Reporter: Cum evoluează retailul online, în noua realitate?
Arthur Rădulescu: Retailul online în România este într-o fază de consolidare, după perioada de boom din pandemie. Asta înseamnă că există o bază solidă de cumpărători activi, că s-a normalizat achiziţia online, dar că în anii următori vom vedea cifre mai temperate faţă de cele din 2020 şi 2021.
Din perspectivă geo-politică, pare că publicul s-a obişnuit cu conflictul de la graniţă, impactul acestuia fiind pe termen destul de scurt - circa 1-2 luni - şi afectând în special luna martie şi uşor luna aprilie.
Însă fondul economic este unul care îndeamnă la mai multă precauţie. Mă refer în special la inflaţia foarte ridicată şi la perspectivele economice mai puţin optimiste. Acum este, însă, o perioadă bună pentru anumite segmente - fashion, cu pregătiri de vacanţă şi evenimente; home&deco, cu renovările deja clasice în acest sezon. Este de urmărit cum se va vedea impactul scumpirilor generalizate în această toamnă.
Cu toate astea, eu cred că şi anul acesta sectorul online va înregistra creşteri, însă e important dacă vor fi creşteri inflaţioniste sau reale, inclusiv evoluţia numărului de tranzacţii.
După cum spuneam, 2022 este anul consolidării în online. Vom vedea cine reuşeşte să îşi ţină clienţii aproape şi cine nu. Serviciile online trebuie să fie din ce în ce mai competitive, mai orientate către experienţa si aşteptările consumatorului şi, cu siguranţă, totul trebuie să se întâmple cât mai rapid.
În raport cu retailul traditional, online-ul poate avea un avantaj extraordinar, poate oferi ce ne lipseşte tuturor: timp. Însă pentru a oferi timp, trebuie să ofere o experienţă performantă: proces simplu şi intuitiv de achiziţie, livrare rapidă şi servicii post-vânzare de cea mai bună calitate.
Reporter: Cărui segment de clienţi vă adresaţi şi cu ce avantaje veniţi în faţa concurenţei?
Arthur Rădulescu: MerchantPro este o soluţie SaaS de eCommerce capabilă să susţină un business de vânzări online în toate etapele sale de dezvoltare: de la start -up, la enterprise şi extindere internaţională.
După doi ani de creştere constantă la nivelul întregului segment de comerţ online şi o concurenţă tot mai pronunţată între retaileri pe toate categoriile de produse, există o nevoie acută de optimizare a experienţei utilizatorului, dar şi a operaţiunilor comercianţilor.
Soluţia MerchantPro adresează aceste două nevoi într-un mod foarte flexibil şi adaptat fiecărui business. Deşi este o soluţie SaaS, funcţionalităţile permit personalizare profundă şi flexibilitate ridicată, precum şi scalare şi expansiune rapide, prin integrări cu foarte multe soluţii terţe complementare, necesare în diverse faze de dezvoltare.
O suită de avantaje competitive aduce, de exemplu, noul sistem de storefront, MerchantPro Next, disponibil pe platformă: oferă o viteză de încărcare superioară pe piaţa de eCommerce, inclusiv pentru pagini bogate în conţinut, fluidizarea procesului de check-out, cu performanţe crescute în zona de user experience, respectiv impact direct asupra scăderii ratei de abandon la nivel de coş de cumpărături şi creşterea ratei de conversie, accesul la metode de plată online cu introducerea datelor de plată direct în magazin şi fără ca utilizatorul să mai fie redirecţionat către procesatorul de plăti, în timp ce procesul de checkout poate fi configurat în one-step sau two-steps.
Sunt detalii care conferă avantaje SEO semnificative, contribuie la creşterea ratelor de conversie şi fidelizarea clienţilor magazinului online, deci esenţiale pentru orice business din acest segment.
Pentru startup-urile care aleg să îşi deschidă business-ul online cu MerchantPro am gândit o abordare deschisă care permite clientului să opereze modificări asupra shop-ului - pe de-o parte prin design no-code, ideal pentru antreprenorii care vor să se mişte agil fără să apeleze la un programator, pe de altă parte printr-un sistem deschis de editare a codului în HTML şi CSS, ce poate fi personalizat atât de echipa proprie, cât şi cu ajutorul echipei de suport tehnic a MerchantPro.
În acelaşi timp, companiile care au ajuns deja la un nivel ridicat de complexitate operaţională pun accentul pe funcţionalităţile de tip Enterprise disponibile în platformă, precum posibilitatea de a-şi lansa propriul marketplace, sistemele de sincronizare multi-store, automatizările integrale la nivel de fluxuri logistice sau multiplele sisteme ERP, WMS şi de gestiune pre-integrate în platformă.
Reporter: Ce servicii oferiţi şi care sunt costurile pe care le presupun acestea?
Arthur Rădulescu: Principalele competenţe ale platformei MerchantPro sunt reflectate în arii funcţionale complexe, precum cele dedicate automatizărilor, integrării de fluxuri logistice cu sisteme ERP şi WMS sau dezvoltării de sisteme de sincronizare multi-store. Aceste funcţionalităţi de tip Enterprise sunt configurabile şi depind de nivelul de complexitate de care are nevoie fiecare business, situându-se însă la un nivel de accesibilitate specific unei platforme SaaS. Prin versatilitatea sa, platforma MerchantPro este, însă, o alegere potrivită inclusiv pentru business-uri de tip startup, care pot beneficia de instrumentele care le sunt necesare în acea etapă pentru un cost care porneşte de la 29,74 euro/lună.
