Multe maşini la mâna a doua sunt importate dintr-o ţară în alta pentru a satisface cererea locală de vehicule rulate. Germania, Franţa, Belgia şi Italia sunt cei mai mari exportatori de maşini rulate din Europa, alimentând restul continentului cu vehicule second-hand. Cu toate acestea, maşinile din aceste ţări nu sunt lipsite de defecte, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, cele mai recente cercetări ale carVertical, o companie de date auto, au dezvăluit că multe vehicule importate în România au kilometrajul dat înapoi şi au fost avariate în trecut.
Multe maşini importate din Germania au un istoric dubios
carVertical a analizat rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor achiziţionate de utilizatorii platformei în 2023 şi le-a numărat pe cele care au înregistrări istorice din alte ţări. Dintre toate maşinile importate anul trecut în România şi verificate pe carVertical, 44,2% au fost importate din Germania, 16,1% - Franţa, 11,7% - Italia, 11% - Belgia şi 6,4% - Olanda.
În timp ce aproape jumătate dintre vehiculele la mâna a doua de import au sosit în România din Germania, 3,4% dintre ele aveau kilometrajul dat înapoi şi 22,8% au fost avariate în trecut. Situaţia nu este mai bună cu maşinile franceze: 3,3% dintre ele aveau kilometrajul falsificat şi 41,2% au fost avariate. 4,8% dintre maşinile din Italia au avut odometrul modificat şi 13,1% au suferit daune minore sau majore.
"Germania este cel mai mare exportator de maşini second-hand din Europa. Deoarece ţara are o infrastructură bună de autostrăzi, exportă multe maşini premium şi diesel care au kilometraj ridicat. Oamenii cred, de asemenea, că germanii acordă mai multă atenţie întreţinerii maşinilor. Cu toate acestea, atunci când vehiculele rulate trec în mâinile proprietarilor din alte ţări, unele informaţii precum istoricul de service sau chiar kilometrajul pot fi editate, ceea ce sporeşte riscul", spune Matas Buzelis, expert auto şi şeful Departamentului de Comunicare carVertical.
Uneori cumpărătorii pot să nu ştie că iau o maşină importată
Cumpărătorii pot să-şi ia o maşină de import alegându-şi modelul preferat de pe un site de anunţuri auto din străinătate şi ulterior cumpărând-o direct sau prin intermediul unei companii specializate în servicii de import. Astfel, compania se ocupă de întocmirea tuturor documentelor şi livrează maşina la uşa cumpărătorului.
O altă modalitate este cumpărarea unei maşini în România care nu a fost încă înmatriculată pe piaţa internă. În acest caz, cumpărătorul trebuie să înregistreze el însuşi vehiculul şi să-l treacă de inspecţia tehnică.
"Există şi a treia şi cea mai riscantă opţiune. Un cumpărător poate rata complet faptul că maşina a fost importată în România pentru că aceasta este deja înmatriculată şi vândută ca vehicul fără istoric peste hotare. Uneori, vânzătorii nu informează cumpărătorii despre trecutul vehiculului", explică Buzelis.
În timp ce selecţia largă de maşini importate îi poate tenta pe cumpărătorii de maşini second-hand să ia o decizie spontană, este important să inspectaţi istoricul unui vehicul rulat înainte de a-l cumpăra pentru a evita surprizele neplăcute care pot apărea câteva luni mai târziu.