Reporter: Ce v-a determinat să alegeţi piaţa de leasing de personal, când aţi intrat pe acest segment şi ce presupun serviciile pe care le oferiţi?
Eugen Saulea: Evoluţia salarială, majorările de preţuri ale materiilor prime şi utilităţilor, munca remote etc., sunt doar câteva dintre motivele care au condus la lipsa de predictibilitate în ceea ce priveşte producţia şi vânzarea bunurilor de larg consum. Partenerii activi ESSA, jucători importanţi în piaţa bunurilor de larg consum, au identificat fluctuaţii majore în ceea ce priveşte nevoia de resursă umană. O echipă calibrată peste nevoile interne angajează costuri suplimentare. O echipă subdimensionată conduce la o încărcare excesivă a structurii existente. În acest context, partenerii ESSA au considerat că este oportun să menţină intern o structură permanentă, iar pentru volumele adiţionale de business să apeleze la outsourcing.
Reporter: Cum sunt percepute aceste servicii de către firme? Cu ce clienţi lucraţi?
Eugen Saulea: Flexibilitatea ESSA în a calibra efectivele în funcţie de nevoile fiecărui partener reprezintă elementul-cheie care determină companiile partenere să externalizeze serviciile. Activăm în proiecte în care ESSA îşi asumă integral atât componenta administrativă, cât şi cea operaţională sau programe în care componenta operaţională rămâne în sarcina beneficiarilor de servicii. În scenariul în care, operaţional, partenerii setează indicatorii de performanţă, măsoară activitatea personalului delegat şi dispun măsuri corective, ESSA îşi asumă doar activităţile salariale şi de reprezentare.
Reporter: Ce beneficii are leasingul de personal?
Eugen Saulea: Externalizarea unor activităţi şi decontarea acestora în baza indicatorilor de performanţă reprezintă cel mai mare beneficiu pentru parteneri. Totodată, calibrarea costurilor în funcţie de nevoile de delegare implică o foarte mare flexibilitate din partea ESSA şi reprezintă un mare beneficiu pentru parteneri.
Reporter: Forţa de muncă externă, în special cea non-UE, este tot mai prezentă pe piaţa noastră. Ce ne puteţi spune despre această tendinţă? Care sunt cele mai căutate posturi de către lucrătorii străini? Cum este angajatul străin faţă de cel român?
Eugen Saulea: Disponibilitatea redusă a personalului autohton în a accesa joburi ce presupun activităţi necalificate sau poziţii de tip entry-level a deschis calea către forţa de muncă externă. Având solicitări de delegare în aceste direcţii de business şi fără perspective locale de a le onora, ESSA a apelat la personal non-UE, în special cel din Sri Lanka şi Nepal. Manipularea de marfă este meseria cu cea mai mare căutare, urmată de suport curăţenie, picking (pregătire marfă în depozite şi/sau în magazine). Beneficiile integrării în structurile proprii a personalului non-UE sunt majore. Sunt motivaţi de fiecare job primit, sunt disponibili, implicaţi şi flexibili în ceea ce priveşte programul de lucru.
ESSA se bazează foarte mult pe acest personal, având rezultate foarte bune alături de aceştia, în ultimii ani de delegare. Oraşe dificil de acoperit cu resursă umană (Timişoara, Cluj, Bucureşti, Constanţa în sezon) nu mai reprezintă, la acest moment, o provocare pentru ESSA.
• "Disponibilitatea personalului autohton a fost resimţită acut în zona litoralului"
Reporter: Privind în ansamblu piaţa resurselor umane, care au fost tendinţele în 2024 şi ce previziuni aveţi pentru anii viitori?
Eugen Saulea: Discutând strict despre piaţa resursei umane, în aria de expertiză ESSA, acest an a fost unul diferit faţă de cei anteriori. Disponibilitatea personalului autohton a fost resimţită acut în zona litoralului. În anii anteriori, cu bugetele existente, reuşeam parţial să acoperim necesarul din personal autohton. În acest an, nevoile au fost acoperite prin personal din Asia, dar şi cu personal din Ucraina. În programele implementate doar prin personal autohton, am înregistrat o fluctuaţie mare de personal, soluţiile găsite fiind provizorii şi cu rezultate mediocre.
Există o cerere foarte mare de personal autohton pentru poziţii de casier, lucrător comercial, vânzători pentru vitrină asistată, merchandiseri, preparatori comenzi etc., însă, din lipsă de resursă umană disponibilă, suntem obligaţi să actualizăm permanent ofertele salariale.
Din păcate, există limite până la care se poate majora pachetul salarial, iar odată atinse aceste limite, beneficiarii nu mai sunt dispuşi să investească. Rămâne ca soluţie alternativă să convingem partenerii de beneficiile activării în programele comune a personalului non-UE, în schimbul celui autohton.
Reporter: Care sunt cele mai mari provocări, în prezent, pe piaţa de profil?