Pe scurt, indiferent de planul de servicii, oferim, practic, toată infrastructura de care are nevoie un comerciant pentru a vinde online în faza de dezvoltare în care se regăseşte - platforma de vânzări, instrumente de SEO, marketing şi creştere a ratei de conversie, integrare cu soft-uri de contabilitate, plată, de curierat, ERP-uri, soluţii pentru dropshipping, automatizări logistice complexe şi funcţii destinate operaţiunilor Cross-Border.
Reporter: Care sunt paşii pe care un antreprenor trebuie să îi facă pentru a-şi deschide un website online de vânzare de produse?
Arthur Rădulescu: Să îşi creeze un cont pe platforma MerchantPro. Va fi ghidat într-un mod intuitiv către funcţionalitatile şi integrările necesare pentru a lansa rapid. Desigur, presupunând ca are deja deschisă o formă juridică şi un produs. Serviciul nostru de Customer Support este implicat proactiv în toate etapele de dezvoltare ale fiecărui client, cu asistenţă şi solutii care să susţină o scalare eficientă şi o optimizare globală a proceselor.
Reporter: Din ce zonă vin cererile cu preponderenţă?
Arthur Rădulescu: În online au fost mereu două domenii cu tracţiune - IT&C şi fashion. Rămân domeniile cele mai populare. Însă anii de pandemie au adus o adopţie pe orizontală a achiziţiilor online, inclusiv în domenii precum Home&Deco sau Alimentar, care au avut o dinamică pozitivă foarte interesantă.
Notabil este interesul ridicat pe nişe de piaţă de tip concept - zona creatorilor, artiştilor şi designerilor de obiect, producătorii din diverse segmente care se dezvoltă acum şi online.
Reporter: Dacă cererea din piaţă va continua sa fie preponderent online, sunteţi pregătiţi să faceţi faţă unei astfel de cereri pe termen lung?
Arthur Rădulescu: Cererea nu a fost niciodată majoritar online în România, mai ales dacă ne uităm la dinamica din ultimii ani a marilor lanţruri de retail, e clar că offline-ul vinde bine în continuare.
Comerţul traditional rămâne prima opţiune pentru majoritatea consumatorilor, sunt puţini cei care nu mai calcă în mall-uri, în hipermarketuri sau nu se opresc la magazinul de la colţul străzii pentru achiziţii. Numărul celor care aleg online-ul pentru majoritatea achiziţiilor a crescut, dar e mic în raport cu cei care cumpără exclusiv offline sau doar ocazional online.
De aceea, potenţialul de creştere în online este foarte mare. Platforma noastră a stabilit încă de la lansare noi standarde în modul în care este practicat eCommerce-ul în România şi este pregătită să susţină dezvoltarea magazinelor online care o folosesc şi a pieţei în general. Aceasta este o componentă esenţială a viziunii noastre de business şi credem că vom vedea în continuare volume în creştere.
Reporter: Cum a evoluat structura cererii şi ce tendinţe sunt în piaţă?
Arthur Rădulescu: Pentru comercianţii care au început să vândă online în pandemie, dar şi pentru multi dintre cei care au înregistrat creşterile acelea spectaculoase de 40-50% în 2020, anul acesta poate părea unul de restrângere, încetinirea creşterii devenind observabilă în anumite verticale.
Eu cred însă că e o perioadă necesară de stabilizare a pieţei, în care comercianţii să înceapă din nou să privească spre experienţa clientului şi să se asigure că ceea ce construiesc este durabil, livrează o valoare adăugată puternică şi nu serveşte doar o nevoie imediată dictată de constrângeri.
Reporter: Ce cifră de afaceri aveţi după primul trimestru din 2022?
Arthur Rădulescu: Anul trecut am crescut cu 40% faţă de 2020, la aproape 900.000 de euro. Anul acesta continuăm să înregistrăm o dinamică mai temperată, cu un plus de circa 30% faţă de anul trecut.
Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi? Câte magazine online aveţi pe platformă şi ce estimări aveţi pentru acest an?
Arthur Rădulescu: În luna mai am finalizat o investiţie de peste 400.000 de euro şi o dezvoltare ce a durat 12 luni. Am lansat MerchantPro Next, un nou storefront dedicat magazinelor de pe platformă. MerchantPro Next cuprinde un sistem deschis de editare a codului HTML&CSS şi a template-urilor de randare a conţinutului, o suită de teme de design preconfigurate şi un modul de creare şi personalizare de pagini după principii de design no code. De asemenea, acesta aduce o creştere consistentă a vitezei de încărcare a site-urilor, cu impact direct la nivelul performanţei înregistrate pe indicatorii Google Web Core Vitals.
Dezvoltarea platformei continuă, lucrăm la noi funcţionalităţi, o parte dintre acestea menite să ofere acelaşi nivel de flexibilitate şi personalizare, dar de data aceasta la nivelul opţiunilor de configurare a backend-ului, respectiv a panoului de control al shop-ului online. Aceste dezvoltări vin în completarea funcţionalităţilor de tip Enterprise destinate business-urilor online mature, care au nevoie să îşi definească propriile fluxuri de interacţiune cu platforma. Până la finalul anului vom mai investi încă aproximativ 400.000 de euro în platformă.
Reporter: Mulţumesc!