UMB continuă să fie cea mai puternică forţă pe piaţa infrastructurii rutiere mari, dar un potenţial punct de vulnerabilitate este faptul că şi-a asumat poate prea multe contracte simultan, ceea ce ar putea crea probleme în respectarea termenelor, susţine Ionuţ Ciurea, directorul executive al Asociaţiei Pro Infrastructura (API), organizaţie neguvernamentală în domeniul infrastructurii, ce oferă o perspectivă detaliată şi critică asupra companiilor care lucrează la marile proiecte de infrastructură rutieră din ţara noastră.
Potrivit celor de la API, companiile Porr (Austria) şi Nurol, Ozaltin şi Mapa-Cenghiz (Turcia) sunt, de asemenea, recunoscute ca fiind în topul constructorilor performanţi, datorită calităţii şi eficienţei lucrărilor, contribuind semnificativ la dezvoltarea infrastructurii rutiere din România. API sugerează că aceşti constructori reuşesc să menţină un standard ridicat de execuţie, cu toate că piaţa este extrem de competitivă.
Compania românească Erbaşu, deşi este relativ nouă în domeniul infrastructurii rutiere mari, este văzută de experţii organizaţiei neguvernamentale ca un potenţial jucător de top în viitor, dacă îşi continuă ascensiunea actuală, ceea ce reprezintă o confirmare a faptului că piaţa autohtonă poate produce competitori puternici, capabili să concureze cu firmele internaţionale.
În categoria constructorilor cu performanţe medii, API plasează companii precum Webuild (Italia), care, deşi au potenţialul de a fi în top, sunt încă reţinute de anumite probleme specifice. De exemplu, calitatea precară a asfaltului de pe calea de rulare a Podului de la Brăila afectează reputaţia Webuild, însă realizările pe secţiunea 5 Sibiu-Piteşti arată că firma are capacitatea de a urca în topul celor mai buni constructori, dacă reuşeşte să-şi îmbunătăţească performanţele.
Pizzarotti (Italia), Retter şi Coni (România), Trace (Bulgaria), şi China Civil Engineering sunt alte companii care, deşi nu se află printre cele mai slabe, nu reuşesc încă să impresioneze prin constanţa performanţelor lor. Experţii API subliniază că aceste firme au nevoie de îmbunătăţiri semnificative pentru a putea concura cu liderii pieţei, dar remarcă şi faptul că există potenţial de creştere, mai ales în cazul companiei chineze, care este la început pe piaţa românească.
Printre firmele de profil criticate de API se numără cele precum Rizzani (Italia) şi Alsim Alarko (Turcia), care se pare că înregistrează întârzieri, având un management ineficient al proiectelor. Rizzani a fost identificată cu mari întârzieri pe varianta de ocolire Craiova Sud, iar Alsim Alarko a fost acuzată de întârzieri semnificative pe A0 Sud, deşi nu toată vina aparţine constructorului.
Prin prisma celor de mai sus, experţii Asociaţiei Pro Infrastructura subliniază faptul că piaţa constructorilor de drumuri din România s-a "curăţat" semnificativ în ultimii ani, eliminând companiile care nu au reuşit să performeze la standardele necesare. Aceasta a dus la o piaţă mai competitivă, unde doar firmele capabile să demonstreze rezultate concrete pot supravieţui şi prospera. În acest context, API consideră că există o diferenţiere clară între constructorii care reuşesc să livreze proiecte de calitate şi cei care au probleme constante, ceea ce afectează dinamica pieţei şi încrederea publicului în derularea marilor proiecte de infrastructură.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.09.2024, 16:39)
Autostrăzile la noi sunt foarte scumpe și de proasta calitate.
După un an apar gropi în asfalt.