Valoarea estimată a pieţei de revânzare a articolelor de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii este cuprinsă între 100 şi 120 de miliarde de dolari la nivel mondial, fiind de peste trei ori mai mare decât a fost în 2020, potrivit unui nou studiu realizat de Boston Consulting Group (BCG) şi Vestiaire Collective, platformă globală pentru modă pre-purtată, intitulat "Ce înseamnă accelerarea pieţei second-hand pentru brandurile de modă şi comercianţii cu amănuntul", conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, piaţa second-hand valorează deja între 3% şi 5% din totalul sectorului de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii şi ar putea creşte până la 40%. În timp ce produsele revândute reprezintă aproximativ un sfert din garderoba cumpărătorilor de produse second-hand, se preconizează că acestea vor reprezenta 27% în 2023. Consumatorii Gen-Z sunt cei mai orientaţi spre a cumpăra (31%) şi vinde (44%) articole second-hand, urmaţi îndeaproape de generaţia millennials.
"La BCG, am analizat în detaliu piaţa globală de revânzare, încă de la începuturile sale", declară Sarah Willersdorf, Director Global al Diviziei de Lux din cadrul BCG şi coautor al raportului. "Consumatorii îmbrăţişează produsele second-hand şi schimbă modul în care îşi cumpără şi îşi vând hainele. Există o oportunitate extraordinară pentru brandurile care intră pe această piaţă de a capta noi clienţi, atrăgând în acelaşi timp cumpărătorii existenţi motivaţi de sustenabilitate, accesibilitate şi exclusivitate."
Sustenabilitatea este un motiv tot mai puternic pentru cumpărătorii de produse pre-purtate.
Raportul se bazează pe două sondaje globale, pe un eşantion format din 6.000 de consumatori, în 2020, şi 2.000 de consumatori în 2022, pentru a înţelege mai bine angajamentul lor faţă de piaţa revânzării. În timp ce accesibilitatea a fost citată ca principalul motor pentru cumpărarea de articole second-hand în rândul a mai mult de jumătate dintre respondenţi, această tendinţă este în scădere. Varietatea de produse a fost raportată ca fiind al doilea cel mai mare motor din spatele consumului de bunuri de second-hand. 40% dintre cumpărători văd în aceste produse o cale de a consuma modă în mod sustenabil şi aleg piaţa second-hand pentru vasta paletă de opţiuni şi piesele unice pe care le oferă. Fiorul căutării şi oportunitatea de a face troc cu vânzătorii sunt, de asemenea, factori din ce în ce mai populari pentru achiziţionarea de îmbrăcăminte la mâna a doua, 35% dintre respondenţi menţionându-le ca fiind principalele motive pentru care îmbrăţişează această tendinţă.
60% dintre cei care vând articole second-hand îşi doresc să îşi facă ordine şi loc în garderobe. Acelaşi procent a raportat motivaţia de a recupera valoarea reziduală a articolelor lor şi să o cheltuiască pe produse pre purtate (39%) sau noi (20%), subliniază sursa citată.
În timp ce vânzarea este un comportament din ce în ce mai adoptat în rândul cumpărătorilor, nu toţi au vândut articole pe piaţa second-hand. 30% din non-vânzători au ceva de vândut, dar nu au găsit timp să se ocupe de acest lucru. În loc să vândă, 30% dintre respondenţi preferă să ofere obiectele prietenilor sau organizaţiilor caritabile.
"Vestiaire Collective a fost creată în 2009 cu o singură misiune: să transforme industria modei pentru un viitor mai durabil", declară Fanny Moizant, cofondator şi preşedinte al Vestiaire Collective. "Suntem mândri să vedem că sustenabilitatea şi conştientizarea problematicilor de mediu sunt factori din ce în ce mai determinanţi pentru clienţi în deciziile lor de cumpărare şi vânzare, dar şi pentru companiile care doresc să integreze circularitatea în modelul lor de afaceri. Deşi există multe căi prin care brandurile pot explora această piaţă, pe plan intern sau cu un partener extern, colaborarea cu o platformă consacrată precum Vestiaire Collective are avantaje semnificative, inclusiv accesul la o comunitate de peste 23 de milioane de consumatori de revânzare din întreaga lume, precum şi peste un deceniu de expertiză în materie de date, preţuri şi logistică."
Aproape 60% dintre consumatori fie au descoperit un brand, fie l-au cumpărat pentru prima dată la mâna a doua, ceea ce arată o oportunitate majoră pentru branduri de a-şi creşte acoperirea în rândul noilor clienţi, prin participarea la piaţa de revânzare.
Raportul prezintă trei modele pe care brandurile sau comercianţii cu amănuntul le pot lua în considerare atunci când intră pe piaţa second-hand.