SUPLIMENT ECO-ECONOMIE "Consumul sustenabil este o parte vitală a soluţiei în faţa provocărilor ultimilor ani"

Ziarul BURSA #Companii / 6 aprilie 2023

Daniel Drăguşin

Daniel Drăguşin

(Interviu cu Daniel Drăguşin, East Balkans Director Supply Chain PepsiCo)

"Îndeplinirea obiectivelor de mediu şi integrarea sustenabilităţii în ADN-ul de business sunt direcţii fundamentale pentru modul în care companiile vor prospera şi se vor dezvolta" "Lucrăm constant la producerea unei schimbări sistemice pe întregul lanţ valoric al materialelor din plastic"

PepsiCo se concentrează pe răspândirea practicilor agricole regenerabile pe întreaga sa amprentă agricolă, furnizarea în mod sustenabil a culturilor şi ingredientelor cheie şi îmbunătăţirea mijloacelor de trai pentru oamenii din lanţul de aprovizionare agricolă, declară Daniel Drăguşin, East Balkans Director Supply Chain al companiei, care precizează că, de la finalul anului 2020, culturile directe ale PepsiCo sunt 100% sustenabile în 28 de ţări.

Reporter: Ce înseamnă, în anul 2023, sustenabilitatea pentru o companie din domeniul alimentar?

Daniel Drăguşin: Angajamentul şi demersurile de a crea un sis­tem alimentar mai sustenabil şi mai rezistent nu sunt doar lucrul corect de făcut, ci şi un imperativ de business. Îndeplinirea obiectivelor de mediu şi integrarea sustenabilităţii în ADN-ul de business sunt direcţii fundamentale pentru modul în care companiile vor prospera şi se vor dezvolta. Viziunea noastră asupra sustenabilităţii acoperă întregul lanţ valoric, de la modul în care ne ocupăm de culturi, modul în care producem şi transportăm produsele noastre, dar şi modul în care îi inspirăm pe consumatori să facă alegeri pozitive pentru ei şi pentru planetă. Prin PepsiCo Positive (pep+), transformarea noastră strategică totală, care are în centru sustenabilitatea, capitalul uman şi modul în care compania îşi va sprijini creşterea prin dezvoltarea la nivel global, ne-am angajat să construim un sistem alimentar mai durabil care să răspundă atât nevoilor oamenilor, cât şi ale planetei. Acest lucru înseamnă reducerea impactului nostru asupra mediului, promovarea agriculturii durabile şi sprijinirea prosperităţii în comunităţile locale. Însuşirea unei abordări holistice a sustenabilităţii de mediu, sociale şi economice de-a lungul întregului lanţ valoric al producţiei, distribuţiei şi consumului de alimente devine astfel o misiune ce ar trebui să unească toţi jucătorii în drumul către zero emisii.

Reporter: Care consideraţi că este rolul unui consum sustenabil în contextul provocărilor ultimilor ani?

Daniel Drăguşin: Provocările cu care societatea s-a confruntat la nivel global în ultimii ani au evidenţiat, pe de o parte, inegalităţile care stau la baza unei mari părţi a sistemului nostru alimentar şi a societăţii noastre, însă au condus, pe de altă parte, la o conştientizare mai acută a nevoii de a reversa cât mai rapid unele tendinţe negative şi de a minimiza efectele dăunătoare asupra mediului. Consumul sus­tenabil este o parte vitală a soluţiei în faţa acestor provocări, fiind esenţial în crearea unui viitor mai durabil, mai echitabil şi mai rezilient pentru noi şi pentru generaţiile viitoare. La PepsiCo, facem mai mult decât să ne limităm amprenta proprie, analizându-ne constant progresele şi stabilind noi obiective în vederea utilizării eficiente a resurselor, reducerii volumului de deşeuri şi dezvoltării unei producţii responsabile din punct de vedere ecologic şi social cu scopul de a avea un impact net pozitiv de-a lungul lanţului nostru valoric. Urmărind pilonii noştri cheie, agricultura pozitivă, lanţul valoric pozitiv şi alegeri pozitive, am reuşit să facem progrese importante în ceea ce priveşte răspândirea practicilor agricole regenerabile, conservarea resurselor naturale şi mediul înconjurător, sprijinul oferit producătorilor locali, dar şi reducerea consumului de apă şi energie.

