Piaţa muncii trece, de câţiva ani, printr-un proces major de transformare, susţinut, printre altele, de progresele tehnologice. Integrarea inteligenţei artificiale (AI) în domeniul resurselor umane se face în ritm accelerat, revoluţionând managementul capitalului uman. Conform specialiştilor din domeniu, AI reformează funcţii de bază de pe piaţa HR, cum sunt recrutarea, managementul performanţei, implicarea angajaţilor şi dezvoltarea talentelor.
Dacă 2023 a fost anul naşterii şi propagării în piaţă a soluţiilor de inteligenţă artificială, iar 2024 - un an de accelerare din acest punct de vedere, pe fondul deficitului de personal şi sub presiunea permanentă de a fi eficiente, companiile investesc în adoptarea tehnologiilor AI, astfel că integrarea inteligenţei artificiale pare că a fost un fenomen major cu care s-a confruntat piaţa de HR în acest an.
Analiştii pieţei muncii subliniază că, în măsura în care AI se va ocupa tot mai mult de sarcinile de rutină, profesioniştii în HR se pot concentra pe activităţi strategice, de valoare, iar această schimbare transformă HR-ul dintr-o funcţie administrativă într-un motor cheie al strategiei organizaţionale. În condiţiile date, provocarea care apare este realizarea unui echilibru între eficienţa AI şi amprenta umană în managementul personalului.
Departamentele de resurse umane de succes vor folosi inteligenţa artificială pentru a îmbunătăţi, nu pentru a înlocui, raţionamentul uman şi empatia. Aşadar, pe măsură ce AI se ocupă de sarcini de rutină, oamenii se pot concentra asupra inovaţiei şi a aspectelor interpersonale care conduc la progres.
O analiză Market Research Future arată că dimensiunea pieţei de inteligenţă artificială în resurse umane este aşteptată să ajungă la 13,1 miliarde de dolari până în 2032, de la 4,16 miliarde de dolari în 2023, iar pe măsură ce companiile adoptă din ce în ce mai mult soluţii digitale, AI în HR devine indispensabilă, oferind instrumente care ajută la îndeplinirea sarcinilor precum screening-ul CV-urilor, analiza predictivă şi managementul talentelor. Conform aşteptărilor, această piaţă în creştere rapidă va continua să se extindă, în condiţiile în care firmele din diverse sectoare recunosc potenţialul AI de a remodela practicile de resurse umane.
La nivel regional, America de Nord controlează cea mai mare cotă pe piaţa AI pentru resurse umane, datorită ratei ridicate de adoptare a tehnologiilor avansate din domeniu. Europa este, de asemenea, un jucător important, iar ţări precum Marea Germanie, Germania şi Franţa înregistrează creşteri rapide în adoptarea tehnologiilor AI pentru sectorul HR. Totodată, în Asia-Pacific, piaţa se extinde într-un ritm impresionant datorită creşterii gradului de conştientizare a potenţialului AI în HR, în special în economiile emergente precum China, India şi ţările din Asia de Sud-Est.
În schimb, pieţele din America Latină şi Orientul Mijlociu se află într-un stadiu incipient al adoptării AI în HR, dar se aşteaptă să crească constant odată ce companiile din aceste regiuni încep să recunoască beneficiile soluţiilor de HR bazate pe AI.
Opinia Cititorului