Reporter: Cât de important consderaţi că este ca o afacere să fie sustenabilă?
Gruia Stoica: Sustenabilitatea trebuie să fie un obiectiv comun la care aspirăm fiecare dintre noi, indiferent de rolul pe care îl avem în societate. Responsabilitatea este însă cu atât mai mare pentru cei din palierul de leadership, pentru că acţiunile şi preocupările lor reprezintă exemple şi impun tendinţe.
Prin natura activităţii noastre, Grupul Grampet este un business sustenabil. Datorită gradului ridicat de electrificare, transportul feroviar este cel mai eficient mod de transport din Europa, generând cel mai mic nivel de emisii în comparaţie cu celelalte sectoare de transport.
Statistici prezentate de Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, arată că ponderea emisiilor din sectorul european al transporturilor este alocată astfel: transport rutier (73%), aviaţie (13%), transport maritim (11%) şi transport feroviar, cu doar 1,6%.
Cel mai probabil, foarte puţini oameni se gândesc sau cunosc aceste statistici. Discursul public din România rămâne centrat pe nevoile transportului rutier, chiar dacă acesta are cel mai nociv impact asupra mediului.
În ultimii ani, ne-am construit mesajele publice în jurul sloganului "Grupul Grampet - Partener de drum pentru un viitor sustenabil", pentru a combate această realitate şi a arăta oamenilor avantajele transportului pe calea ferată.
Reporter: Consideraţi că firmele vor fi nevoite să accepte o reducere a eficienţei pentru a fi mai sustenabile?
Gruia Stoica: Orice strategie asumată în această direcţie trebuie să fie una pe termen lung. Or, în astfel de contexte, profitul nu este obiectivul imediat.
Până să ajungi în acel punct, trebuie să fii conştient că ai în faţă un proces îndelungat (şi uneori anevoios) de transformare pe toate planurile - de la regândirea proceselor interne la schimbarea mentalităţii organizaţionale, la alinierea strategiei de vânzări şi adaptarea ofertei de produse şi servicii, chiar şi cu riscul de a renunţa la anumite parteneriate comerciale.
În timp, această strategie se transferă asupra brandului şi reputaţiei companiei, confirmând angajamentul real pe care organizaţia şi l-a asumat pentru un business sustenabil.
Reporter: Cum se vede la dumneavoastră în companie tranziţia către o economie verde?
Gruia Stoica: Noi suntem pregătiţi pentru această tranziţie şi sperăm că presiunea europeană pentru o economie verde să mute într-un final discursul şi atenţia României către industriile cu potenţial în acest sens.
Din păcate, în ultimii 30 de ani strategia şi interesul privind infrastructura de transport s-a axat prea puţin pe dezvoltarea căilor ferate şi prea mult pe proiectele de autostrăzi, deşi aceste două domenii ar trebui dezvoltate în paralel.
Acest handicap a devenit într-un final evident întregii societăţi, în contextul războiului din Ucraina, care a adus România în situaţia de a prelua o parte importantă din transporturile pe calea ferată din regiune pe o infrastructură învechită şi ineficientă.
Nu putem decât să ne bucurăm de anunţul recent al Germaniei, prin intermediul ministrului de externe Annalena Baerbock, care a promis sprijin pentru adaptarea căilor ferate din România pentru a facilita exportul a milioane de tone de cereale blocate în Ucraina din cauza blocadei maritime ruseşti.
Am spus în repetate rânduri că zece milioane de tone luate de pe calea ferată înseamnă un plus de un milion de camioane pe autostrăzi, o deteriorare accelerată a infrastructurii existente, tot mai multe accidente şi o viteză mică de rotaţie a mărfurilor.
Transferul mărfurilor din zona rutieră către transportul feroviar este cea mai sigură şi rapidă modalitate de a reduce nivelul de emisii de CO2 generat de sectorul de transporturi. Acest lucru este recomandat în toate materialele Uniunii Europene legate de Green Deal. Totuşi, fără un sprijin puternic din partea autorităţilor, care trebuie să se materializeze prin investiţii în domeniul feroviar (infrastructură şi terminale intermodale), respectiv modificarea cadrului legislativ actual şi implementarea conceptului de "poluatorul plăteşte", acest proces poate eşua. Este evident că transportul feroviar va creşte ca importanţă în următoarea perioadă de timp, având un rol semnificativ în transferul mărfurilor între producători şi clienţi, fiind şi rămânând cel mai sigur şi mai puţin poluant dintre toate modurile de transport terestru.
Reporter: Care credeţi că este esenţa conceptului ESG (Environment, Social and Governance)?
Gruia Stoica: Cred că esenţa acestui concept (ESG) trebuie să reprezinte un reper constant în business. Profilul Grupului Grampet s-a construit încă de la început pe cei trei piloni ESG, chiar dacă acest concept nu exista acum mai bine de 20 de ani.
(Environment) Prin natura activităţii noastre, amprenta de mediu este mică. Chiar şi în aceste condiţii, ne concentrăm şi investim în proiecte pe termen mediu şi lung menite să reducă amprenta de carbon a companiilor noastre (modernizarea parcului de locomotive diesel, achiziţia de energie electrică de tracţiune produsă din surse regenerabile în momentul în care acest lucru va deveni posibil, implementarea de proiecte de utilizare a energiei solare în fabricile grupului, creşterea eficienţei energetice a clădirilor în care ne desfăşuram activitatea, digitalizarea la nivel operaţional şi comercial etc.)