"Activitatea noastră se concentrează pe răspândirea practicilor agricole sustenabile"

Reporter: Cum sprijiniţi agricultura durabilă în Europa?

Daniel Drăguşin: La baza sa, PepsiCo este o companie agricolă. Aşadar, aprovizionarea constantă şi sustenabilă a culturilor este esenţială pentru afacerea noastră, mai ales că agricultura prezintă una dintre cele mai mari oportunităţi de gestionare a schimbărilor climatice, impact asupra biodiversităţii şi creşterea inegalităţii rural-urbane. Astfel, activitatea noastră se concentrează pe răspândirea practicilor agricole sustenabile, cu scopul regenerării solului pe toată amprenta agricolă a companiei, furnizarea în mod sustenabil a culturilor şi ingredientelor cheie şi îmbunătăţirea mijloacelor de trai pentru oamenii din lanţul nostru de aprovizionare agricolă. Aceste obiective sunt deja puse în practică în Europa, prin utilizarea tehnologiilor agricole de precizie şi a inovaţiilor privind îngrăşămintele utilizate de companie. În Marea Britanie, am lansat o inovaţie care preia deşeurile de coajă de cartofi de la fabrica noastră de chipsuri Walker şi le transformă în îngrăşăminte care sunt 92% organice. Un program pilot, pus în funcţiune iniţial, a demonstrat că această inovaţie are potenţialul de a reduce emisiile de carbon cu 70%, de aceea vom popula mai multe pieţe din Europa cu această tehnologie. În România, lucrăm cu peste 25 de fermieri care cultivă 1.100 de hectare în Covasna, Bacău, Harghita, Dâmboviţa, Braşov şi Călăraşi. Le oferim împrumuturi şi cartofi de sămânţă de înaltă calitate, achiziţionăm cartofi de procesare la preţuri competitive şi îi sprijinim prin achiziţia de maşini agricole sau sisteme de irigat pentru a dezvolta practici agricole mai ecologice. Aşadar, contribuţia la întâmpinarea provocărilor agriculturii atât la nivel european, cât şi global, este şi va rămâne un obiectiv cheie pentru noi.

Reporter: Cum va arăta, în opinia dumneavoastră, viitorul ambalajelor?

Daniel Drăguşin: Viziunea pe care o împărtăşim la PepsiCo este a unei lumi în care ambalajele nu devin niciodată deşeuri. Pentru a avea un impact semnificativ în sensul unei economii circulare pentru ambalaje flexibile, lucrăm constant la producerea unei schimbări sistemice pe întregul lanţ valoric al materialelor din plastic - de la modul în care sunt produse, la modul în care sunt utilizate de consumatori şi modul în care pot fi reciclate. Anul trecut, PepsiCo a participat în diverse proiecte legate de tehnologii de sortare şi reciclare, prin teste realizate pe ambalajele alimentare din Franţa şi Germania. În Româ­nia, am accelerat agenda de sustenabilitate prin introducerea ambalajelor obţinute din 100% PET reciclat pentru produsele Pepsi, Mirinda şi Lipton. În acelaşi timp, tot aici, în România, PepsiCo este un susţinător activ al Sistemului de Garanţie Returnare (SGR) pentru ambalajele de unică folosinţă, ce va facilita colectarea ambalajelor pentru băuturi. Ne propunem ca împreună cu parteneri, incluzând colegi din industrie, organizaţii nonprofit, oameni şi companii de-a lungul lanţului de aprovizionare cu materiale plastice, să contribuim la inovarea viitorului ambalajelor, îmbunătăţirea infrastructurii de reciclare, precum şi informarea consumatorilor.

