Reporter: Cât de mult a fost afectată piaţa cărţii de evenimentele din ultimii doi ani?
Andrei Niculescu: Anul 2020 a fost un an de şoc, în care fiecare editură a făcut tot ce a putut să supravieţuiască. Închiderea librăriilor fizice a avut ca efect dezvoltarea pieţei de carte online, însă tranziţia nu a fost imediată şi s-a făcut în etape, dat fiind că librăriile online sunt de peste zece ori mai puţine decât cele fizice. În 2021 a avut loc o normalizare, însă, fără absolut niciun sprijin din partea autorităţilor, majoritatea editurilor au fost foarte afectate.
Reporter: Predarea online a dus la o creştere a rolului cărţii şcolare şi al materialelor auxiliare sau dimpotrivă?
Andrei Niculescu: Predarea online a fost şi este o provocare atât pentru profesori şi educatori, cât şi pentru elevi. Din păcate am văzut că interesul şi aşa scăzut pentru şcoală şi carte a scăzut şi mai mult. Iar regresul actului educaţional din această perioadă se va vedea în piaţa muncii peste puţin timp.
Reporter: Cu ce probleme s-a confruntat editura dumneavoastră în perioada crizei sanitare?
Andrei Niculescu: Închiderea librăriilor fizice şi a şcolilor a dus la sistarea imediată a vânzărilor pentru o perioadă de mai multe luni, cu efecte devastatoare imediate în ce priveşte impozitele, salariile, plăţile furnizorilor etc.
Reporter: Ce strategie aţi abordat ca să treceti mai uşor peste criză?
Andrei Niculescu: Am făcut sacrificii colective mari, în special financiare, dar am păstrat legatura cât mai strânsă cu partenerii nostri, ajutându-ne reciproc.
Reporter: Trec editurile printr-o perioadă de criză?
Andrei Niculescu: Editurile şi piaţa de carte, întreg peisajul educaţional şi cultural, sunt în criză dintotdeauna, din cauza lipsei totale de interes din partea statului. Migraţia a milioane de oameni, efectele globalizării şi criza profundă de identitate socială şi natională sunt doar câteva dintre cauzele principale.
Reporter: Care sunt principalele probleme cu care se confruntă o editură, inclusiv una care tipăreşte manuale?
Andrei Niculescu: În sectorul şcolar, acolo unde este o piaţă închisă (probabil singura din UE), unde statul face regulile şi tot statul decide dacă joacă după ele sau nu, editurile se împart în două categorii disjuncte: cei care câştigă licitaţii şi cei care le pierd. După scoaterea în afara legii a auxiliarelor din şcolile româneşti în 2017, cărţile au acces limitat, discreţionar în şcolile, clasele şi minţile copiilor noştri.
Reporter: Care a fost evolutia preţurilor?
Andrei Niculescu: În cazul manualelor, atât noi, cât şi vechi, Ministerul Educaţiei a menţinut acelaşi procent ridicol de creştere a preţurilor de circa 1% pe an chiar şi în 2022, când avem inflaţie de 15%, iar preţul hârtiei s-a dublat atât în 2021, cât şi 2022. Ce ar mai fi de spus?
Reporter: Valul de scumpiri din ultimul an v-a afectat?
Andrei Niculescu: Desigur, ca pe orice afacere. Cheltuielile au crescut la mai toate categoriile, de la hârtie, la salarii, la utilităţi, însă preţurile de vânzare nu pot fi crescute în acelaşi procent, ceea ce conduce automat la o scădere drastică a producţiei de carte.
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei dumneavoastră în ultima perioada?
Andrei Niculescu: După şocul iniţial din 2020, anul 2021 a marcat o revenire, însă nu la aceleaşi niveluri ca înainte de pandemie.
Reporter: Ce estimari aveti pentru 2022?
Andrei Niculescu: Datorită comportamentului volatil de consum al cărţilor, nu am pregătit proiecţii pentru acest an şi nici pentru următorul. Însă ne aşteptăm ca lucrurile să nu se schimbe în bine, din păcate.
Reporter: Ce proiecte aveţi în derulare (v-au fost afectate proiectele prevăzute de pandemie)?
Andrei Niculescu: Oricine poate să o ducă bine în condiţii de creştere, însă pe timp de criză, rezilienţa şi încăpăţânarea pot face diferenţa. Prin urmare, în ciuda tuturor obstacolelor menţionate mai sus, nu am renunţat la nimic şi ne străduim să ne ducem la bun sfârşit planurile editoriale. În continuare încercăm să publicăm cele mai frumoase şi mai utile cărţi, atât pentru adulţi, cât şi pentru micii noştri cititori. Ne iubim publicul şi ne iubim cărţile la care muncim atât de mult, şi încercăm să punem o particică din noi în fiecare titlu publicat.
Reporter: Vă mulţumim!