Pilonul de Responsabilitate Socială (Social) s-a consolidat de la an la an, prin activitatea celor două fundaţii - TOFLEA şi GRAMPET -, care se dedică în special proiectelor de educaţie a tinerilor din categorii sociale defavorizate.
Pe măsură ce Grupul Grampet a crescut şi şi-a diversificat prezenţa în Europa, ajungând astăzi la operaţiuni în zece ţări, al treilea pilon ESG (Governance) a devenit tot mai important atât în raport cu clienţii şi partenerii noştri, cât şi pentru optimizarea procedurilor interne şi managementul riscurilor. Statutul de multinaţională ne impune alinierea la cele mai bune practici din industrie şi standarde internaţionale.
În ultimii ani, am implementat procese interne stricte de conduită şi control, cu ajutorul unor oameni cu experienţă care s-au alăturat echipei (printre altele, am recrutat un CFO cu experienţă de Big4, un Director de Resurse Umane cu background extins în companii multinaţionale şi ţări mult mai dezvoltate şi, recent, un Director de Achiziţii cu o experienţă solidă în sectorul financiar-bancar şi, ulterior, în industrie). Totodată, beneficiem de sprijinul unui Consiliu de Supraveghere format din consultanţi independenţi, care sunt extrem de apreciaţi pentru background-ul profesional şi rezultatele obţinute la nivel local, dar şi regional.
Reporter: Ce proiecte sau investiţii concrete aveţi în domeniul sustenabilităţii şi care este bugetul alocat în acest sens?
Gruia Stoica: Continuăm să investim în remotorizarea locomotivelor de manevră diesel-hidraulice de 1.250 CP, atât după un concept integral al GFR, cât şi după unul realizat de Reloc Craiova, pentru a le face mai performante şi mai eficiente din punct de vedere al impactului asupra mediului, prin reducerea emisiilor de carbon.
De asemenea, GFR are în testare o locomotivă sută la sută nepoluantă, cu baterii, produsă de Reloc, iar în funcţie de comportamentul acesteia în exploatare o să decidem utilizarea acestui tip de locomotivă pe scară largă pentru activităţi de manevră.
Totodată, GFR va intra în posesia unui parc de 1.200 de vagoane-cisternă tip Zacs de capacitate mare (85 mc), ce respectă Regulamentul Tehnic de Interoperabilitate. Aceste vagoane, a căror valoare depăşeşte suma de 100 de milioane de euro, vor fi construite la una dintre fabricile noastre, Reva Simeria.
În paralel, avansăm cu proiectele de digitalizare şi inovare cu ajutorul echipelor noastre interne de ingineri.
Anul trecut, am lansat în premieră pentru industria feroviară din România şi sud-estul Europei două servicii digitale menite să ne eficientizeze activitatea - ETA Expert, ce realizează estimări în timp real despre sosirea trenurilor sau vagoanelor la destinaţie sau în anumite staţii din parcurs, respectiv TRASA Expert, un sistem informatic menit să îmbunătăţească proiectarea traseelor ideale şi capacitatea alocată trenurilor de marfă. În luna martie a anului curent, am lansat Synopsis, aplicaţie care integrează o foarte mare parte din sistemele dezvoltate şi implementate până acum de GFR, pentru a oferi imaginea operaţională de ansamblu în timp real şi a sprijini procesul decizional.
Reporter: Cum vedeţi viitorul sustenabilităţii?
Gruia Stoica: Chiar dacă războiul din Ucraina a răsturnat ordinea priorităţilor globale, pe termen lung viitorul trebuie să fie unul sustenabil, iar mediul de business înţelege acest lucru.
Criza energiei a confirmat deja nevoia unei resetări a modului în care consumăm resursele, iar investiţiile în energie verde se accelerează într-un ritm nemaivăzut până acum.
Dincolo de investiţiile în tehnologie şi inovaţie pe care le derulăm în diviziile principale de activitate ale Grupului Grampet, am intensificat proiectele lansate anul trecut pe platforma RAFO Oneşti.
Compania Roserv Oil, parte din Grupul Grampet, a preluat platforma industrială RAFO Oneşti în urmă cu doi ani, cu obiectivul principal de a dezvolta aici cel mai mare centru logistic din Moldova.
Pe măsură ce am avansat cu procesul de evaluare şi integrare, am realizat potenţialul enorm pe care îl are acest activ pentru industria energiei regenerabile. Putem astfel readuce la viaţă o parte din activele valoroase de pe această platformă, integrându-le într-un proiect cu potenţial real pentru viitor.
Ne-am propus să dezvoltăm aici un parc fotovoltaic întins pe o suprafaţă de 200 de hectare, o fabrică de bioetanol (o sursă de energie 100% bio şi regenerabilă), o fabrică de baterii litiu-ion şi o instalaţie pentru producerea de hidrogen verde (o investiţie pe termen mediu, de cel puţin 7-8 ani, din cauza lipsei legislaţiei).
Instalaţiile pentru producerea carburanţilor ecologici se vor monta în locul unor instalaţii vechi, care sunt în proces de dezafectare.
Reporter: Mulţumesc!