Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut anul trecut cu 15% faţă de nivelul înregistrat în 2009, la 1,23 miliarde euro, singura categorie care a înregistrat o creştere a vânzărilor fiind cea a aparatelor şi accesoriilor foto, reiese din datele studiului GfK Temax, potrivit Mediafax.
Astfel, cea mai mare scădere a vânzărilor în 2010, de 33,1%, a avut loc la echipamentele de birou, până la 31 milioane euro, urmate de segmentul telecomunicaţii, cu un declin de 31,5%, la 174 milioane euro, şi cel IT, care a coborât cu 20%, la 338 milioane euro.
Totodată, piaţa electrocasnicelor mari a scăzut cu 9,6%, la 308 mili-oane euro, cea a electrocasnicelor mici s-a redus cu 2,8%, la 77 milioa-ne euro, iar vânzările de electronice de larg consum au stagnat.
"Cel mai performant sector a fost cel foto. Cu o creştere de aproape 8% de la an la an, sectorul foto este primul care prezintă semne clare de redresare, după un foarte dificil an 2009", se arată în studiu GfK.
Şi în ultimul trimestru al anului trecut, piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a înregistrat un declin de 8,6%, ajungând la 392 milioane euro. Sectoarele foto şi electronice de larg consum au avut un trimestru pozitiv, crescând cu 18,4% şi, res-pectiv, cu 4,8%.
"Vânzările de Crăciun au fost deosebit de bune pentru segmentul compact aducând o creştere de 18%. Decembrie a fost marcat de preţuri de chilipir, vânzările de compacte cu preţuri mai mici de 100 euro au crescut la 70% din totalul vânzărilor în unităţi", potrivit GfK.
În acelaşi timp, vânzările electronice de larg consum au crescut cu aproape 5%, la 100 milioane euro.
"Încă o dată, sezonul Crăciunului a marcat sectorul electronicelor de larg consum ca fiind unul dintre cele mai dinamice sectoare monitorizate în cadrul GfK Temax. În special vânzările de TV şi alte produse potrivite pentru cadouri, cum ar fi Media Player-ele portabile sau Consolele de jocuri video au performat mai bine sau similar în T4 2010 faţă de T4 2009", arată GfK.
Pentru electrocasnicele mici, vânzările din ultimul trimestru din 2010 s-a apropiat de nivelul din perioada similară din anul precedent, având o descreştere cu 0,6%.
"Categoria aparatelor pentru prepararea alimentelor nu mai este un punct de atracţie, locul acesteia fiind luat de categoria aparatelor pentru prepararea de băuturi calde, cerere mare pentru expresoarele care folosesc capsule susţinute de reduceri de preţ aparate de tuns şi fierbătoare. În cadrul acestei categorii, roboţii de bucătărie rămân produsele cele mai influente, puternica lor scădere contribuind la declinul întregului segment", conform studiului GfK.
Aspiratoarele au înregistrat o evoluţie în ultimul trimestru al anului, datorită numărului în creştere al echipamentelor fără sac, vândute în aceste luni la un preţ mediu mai mic. Totuşi, luând în considerare întregul an, acest segment a avut performanţe negative faţă anul precedent, iar cel al fiarelor de călcat a avut cele mai mari scăderi, nefiind susţinute de promoţii semnificative.
Deşi ultimul trimestru al anului a înregistrat creşteri la aparatele electrice de ras, scăderea epilatoarelor este mai puternică şi face ca balanţa să încline spre o diminuare a categoriei de aparate electrice de ras şi epilat, păstrând acelaşi trend descendent pentru întregul an.
"Mediul politic şi-a pus din nou amprenta asupra comportamentului consumatorilor. Reducerile drastice de salarii în sectorul public şi creşterile de taxe au fost resimţite puternic de către consumatori. Influenţaţi de teama de a-şi pierde locurile de muncă sau de a nu avea suficienţi bani pentru a trăi, oamenii sunt rezervaţi atunci când cumpără produse din categoria electrocasnicelor mici, achiziţionând bunuri doar dacă au cu adevărat nevoie sau căutând promoţii", a declarat, în comunicat, Ciprian Hatneanu, director GfK Retail and Technology.
Pe segmentul electrocasnicelor mari, necesitatea a fost factorul determinant în luna decembrie, când vânzările de congelatoare au prezentat rate pozitive de creştere.
În al patrulea trimestru al anului 2010, rata de declin a sectorului IT, comparativ cu acelaşi trimestru din 2009, a fost de 8,2%, la aproximativ acelaşi nivel ca în trimestrul precedent. Piaţa telecomunicaţiilor a continuat trendul negativ, având o scădere de 29,7%, valoarea ajungând la 51 milioane euro.
"Smartphone-urile sunt pe un trend ascendent, cu o creştere de două cifre, pe măsură ce inovarea la nivel hardware cât şi la cel software se intensifică, creând astfel mai multă valoare adăugată şi atractivitate pentru utilizatorul final. Pe de altă parte, telefoanele mobile sunt încă pe un trend descendent în ceea ce priveşte cifra de afaceri", conform GfK.
La nivelul celui de-al patrulea trimestru, piaţa printerelor a suferit un declin de 39,5% faţă de cu acelaşi interval din 2009, ajungând la 8 milioane euro, scădere care, conform companiei de cercetare şi analiză, s-a datorat reducerii indicelui de preţ al celor mai importanţi producători.
"Această situaţie a fost efectul promoţiilor efectuate în trimestrul al patrulea 2010, realizate special pentru a face produsele mai atractive pentru consumatori. Deşi imprimantele prezintă un nivel ridicat de avansare tehnologică, retailerii s-au confruntat cu o putere de cumpărare scăzută a consumatorilor, care s-a reflectat în cifre mici atât în unităţi cât şi în valoarea vânzărilor", apreciază GfK.
Astfel, piaţa echipamentelor de birou urmează tendinţa întregii pieţe IT, însă GfK afirmă că cercetarea şi dezvoltarea privind tehnologia de imprimare care se reflectă în caracteristici mai performante vor contribui în viitorul apropiat la creşterea în importanţă a acestui segment pe piaţa românească.
GfK Temax România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţă îndelungată.