3 din 10 români au în plan să ia un credit în următoarele 12 luni, iar 61% dintre aceştia vor să acceseze un credit 100% online. Este una dintre concluziile sondajului anual realizat de Kantar Polonia, la comanda grupului International Personal Finance, din care face parte Provident Financial România.
În acelaşi timp, românii încearcă să se pregătească pentru situaţiile neprevăzute făcând economii. Astfel, peste 64% dintre respondenţii români au reuşit să facă economii în ultimele 12 luni şi aproape o treime dintre ei au reuşit să pună bani deoparte lunar sau aproape lunar. Atunci când economiile nu au fost suficiente, cei mai mulţi români (32%) au apelat la împrumuturi de la familie şi de la instituţii financiare şi nebancare (20%).
"Este încurajator că există în continuare o abordare responsabilă, că oamenii au devenit mai atenţi la felul în care îşi gestionează resursele şi tot mai atenţi la economii, comportament vizibil chiar şi la tineri. În egală măsură, atunci când vorbim despre creditare, observăm un interes crescut pentru produse complet digitale, atractive mai ales pentru generaţiile tinere, care apreciază faptul că sunt uşor de folosit, dar şi viteza de transfer a banilor. Vedem acest trend şi în datele noastre interne: circa 10% din toate vânzările noi vin prin intermediul ProviOnline, împrumutul nostru 100% online, şi prin parteneriatele pe care le-am semnat cu mai multe lanţuri de retail din ţară, prin care reuşim să satisfacem şi mai bine nevoile existente în piaţă", a declarat Florin Bâlcan, Director General Provident Financial România.
În mod încurajator, nivelul declarat de bunăstare financiară este puţin mai ridicat în România comparativ cu media altor ţări europene în care grupul IPF este prezent. Astfel, după plata tuturor cheltuielilor esenţiale, aproape 80% dintre respondenţii români spun că mai rămân cu bani din salariu. Prin comparaţie, procentul este 73% în Ungaria şi 72% în Lituania. Polonezii stau puţin mai bine - 82% rămân cu bani după ce se ocupă de cheltuielile esenţiale, iar lucrurile arată şi mai sănătos în Cehia, cu peste 91%.
Cum se autoevaluează românii când vine vorba de educaţie financiară
În acelaşi timp, studiul arată că diferenţa dintre percepţia românilor asupra nivelului lor de cunoştinţe în domeniul financiar şi gradul real de educaţie financiară este semnificativă. Astfel, aproape 6 din 10 respondenţi români au încredere că au un nivel bun de educaţie financiară. Cu toate acestea, rata dobânzii - şi nu costul total - este cel mai important factor pe care românii îşi bazează deciziile atunci când vine vorba de a lua un împrumut.
Înţelegerea rolului instituţiilor financiare nebancare
39% dintre respondenţii români sunt de părere că instituţiile financiare nebancare au un rol necesar în economia locală şi în societate datorită contribuţiei la crearea unui istoric de creditare. Acest procent urcă până la 48% în rândul respondenţilor care au împrumutat bani de la o instituţie financiară în ultimul an. Instituţiile financiare nebancare sunt adesea prima opţiune pentru cei cu venituri mici şi medii, pentru care uneori singura alternativă ar fi forme informale, nefiscalizate şi ilegale de creditare, care nu ar face decât să adâncească şi mai mult problemele lor sociale şi financiare.
"Credem că nimeni nu ar trebui exclus de la o formă de finanţare şi înţelegem că, pentru mulţi oameni, rolul nostru în societate este să oferim, dincolo de sprijinul financiar, prima experienţă cu lumea serviciilor financiare. Cei mai mulţi dintre clienţii noştri folosesc împrumuturile pentru nevoi reale şi responsabile: mici îmbunătăţiri în locuinţă, acoperirea unor cheltuieli neprevăzute sau pentru diverse cheltuieli medicale", a completat Florin Bâlcan, directorul general al Provident Financial Romania.