Reporter: Ce este sustenabilitatea în opinia dumneavoastră şi care sunt indicatorii prioritari pe care îi aveţi în vedere?
Veronica Dogaru: În calitate de operator de telecomunicaţii, ne aflăm în centrul revoluţiei digitale, iar acest rol vine cu oportunităţi, dar şi cu multă responsabilitate. Din punctul nostru de vedere, sustenabilitatea se traduce atât prin acţiunile unei companii, cât şi prin cultura pe care o dezvoltă la nivelul organizaţiei.
În urmă cu doi ani, Grupul Orange a lansat strategia Engage 2025, prin care plasează responsabilitatea socială în centrul operaţiunilor sale, cu patru direcţii importante: construirea unui mediu care permite egalitate digitală în rândul comunităţii, combaterea schimbărilor climatice - prin tranziţia către o economie circulară şi eficientizarea consumului de resurse -, diversitatea şi egalitatea de şanse, respectiv creşterea performanţei, pentru a îndeplini angajamentele faţă de societate.
Astfel, în continuarea unor iniţiative începute în urmă cu mai mulţi ani, dar cu un binevenit impuls oferit de noua viziune de business, performanţa companiei se va măsura nu doar din perspectiva criteriilor economice, ci şi prin angajamentele împlinite faţă de societate şi de mediu.
Orange România măsoară şi raportează anual impactul pe care compania îl are asupra mediului. Urmărim cu atenţie evoluţia acestor date şi reducerea impactului pe care activitatea noastră o poate avea asupra mediului reprezintă o prioritate. Tocmai de aceea, în completarea iniţiativelor interne demarate în acest scop, suntem constanţi şi în implementarea unor proiecte care îi pot ajuta pe clienţii noştri să înţeleagă şi să aplice principiile economiei circulare. Printre cele mai recente iniţiative se află programul "RE", care aduce la îndemâna românilor patru tipuri de produse şi servicii care îi pot ajuta să fie mai prietenoşi cu mediul: telefoane recondiţionate - adăugate pentru prima oară în portofoliul unui operator -, dar şi servicii pentru repararea, recumpărarea sau reciclarea produselor.
Reporter: Aveţi o strategie de sustenabilitate pentru perioada imediat următoare?
Veronica Dogaru: În strategia care ne ghidează în activitatea de zi cu zi, Engage 2025, incluziunea digitală şi angajamentele faţă de mediu se numără printre principalele obiective ale operaţiunilor noastre. Cele patru direcţii strategice despre care vorbeam mai devreme au menirea de a contribui la reducerea decalajului digital prin iniţiative de educaţie digitală şi conectivitate, reducerea impactului asupra mediului - prin îmbunătăţirea eficienţei energetice a reţelei, clădirilor şi mijloacelor de transport, dar şi prin adaptarea proceselor şi creşterea gradului de aprovizionare cu enrgie din resurse regenerabile - şi la crearea unei culturi incluzive - prin construirea unui mediu de lucru bazat pe respect şi pe egalitate de şanse.
Reporter: Care consideraţi că sunt riscurile unei societăţi nesustenabile, pe de o parte, iar pe de altă parte care sunt riscurile acestui marş forţat către o energie verde?
Veronica Dogaru: Ceea ce trebuie să nu ne scape din vedere nici o clipă este faptul că resursele, de orice fel, nu sunt inepuizabile. Iar principalul risc al unei societăţi care nu aplică nici un principiu de sustenabilitate este acel punct fără cale de întoarcere în care accesul la resurse este limitat puternic. Astfel, atât companiile, cât şi comunităţile în general trebuie să se concentreze pe a identifica modul în care nevoile oamenilor pot fi satisfăcute fără a depăşi plafonul ecologic, resursele pe care Planeta ni le poate oferi.
Societatea poate să prospere doar atunci când membrii ei înţeleg că respectarea principiilor ecologice este la fel de importantă precum respectarea celor economice sau de integritate. Ideală, desigur, ar fi găsirea unui echilibru.
Reporter: Care consideraţi că sunt beneficiile raportării de sustenabilitate. Credeţi că firmele mari ar trebui să-şi calculeze şi să-şi publice amprenta anuală de carbon?
Veronica Dogaru: Raportările anuale au un rol clar de transparentizare a proceselor, iar ele sunt importante pentru că ne ajută să înţelegem mai bine şi care este impactul asupra mediului şi resurselor, nu doar cel economic. În plus, ele sunt esenţiale în procesele de eficientizare sau limitare a consumului de resurse, ceea ce, până la urmă, poate avea un impact şi la nivel de business.
Calcularea amprentei de carbon, pe de altă parte, este un proces laborios, însă la fel de util pentru orice companie. Iar publicarea unor asemenea rapoarte pot fi o oportunitate de a împărtăşi cele mai bune practici şi de a învăţa unii de la alţii.
Reporter: Vă mulţumesc!