Reporter: Care sunt cele mai mari provocări pentru o companie ce implementeză principiile ESG?

Daniel Drăguşin: SGR marchează un pas semnificativ în drumul României către o dezvoltare sustenabilă, iar pentru companii, abordează o parte din provocările implementării principiilor ESG în plan local. Acesta este cel mai important proiect de mediu al României, menit să ne poziţioneze pe harta ţărilor avansate în ceea ce priveşte colectarea şi reciclarea ambalajelor. Introducerea ambalajelor într-o economie circulară va fi esenţială pentru o Românie mai curată şi mai sustenabilă, echipată să atingă ţintele naţionale de colectare şi reciclare stabilite la nivel european.

"Cele mai importante investiţii de sustenabilitate locale din acest an sunt orientate către eficientizarea consumului de energie şi apă"

Reporter: Care sunt programele/investiţiile PepsiCo în acest an, pe partea de sustenabilitate?

Daniel Drăguşin: Abordarea sustenabilă a companiei noastre vizează fiecare etapă a lanţului valoric complex. La nivel mondial, PepsiCo a implementat diverse strategii pentru a ne asigura că vom continua să operăm într-un mod care este sustenabil pentru planetă, afacerea noastră şi comunităţile noastre comune. Pentru portofoliul de băuturi din Europa, PepsiCo şi-a propus să reducă cu 25% nivelul mediu de zaharuri adăugate, pentru toată gama de băuturi răcoritoare, până în 2025, şi cu 50%, până în 2030. Reducerea zahărului are, de asemenea, un impact pozitiv asupra mediului. Estimăm că, în medie, emisiile de gaze cu efect de seră ale unui litru de Pepsi sunt cu până la 40% mai mici atunci când se trece de la producţia reţetei cu zahăr la cea fără zahăr. De asemenea, printre principalele obiective pentru operaţiunile companiei se numără reducerea amprentei în materie de apă dulce, cât mai mult posibil, folosind tactici multiple, de la reutilizarea celor mai bune practici care şi-au dovedit eficienţa, la inovaţii în dezvoltarea tehnologiilor de procesare cu consum redus de apă şi investiţii în tehnologii de clasă mondială care facilitează reutilizarea sigură a apei. În România, eficienţa noastră energetică în bazinele de tratare a apei uzate depăşeşte 95%. Evacuarea şi tratarea apei uzate sunt 100% conforme cu normele privind protecţia mediului, şi utilizăm apa de ploaie şi apa uzată pentru irigare în fabrica noastră din Popeşti-Leordeni. În plus, compania noastră are un angajament strict în ceea ce priveşte oprirea defrişărilor, dezvoltarea de turbă, exploatarea populaţiilor indigene, a lucrătorilor şi a comunităţilor locale. Cele mai importante investiţii de sustenabilitate locale din acest an sunt orientate către eficientizarea consumului de energie şi apă prin echipamente de producţie de ultima generaţie, panouri fotovoltaice, flotă auto hibrid, precum şi frigidere cât mai eficiente energetic.

Reporter: Ce modificări aţi făcut la nivelul lanţului de aprovizionare pentru ca acesta să fie prietenos cu mediul?

