru populaţia urbană a României în vârstă de peste 18 ani, a investigat percepţia asupra încrederii în farmacişti, cunoaşterea serviciilor deja existente în farmacii şi interesul faţă de noi servicii. Concluziile prezentate de studiu validează intenţia farmaciilor din România de introducere a unor noi servicii pentru pacienţi.
Gradul de încredere al pacienţilor în farmacist şi în informaţiile oferite de acesta se află la un nivel foarte ridicat şi interacţiunea cu farmacistul este percepută de majoritatea respondenţilor ca fiind una de calitate.
Pacienţii sunt familiarizaţi cu serviciile de eliberare a medicamentelor şi de informare asupra modului de administrare a medicaţiei şi îşi doresc noi servicii utile în farmacii, precum:
-testarea pentru afecţiuni cardiovasculare (23% dintre respondenţi);
-testarea rapidă pentru depistarea unor infecţii ca SARS-COV-2, gripa sezonieră sau hepatita B şi C (15% dintre respondenţi);
-determinarea glicemiei (12% dintre respondenţi).
De asemenea, studiul prezintă rezultate care arată încrederea şi disponibilitatea pacienţilor de a accesa noi servicii de consiliere oferite în farmacii:
-consiliere periodică avansată în cazul polimedicaţiei (69% dintre respondenţi consideră acest serviciu la fel de sigur în farmacie ca şi în cabinetul unui medic);
-consiliere la distanţă cu privire la posibilele interacţiuni dintre medicaţia utilizată şi alte medicamente sau alimente (70% dintre respondenţi consideră acest serviciu la fel de sigur în farmacie ca şi în cabinetul unui medic).
În acelaşi timp, 64% dintre românii din mediul urban consideră vaccinarea anti-gripală în farmacie la fel de sigură ca în cabinetul unui medic.
Încrederea pacienţilor în serviciile oferite în farmacii este un factor important care validează intenţia de introducere a unor noi servicii, potrivit autorilor studiului. Astfel, încrederea pacienţilor în consilierea primită de la farmacist susţine posibilitatea de a primi vaccinul în farmacie şi oferă o alternativă viabilă la vaccinarea în cabinetul unui medic, se arată în comunicat.
"Rezultatele studiului ne arată două elemente cheie ale percepţiei pacienţilor faţă de farmacii: încrederea în competenţele farmaciştilor de a oferi servicii noi şi satisfacţia pacienţilor faţă de informaţiile primite. Aceste concluzii ne confirmă că dezvoltarea serviciilor farmaceutice reprezintă un pilon pentru sistemul de sănătate publică şi o prioritate generală pentru creşterea rolului farmaciei comunitare în asigurarea serviciilor medicale", a declarat Iulian Trandafir, Preşedintele Asociaţiei Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR).
"Farmaciştii sunt parte integrantă din sistemul de sănătate şi pot contribui mai mult la sănătatea publică prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice. Studiul a arătat că interacţiunea pacient - farmacist este percepută ca fiind valoroasă, politeţea, interesul arătat, disponibilitatea şi respectul fiind evaluate pozitiv de majoritatea respondenţilor. Credem că este momentul oportun să valorificăm potenţialul profesiei de farmacist, prin întărirea rolului şi contribuţiei pe care o poate avea în cadrul sistemului de sănătate, prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice pe care aceştia le pot presta pentru populaţie", a declarat preşedintele Colegiului Farmaciştilor, prof.univ.dr. Dumitru Lupuliasa.
Potrivit studiului "Servicii farmaceutice în România. Realităţi şi provocări post-pandemice", satisfacţia faţă de serviciile primite în farmacii este determinată de caracteristicile farmaciei, atitudinea farmacistului, timpul acordat pacientului, claritatea cu care a fost prezentată informaţia, costul medicamentelor şi disponibilitatea acestora conform nevoilor populaţiei. De asemenea, încrederea pacienţilor în serviciile oferite de farmacişti, precum şi accesibilitatea farmaciei comunitare, reprezintă factori importanţi care influenţează pozitiv intenţia de adopţie a noilor servicii în farmacii.