60% dintre angajaţii din sectorul public consideră că pandemia a contribuit la digitalizarea instituţiei la care lucrează, potrivit studiului Regista realizat de Zitec.
Studiul Regista a fost realizat pe baza răspunsurilor din chestionarul "Măsuri de prevenţie în pandemie. Cum aţi adaptat modul de lucru în cadrul instituţiei?" la care au participat reprezentanţi din peste 400 de instituţii publice din toate judeţele ţării în perioada 15 februarie - 14 martie 2021. Cei mai mulţi dintre respondenţi provin din următoarele sectoare publice de activitate: administraţii publice locale (30%), învăţământ (25%), urmate de sănătate (10%) şi instituţii guvernamentale (10%).
Conform datelor colectate, aproape 75% dintre angajaţii din sectorul public care au lucrat de acasă parţial sau permanent s-au simţit cel puţin la fel de productivi ca atunci când îşi desfăşurau activitatea la birou. Noul mod de lucru a adus numeroase avantaje pentru angajaţi. Astfel, 71% dintre respondenţii care au lucrat de la distanţă consideră că cel mai mare beneficiu al lucrului de acasă a fost timpul câştigat prin faptul că nu s-au mai deplasat la birou, 55% au apreciat flexibilitatea în organizarea timpului de lucru, iar 17% au declarat că au avut costuri lunare mai mici pe perioada cât au lucrat de acasă.
Din datele rezultate, printre cele mai mari dificultăţi cu care s-au confruntat angajaţii din sectorul public în lucrul la distanţă au fost: comunicarea cu echipa (37%), singurătatea (26%) şi lipsa spaţiului sau a mobilierului adecvat (25%). Deşi majoritatea angajaţilor au considerat că, în perioada în care au lucrat de la distanţă, comunicarea eficientă cu colegii a fost o provocare, 27% dintre respondenţi spun că nu au folosit nicio aplicaţie pentru a organiza videoconferinţe cu echipa, iar 67% nu folosesc semnatura electronică.
Din totalul respondenţilor, aproape 70% nu au mai lucrat niciodată de acasă înainte de pandemie. În timpul Stării de Urgenţă, aprox. 55% au lucrat exclusiv de acasă, 20% au lucrat parţial de acasă şi parţial de la birou, în timp ce 25% dintre participanţii la studiu au continuat să lucreze exclusiv de la birou. Totodată, 20% dintre respondenţi au lucrat de la distanţă şi în Starea de Urgenţă şi continuă să lucreze de acasă şi în prezent.
Deşi 60% dintre funcţionari consideră că pandemia a contribuit la digitalizarea instituţiei la care lucrează, 85% dintre aceştia nu au urmat niciun curs de digitalizare în contextul schimbării modului de lucru. Mai mult, peste jumătate dintre respondenţi folosesc în continuare adresele de e-mail personale în interes de serviciu, iar 65% nu au folosit un sistem VPN (Virtual Private Network) pentru o conexiune securizată în utilizarea aplicaţiilor instituţiei.
"Peste două treimi din angajaţii instituţiilor publice au trecut pentru prima dată în martie anul trecut la un mod de lucru de acasă, ceea ce a implicat multe schimbări, de cele mai multe ori nu tocmai facile pe fondul gradului de digitalizare foarte scăzut. Fiind o soluţie cloud, utilizatorii Regista au putut să îşi continue activitatea cu succes şi în siguranţă, indiferent de unde au lucrat. Rezultatele acestui studiu ne-au ajutat să înţelegem mai bine particularităţile lucrului de acasă pentru instituţiile publice şi să creăm soluţii mai bune pentru eficientizarea telemuncii", a declarat Alexandru Lăpuşan, CEO şi cofondator Zitec.
Studiul Regista "Noua realitate a lucrului de acasă" vine în completarea demersurilor pentru accelerarea procesului de digitalizare a instituţiilor publice realizate anul trecut prin "Caravana Regista" şi prin "Ghidul esenţial pentru digitalizarea primăriei".
Soluţia Regista, dezvoltată de echipa Zitec, este lider de piaţă pe segmentul aplicaţiilor de registratură şi managementul documentelor în administraţia publică locală. Rolul aplicaţiei este să automatizeze şi să eficientizeze activităţile din instituţiile locale, guvernamentale şi din companii, prin modulele de registratură electronică, managementul documentelor şi e-Guvernare. Regista facilitează atât o comunicare optimă între departamentele unei instituţii, cât şi între funcţionari şi cetăţeni, pentru o rezolvare rapidă şi mult mai organizată a solicitărilor primite.
Până în prezent, peste 600 de instituţii şi companii din toate judeţele ţării şi-au îmbunătăţit procesele de lucru şi au redus birocraţia folosind Regista. Aplicaţia are peste 12.000 de utilizatori la nivel naţional care au înregistrat de-a lungul timpului 12 milioane de documente, potrivit studiului.