Daniel Drăguşin: La PepsiCo, ne concentrăm pe răspândirea practicilor agricole regenerabile pe întreaga noastră amprentă agricolă, furnizarea în mod sustenabil a culturilor şi ingredientelor cheie şi îmbunătăţirea mijloacelor de trai pentru oamenii din lanţul nostru de aprovizionare agricolă. Aceste obiective sunt deja puse în practică în Europa, prin utilizarea tehnologiilor agricole de precizie şi a inovaţiilor privind îngrăşămintele utilizate. PepsiCo obţine materie primă din 60 de ţări şi susţine peste 100.000 de locuri de muncă în lanţul de aprovizionare agricolă. De la finalul anului 2020, culturile directe ale PepsiCo sunt 100% sustenabile în 28 de ţări. La nivel global, 87% din culturile directe sunt obţinute în mod sustenabil prin intermediul Programului de Agricultură Regenerabilă. În plus, PepsiCo şi-a atins obiectivul de a achiziţiona zahăr din trestie din culturi sustenabile, certificate 100% Bonsucro, la nivel global, şi de a obţine peste 99% ulei de palmier certificat RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil). Un alt progres valoros vine de pe urma îmbunătăţirii eficienţei operaţionale în utilizarea apei cu 18% în zonele cu risc ridicat de siguranţă a apei, faţă de o valoare de referinţă din 2015, cu o ţintă de 25% până în 2025 şi reumplerea a 34% din apa utilizată în operaţiuni în bazinele hidrografice locale în 2021 - mai mult de 6,1 miliarde de litri de apă. De asemenea, avem în vedere în mod constant reducerea costurilor, cu scopul generării unui impact pozitiv asupra mediului şi societăţii, cât şi eficienţă de cost. De la reducerea consumului de energie, combustibil, localizarea producţiei cât mai aproape de consumator, până la utilizarea cât mai eficientă a spaţiului din mijloacele de transport, toate acestea sunt practici complementare unui comportament prietenos cu mediul înconjurător. Localizarea producţiei, de exemplu, scurtează semnificativ distanţele parcurse până la consumator, iar peste 90% din portofoliul PepsiCo comercializat în Romania este produs local, în cele două fabrici. În plus, o atenţie deosebită este dedicată dezvoltării unor soluţii eficiente şi alternative în transport şi distribuţie pentru a diminua efectele negative ale schimbărilor climatice. Un transport sustenabil înseamnă îmbunătăţirea eficienţei vehiculelor noastre, transportul intermodal, tranziţia către vehicule cu emisii zero, precum şi dezvoltarea şi împărtăşirea celor mai bune practici cu partenerii noştri din lanţul valoric pentru a-i încuraja să facă acelaşi lucru.

"România a făcut progrese semnificative în educarea publicului cu privire la reciclare"

Reporter: Cât de educată este România faţă de alte ţări europene în privinţa reciclării?

Daniel Drăguşin: În ultimii ani, România a făcut progrese semnificative în ceea ce priveşte educarea publicului cu privire la reciclare şi îmbunătăţirea infrastructurii de reciclare. Cu toate acestea, în comparaţie cu alte ţări europene, încă mai avem de recuperat decalaje în ceea ce priveşte ratele de reciclare şi sensibilizarea publicului. Sunt însă încrezător că, printr-un efort coordonat, vom reuşi să schimbăm modelul de consum de materiale, să gestionăm adecvat deşeurile şi să îmbunătăţim performanţa de mediu.

Reporter: Cum vedeţi evoluţia viitoare a unei economii verzi?

Daniel Drăguşin: Deşi nu este lipsită de provocări, sunt optimist că tranziţia către o economie verde, circulară, va fi din ce în ce mai accelerată. Aceasta este, în mod evident, alimentată de o combinaţie de factori precum creşterea gradului de conştientizare colectivă a problemelor de mediu, cererea tot mai mare de produse şi servicii sustenabile şi dezvoltarea unor tehnologii inovatoare care vor permite o utilizare mai eficientă a materiilor prime, a produselor şi a deşeurilor, promovând totodată limitarea consumului prin folosirea resurselor materiale şi energetice reutilizabile. În plus, economia verde va crea noi oportunităţi profesionale şi va stimula creşterea economică, în special în ţările în curs de dezvoltare, unde există o cerere tot mai mare de acces la energie regenerabilă şi infrastructură durabilă. Fie că demersurile implementate sunt la scară largă, fie că sunt la nivel individual, printr-un efort comun care să angreneze mediul public, privat şi societatea civilă, fiecare pas pe care îl facem în prezent ne va duce mai aproape de economia verde de mâine.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb