În pofida birocraţiei şi a corupţiei, a nivelului scăzut al calificării personalului şi a infrastructurii deficitare, companiile austriece sunt, în general, mulţumite de investiţiile făcute în România, relevă un studiu al firmei de consultanţă Horvath & Partners din Viena, preluat de portalul Pressetext.at, citat de Agerpres.
Mai bine de trei sferturi din companiile austriece cu o filială în România ar investi din nou în acelaşi volum în care au făcut-o, reiese din Barometrul pentru România pe anul 2009, pentru realizarea căruia au fost chestionaţi 58 de manageri ai unor companii austriece.
Pentru următorii trei ani, investitorii austrieci se aşteaptă la o creştere economică mai redusă şi la o intensificare a concurenţei în România. De aceea, pentru a face faţă cu succes crizei economice, companiile austriece intenţionează să recurgă la mai multe măsuri de fidelizare a clientelei, la extinderea canalelor de distribuţie şi la îmbunătăţirea calităţii producţiei.
Nu toate sectoarele sunt atinse în egală măsură de criză. Managerii intervievaţi întrevăd un potenţial mai mare de creştere în sectorul energiei, urmat de transporturi şi comunicaţii. În acest context ei au evidenţiat însă nevoia României de recuperare în ceea ce priveşte infrastructura, în special cea legată de capacitatea de producţie în sectorul energiei, de reţelele de alimentare, de canalizare, de căi de acces şi de servicii logistice.
Potrivit managerilor chestionaţi, firmele româneşti sunt, în general, parteneri de afaceri optimişti. Totuşi, ei au evidenţiat unele probleme generate de cultura managerială patriarhală, de sentimentul slab al responsabilităţii, modul imprecis de lucru şi de lipsa punctualităţii. De asemenea, investitorii austrieci se plâng şi de birocraţia mare. Corupţia extinsă este evidenţiată, ca şi în studiile precedente, drept o problemă gravă. Şi nivelul scăzut al calificării angajaţilor, precum şi siguranţa juridică redusă sunt minusuri subliniate de managerii austrieci.
Ca măsuri pentru eliminarea acestor obstacole, Markus Imgrund, expert pe România de la Horvath & Partners, recomandă îmbunătăţirea transparenţei în ceea ce priveşte structura costurilor, o mai mare apropiere de clienţi, implementarea de know-how occidental şi o mai bună motivare a angajaţilor.
"Angajaţii din nivelul de management mediu trebuie implicaţi activ în schimbări şi trebuie să li se ofere stimulente în funcţie de performanţe, altfel pleacă pentru câţiva euro în plus la o altă firmă", subliniază Gerhard Gottlieb, de la aceeaşi companie de consultanţă.
Barometrul România 2009 a fost realizat în perioada martie-aprilie 2008, pe un eşantion de 58 de manageri de la companii austriece din diferite domenii de activitate. 84% din companiile ai căror manageri au fost chestionaţi activează de mai bine de trei ani în România şi doar 16% din firme sunt relativ nou intrare pe piaţa românească, cu o vechime de sub 3 ani.