• (Interviu cu Nicoleta Munteanu, Vicepreşedintele CONAF, Managing Partner EURO INSOL şi Fondator Kids in Business)
Reporter: Există vreo implicare a sistemului de învăţământ în educaţia antreprenorială a elevilor?
Nicoleta Munteanu: Antreprenoriatul dezvoltă competenţe precum creativitatea, spiritul de iniţiativă, capacitatea de a gândi liber, de a inova, de a fi fexibili, de a gestiona un proiect, de a cântări rezultatele obţinute şi, nu în ultimul rând, capacitatea de asumare a eşecului. În acest sens, asociaţii şi organizaţii private din România au desfăsurat o serie de programe şi proiecte având ca scop dezvoltarea competenţelor antreprenoriale.
Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC), împreună cu Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) şi Federaţia Patronală Petrol şi Gaze (FPPG) au semnat, în luna decembrie a anului 2019, Acordul de Parteneriat "Pact pentru educaţia antreprenorială", având ca scop introducerea, optional, începând cu anul 2020, a educaţiei antreprenoriale la gimnaziu şi liceu.
Complexul Educaţional Laude Reut a fost prima şcoală din România care a aderat demersului "Pact pentru educaţia antreprenorială", semnând tot în luna decembrie a anului 2019, "Acordul de parteneriat" împreună cu CONAF şi FPPG, prin care au fost introduse în curricula şcolară orele de antreprenoriat ca materie opţională de studiu. Aceasta a fost prima măsură concretă promovată de mediul privat de susţinere şi dezvoltare a competenţelor antreprenoriale în rândul tinerilor prin modalităţi noi şi creative de predare şi învăţare.
Deşi pactul vizează introducerea orelor de educaţie antreprenorială în special la gimnaziu şi liceu, începând cu semestrul al doilea al anului 2020, la Complexul Educaţional Laude Reut se derulează programul pilot de educaţie antreprenorială pentru copiii Kids in Business, unde copiii i$nva¢t-ă despre bani, buget, cum se înfiinţează o mini-companie virtuală, care sunt tipurile de afaceri, ce este şi cum se realizează un plan de afaceri, comunicarea, negocierea, medierea şi atitudinea în afaceri, crearea produsului sau serviciului dorit, crearea mărcii, marketing, pregătirea şi participarea la târgul Kids in Business, manierele elegante în afaceri, leadership şi echipă, precum şi importanţa echilibrului, filantropiei şi a networking-ului.
Reporter: În ce constă, exact, programul Kids in Business?
Nicoleta Munteanu: Programul de educaţie antrprenorială pentru copiii Kids in Business oferă copiilor o incursiune în provocatoarea lume a afacerilor. Iniţierea copiilor în mediul de afaceri de la o vârstă fragedă le oferă abilităţile necesare pentru gestionarea propriilor finanţe pe tot parcursul vieţii. Kids in Business vizează concepte de afaceri simple şi se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 6 şi 14 ani. Scopul programului este de a dezvolta un set de abilităţi şi aptitudini antreprenoriale - creativitatea, spiritul de iniţiativă, creşterea încrederii în sine, curajul de a prezenta propriile idei de afaceri, abilitatea de a lucra atât individual, cât şi în echipă, precum şi antrenarea capacităţii copiilor de a accepta un potenţial eşec, de a înţelege unde s-a produs vreo eroare şi de a o lua de la capăt, cu lecţia învăţată şi încredere. La Kids in Business copiii învaţă că oricine poate deveni antreprenor, indiferent de vârstă şi studii.
Reporter: În ce masură aţi avut parte de ajutorul autoritătilor în demararea acestui proiect?
Nicoleta Munteanu: În anul 2012, am identificat o nevoie mai mare de implicare directă a antreprenorilor în educaţia antreprenorială şi, astfel, a luat fiinţă programul Kids in Business, având ca scop dezvoltarea de către antreprenori a spiritului de iniţiativă şi antreprenorial în rândul copiilor. Deoarece copiii pot învăţa să aprecieze spiritul antreprenorial din primii lor ani de învăţământ, programul a fost special conceput pentru copii începând cu vârsta de 6 ani.
În acest moment există constituit în cadrul Ministerului Educaţie şi Cercetării un grup de lucru, din care fac parte, care participă la elaborarea Strategiei Naţionale pentru Educaţia Antreprenorială.
Reporter: Cum a fost primit de părinţi şi elevi acest program?
Nicoleta Munteanu: Programul de educaţie antreprenorială pentru copii Kids in Business are o frecvenţă săptămânală şi se derulează pe parcursul a 34 de sesiuni cu durata a 90 de minute fiecare, împărţite astfel: 15 ateliere a câte două sesiuni fiecare, care au ca scop dezvoltarea mentalităţii şi culturii antreprenoriale prin încurajarea spiritului de iniţiativă, consolidarea încrederii în sine, a curajului de pune în practică propriile idei de afaceri, dar şi de a accepta un potenţial eşec; trei vizite la trei companii partenere din industrii diferite (producţie, retail, servicii), deoarece învăţarea în cadrul unui mediu de afaceri real reprezintă pentru copii o sursă esenţială în procesul de învăţare, şi o participare la Târgul Kids in Business, pentru că aici este locul unde copiii vor pune în practică tot ce au învăţat şi vor putea impresiona nu numai prin atitudinea şi cunoştinţele dobândite, dar şi prin respectarea practicii de concurenţă loială. Târgul cu vânzare are loc după absolvirea atelierului numarul opt - "Tipuri de afaceri".
Reporter: Care sunt avantajele urmării unui astfel de program educaţional?