Eugen Saulea: Salarizarea pentru personalul non-UE reprezintă cea mai mare provocare pentru ESSA. Lipsa unei resurse şi cererea mare pentru acea resursă conduc inevitabil la creşterea preţului pentru aceasta. Această regulă se aplică şi în ceea ce priveşte resursa umană autohtonă. Lipsa disponibilităţii acesteia în raport cu cererea conduce inevitabil la o "licitare" pe pachetul salarial. Cine oferă pachetul cel mai avantajos, poziţie disponibilă în proximitatea locuinţei etc., va beneficia de acea resursă disponibilă.
• "Interesul faţă de formarea pe o profesie a scăzut foarte mult"
Reporter: Care este nivelul de competitivitate de pe piaţa muncii, în acest moment?
Eugen Saulea: O altă provocare o reprezintă competenţele candidaţilor. Ofertele fiind într-un număr foarte mare şi resursa disponibilă într-un număr mic, sunt făcute frecvent concesii în ceea ce priveşte experienţa minim cerută de job. Aşa se face că joburi calificate sunt accesate de personal necalificat, dat fiind faptul că aceasta era singura resursă disponibilă la momentul recrutării. Scade mult numărul celor care doresc şi pot accesa programele interne de carieră, asta pentru că interesul faţă de formarea pe o profesie a scăzut foarte mult. De interes sunt beneficiile imediate - pachetul salarial, facilităţi suplimentare, flexibilitatea programului.
Reporter: Cum vedeţi problema lipsei de talente în procesul de recrutare? Ce alte probleme mai întâmpină companiile în procesul de atragere a candidaţilor?
Eugen Saulea: Aşa cum menţionam anterior, ofertele numeroase şi lipsa de aplicanţi determină resursa umană existentă şi disponibilă să selecteze cele mai competitive oferte. În acest mod nu mai există o presiune de calificare a resursei umane, existând alternative pentru fiecare eşec. Selecţia candidaţilor a scăzut în complexitate ca proces, acceptarea acestora fiind grav influenţată de resursa disponibilă la momentul angajării.
O altă problemă serioasă o reprezintă schimbările frecvente ale legislaţiei. Aici intră evoluţia salariului minim, obligaţiile de negociere şi modificare a personalului cu vechime mai mare de 24 luni, accesarea facilităţilor fiscale etc. Toate aceste modificări legislative sunt acceptate total sau parţial de către parteneri, cu impact în bugetul programelor. Partenerii preferă să rămână în acelaşi buget, dar să reducă din volumele comandate, astfel că ESSA are obligaţia de a reduce resursa umană delegată.
Reporter: Vă mulţumesc!
Grupul ESSA a lansat, la finele lunii octombrie, ESSA Clean & Care, o companie dedicată furnizării de servicii profesionale de curăţenie, mentenanţă şi asistenţă tehnică pentru colectoarele automate reversibile, în urma unei investiţii de peste 1,5 milioane euro. Eugen Saulea a declarat: "A doua jumătate a anului în curs a demarat cu volume mult mai mari de ambalaje colectate şi reciclate. Odată cu creşterea traficului de consumatori, dornici să recicleze, au apărut şi primele probleme de funcţionalitate în fluxul de colectare. Clienţii au reclamat în mod constant probleme de funcţionare a colectoarelor, igiena necorespunzătoare din proximitatea colectoarelor, lipsa de asistenţă în procesul de colectare şi stocare. Contextul a mobilizat marii jucători din piaţa de retail şi au fost analizate toate măsurile ce puteau produce efecte imediate. ESSA Clean & Care a apărut pentru a răspunde nevoilor imediate din întreg ciclul de recuperare, stocare, sortare şi pregătire livrare către centrele specializate de reciclare a ambalajelor. Noua divizie, aflată sub umbrela ESSA Group, colaborează cu parteneri de încredere, atât cu marile reţele internaţionale ce participă la colectarea ambalajelor, dar şi cu punctul final de reciclare, respectiv RETURO. Prin resursele umane specializate, ESSA Clean asigură o funcţionare optimă a colectoarelor de ambalaje, contribuind la un mediu mai curat şi la o experienţă îmbunătăţită pentru consumatori. Oferim suport naţional, servicii de igienizare, schimb consumabile şi asistenţă tehnică 24/7".
Pe termen mediu şi lung, ESSA Clean & Care îşi propune să dezvolte pachete de servicii customizate, pentru toţi comercianţii care participă la procesul de colectare şi reciclare.
-----------
ESSA Group, afacere pe piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară, a lansat anul acesta ESSA Total Team, divizia dedicată recrutării de personal, în urma unei investiţii de peste un milion de euro. În 2024, ESSA Group a împlinit 20 de ani de activitate pe piaţa românească şi a anunţat afaceri de 24,3 milioane de euro pentru 2023, în creştere cu 24% faţă de valoarea de 19,8 milioane de euro din 2022. "Raportându-ne la 2019, considerat drept reper înainte de pandemia de Covid-19, cifra de afaceri a anului 2023 este cu 75% mai mare", a explicat Eugen Saulea, menţionând: "Echipa noastră a crezut în potenţialul pe care îl au serviciile de recrutare, selecţie, plasare sau delegare de personal, iar în intervalul 2019-2023 creşterea acestui serviciu a fost de 148%, ajungând al doilea serviciu ca importanţă în companie".