Nicoleta Munteanu: În primul rând, copiii vor fi iniţiaţi în antreprenoriat, îşi vor înfiinţa propria mini-companie virtuală, care, în măsura posibilului, va respecta regulile unui S.R.L "real", vor identifica singuri domeniile în care pot fi competitivi şi tipurile de afaceri cu care rezonează - producţie, comerţ sau servicii. Astfel, copii vor şti să confecţioneze produse lucrate manual, să comercializeze anumite bunuri, să presteze diverse servicii, pe care ulterior le vor pune în vânzare atât în cadrul magazinului online KIB, cât şi în cadrul Târgurilor Kids in Business. În acest fel, pe lângă teorie, copiii dobândesc o experienţă practică şi pragmatică în antreprenoriat.
Kids in Business dezvoltă pe înţelesul copiilor o serie de competenţe şi abilităţi necesare oricărui antreprenor în devenire şi îi ajută pe cei cu ambiţii antreprenoriale să-şi materializeze ideile, pasiunile şi talentele într-o afacere. Cu alte cuvinte, ajutăm copiii să-şi transforme visul în realitate. Întrucât cei mai mulţi antreprenori experimentează şi apoi aplică cunoştinţele dobândite dintr-o situaţie reală, Kids in Business pune accentul pe învăţarea prin activităţi practice, pentru că "a face" este mult mai incitant şi plăcut pentru copii decât "nu acum" sau "aşteaptă să te faci mare". În acest sens, copiii învăţă să-şi înfiinţeze un S.R.L virtual chiar de la primul atelier. Ei lucrează la propriul plan de afaceri care îi va ajuta să vândă produsele create de ei, să comercializeze anumite bunuri sau să presteze diverse servicii. În vederea participării la târg, copiii vor folosi propriile idei sau concepte, dezvoltându-şi, astfel, una dintre cele mai importante aptitudini, şi anume competitivitatea, îşi pregătesc singuri standul, având posibilitatea să-şi testeze competenţele dobândite într-un mediu de afaceri real. Târgurile au fost create special să reproducă atmosfera târgurilor comerciale reale. Întregul program este special conceput pentru a-i ajuta pe copii să dezvolte idei creative generatoare de valoare, iar planul vizează dezvoltarea spiritului antreprenorial şi a competenţelor de bază pentru a creşte eficienţa în viaţa de zi cu zi.
Reporter: Cum se desfăşoară cursul pe care îl derulaţi, în această perioadă - - online sau fizic?
Nicoleta Munteanu: Conceptul Kids in Business oferă posibilitatea de a conecta sistemele de învăţământ cu economia locală prin participarea voluntară a antreprenorilor reali. Această soluţie permite stimularea spiritului de iniţiativă şi antreprenorial în rândul copiilor şi dezvoltarea comportamentelor antreprenoriale prin intermediul unei abordări coerente în vederea construirii unei cariere antreprenoriale ulterioare. Pentru că digitalizarea este prezentă în fiecare aspect al vieţii, hub-urile KIB ajută copiii să simuleze înfiinţarea după regulile unui S.R.L "real" mini-companii virtuale pe care ulterior le vor dezvolta şi administra. Astfel, copiii dobândesc mai uşor competenţe specifice în domeniul afacerilor, îşi dezvoltă entuziasmul, motivaţia, încrederea în sine şi mai ales curajul de a-şi dezvolta propriile idei. Totodată punem accentul şi pe capacitatea de a lucra în echipă, de a lua decizii în mod responsabil şi de a căpăta deprinderea pentru a interacţiona cu mediul de afaceri şi mentori de excepţie. Însă, pentru realizarea propriului produs, copiii folosesc idei sau concepte originale, dezvoltând astfel aptitudini esenţiale, precum creativitatea şi competitivitatea.
În acest moment, programul de educaţie antreprenorială pentru copiii Kids in Business este pilotat în şcolile primare de stat şi private din ţară şi din afara ţării. Cursurile se ţin fizic, la clasă, dar şi în cadrul Hub-ului educaţional Kids in Business din Bucureşti.
Reporter: Ce asteptări aveţi în urma derulării acestui proiect?
Nicoleta Munteanu: Pentru a ne asigura că următorul val de lideri, inovatori şi întreprinzători va corespunde noilor provocări economice şi sociale, eforturile trebuie coordonate atât pentru a restarta educaţia la nivel naţional, regional şi local, cât şi pentru motivarea societăţii în vederea sprijinirii tinerilor în dezvoltarea spiritul antreprenorial. Scopul programului Kids in Business este de a fi implementat în fiecare şcoală, la fiecare nivel de educaţie, formând, astfel, un ecosistem al educaţiei antreprenoriale. În acest sens, prin intermediul programul Kids in Business, antreprenorii, modele de succes naţionale, sunt încurajaţi şi învăţaţi să predea, mărind astfel creşterea numărului de educatori antreprenoriali care să devină mentori pentru elevi.
Reporter: Consideraţi ca un curs de educatie antreprenorială ar trebui să fie obligatoriu sau măcar opţional în toate şcolile, şi de la ce vârstă?
Nicoleta Munteanu: Introducerea educaţiei antreprenoriale ca materie opţională în învăţământul primar, gimnazial şi liceu ar trebui să devină o prioritate pentru noi toţi, deoarece programele antreprenoriale sunt cele care oferă posibilitatea de a conecta sistemele de învăţământ cu economia locală prin participarea voluntară a antreprenorilor reali, evitând astfel producerea decalajului dintre teorie şi practică.
Toate acţiunile care privesc educaţia antreprenorială ar trebui coagulate în proiecte şi programe în care să fie implicate atât mediul academic, cât şi mediul de afaceri, inclusiv comunitatea ONG-urilor şi a Fundaţiilor pentru a veni în sprijinul profesorilor, şcolilor, elevilor şi a tuturor factorilor de dezvolatre în societate.
Reporter: Mulţumim!