SUPLIMENT TERAPLAST / ALEXANDRU STÂNEAN, CEO TERAPLAST: "Nu ne simţim limitaţi de graniţele României"

A consemnat Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 3 decembrie 2021

Alexandru Stânean: "Fabrica nouă de ambalaje biodegradabile, în care am investit 12 milioane de euro, este miezul portofoliului de ambalaje flexibile, completat cu active preluate prin operaţiuni M&A şi alte proiecte aflate în derulare".

Alexandru Stânean: "Fabrica nouă de ambalaje biodegradabile, în care am investit 12 milioane de euro, este miezul portofoliului de ambalaje flexibile, completat cu active preluate prin operaţiuni M&A şi alte proiecte aflate în derulare".

Grupul TeraPlast a împlinit, anul acesta, 125 de ani de activitate şi, în ciuda pandemiei, corporaţia traversează probabil cea mai bună perioadă a sa de la înfiinţare. În primele nouă luni ale acestui an, cifra de afaceri a Grupului TeraPlast a înregistrat un salt de 45,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2020, până la peste 451 de milioane de lei. Vânzările din producţia proprie au o pondere de 87% în total.

Profitul operational al Grupului Teraplast a avansat cu 37%, până la nivelul de 50,5 milioane de lei, câştigul net atingând valoarea de 43,3 milioane de lei, ceea ce reprezintă o creştere semnificativă de 41%.

În rezultatele consolidate ale Grupului au cântărit unele cheltuieli legate de implementarea noilor investiţii. Până la 30 septembrie 2021, TeraPlast a achitat investiţii de 83 de milioane de lei, care, în urma operaţionalizării proiectelor, vor avea impact asupra rezultatelor financiare în trimestrele viitoare. Teraplast are în derulare învestiţii de 32 milioane euro. Managementul Grupului a anunţat că analizează permanent noi oportunităţi de dezvoltare, prin investiţii sau operaţiuni M&A, care să genereze creştere pe termen lung pentru corporaţie, pe segmentul ambalajelor flexibile şi nu numai.

Alexandru Stânean, CEO TeraPlast, ne-a spus, într-un interviu, că Grupul îşi propune să crească ponderea exporturilor în cifra de afaceri consolidată, până la 15%. Domnia sa ne-a declarat: "Nu ne uităm peste graniţă doar pentru a identifica pieţe de desfacere, ci şi din perspectiva achiziţiilor; nu ne simţim limitaţi de graniţele României. Faptul că acum nu mai suntem prezenţi printr-o unitate de producţie în străinătate este doar de conjuctură. Nu excludem deloc, ba chiar prospectăm şi avem discuţii cu firme din Europa. Cu certitudine nu facem achiziţii de dragul achiziţiilor sau pentru a aduna trofee. Facem analizele în baza unor criterii solide, nu facem rabat de la ele şi sunt filtrul oricărei potenţiale achiziţii. Avem, în prezent, împreună cu fabrica de producţie a ambalajelor biodegradabile - o investiţie greenfield - trei fabrici pentru acest segment de business şi adăugăm. Tocmai am anunţat o nouă investiţie într-o fabrică pentru folii stretch şi suntem extrem de activi în identificarea unor potenţiale noi achiziţii. Asadar, tocmai pentru că acţionăm pe mai multe direcţii - investitii şi M&A -, precum şi pe mai multe nişe de producţie, cred că obiectivul de a ajunge lideri pe piaţa ambalajelor flexibile este realist şi, în acelaşi timp, în grafic".

Anul trecut, piaţa construcţiilor a avut o evoluţie foarte bună, în ciuda mediului complicat. Şantierele au rămas deschise, investiţiile publice şi licitaţiile s-au derulat normal, s-a lucrat chiar peste ceea ce era anticipat, a subliniat Alexandru Stânean, apreciind că, acum, există unele întârzieri generate de reindexarea preţurilor materialelor de construcţii pentru contractele în derulare: "Sunt, însă, parteneri de-ai noştri care au obţinut deja reindexarea şi şi-au continuat normal activitatea. Alţii încă se confruntă cu unele întarzieri. Prin urmare este un mix. Credem că se va regla destul de repede această întârziere, pentru că actualizarea preţurilor este deja reglementată, unele întarzieri fiind doar la nivelul implementării. Avem, însă, în faţă oportunităţi masive, aduse de Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Oferă şanse uriaşe României, fonduri care vor susţine evoluţia pieţei construcţiilor pe un trend ascendent, iar noi suntem pregătiţi să acoperim cererea mai mare".

Acţiunile producătorului de materiale de construcţii TeraPlast (TRP) au avut o evoluţie spectaculoasă în ultimii mai bine de doi ani, fiind printre cele mai căutate titluri de la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), în condiţiile în care, pe fondul unor rezultate financiare foarte bune, a alocărilor de acţiuni gratuite şi dividende cu randamente ridicate, titlurile TRP au avut cea mai mare rentabilitate din indicele BET, atât anul trecut cât şi până acum în acest an.

Dinamica, ce a dus la creşterea puternică a capitalizării bursiere şi a rulajelor, a făcut ca TeraPlast să fie inclusă în indicii de pieţe emergente ai FTSE Russell, astfel încât în prezent, pe lângă faptul că este o alegere predilectă pentru investitorii locali, inclusiv fonduri de pensii, compania se află pe radarele unor investitori internaţionali de calibru.

Reporter: Anul acesta, TeraPlast a împlinit 125 de ani de activitate, aniversare pe care compania o serbează probabil în cea mai bună perioadă a sa de la înfiinţare. Care consideraţi că au fost principalii factori care au dus la această performanţă?

Alexandru Stânean: Probabil că cea mai bună amprentă pe care un istoric îndelungat o lasă în cultura unei companii este tradiţia lucrului bine făcut. Munca ta este validată de timp. E condiţie necesară, dar nu şi suficientă. E nevoie de determinare, de spirit inovativ pentru că mediul e dinamic şi cere adaptare. Ansamblul trebuie, însă, susţinut de o etică solidă în afaceri.

Toate aceste trăsături au fost dobândite în timp, cultivate până la statutul de principii fundamentale. Ne purtăm cu mândrie tradiţia de 125 de ani şi lucrăm intens să prelungim istoria Grupului. Avem o orientare către creştere accelerată, face parte din ADN-ul nostru, iar toate proiectele noastre, de achiziţii, de investiţii, urmăresc evoluţia durabilă pe termen lung.

Ne adaptăm în permanenţă, adoptăm cele mai noi tehnologii pentru a fi competitivi. Inovăm constant produse şi procese de producţie pentru a dezvolta portofolii complete de produse, la standarde internationale. Avem parteneriate de lungă durată cu clienţii şi furnizorii noştri şi avem capacitatea să fructificăm oportunităţi de piaţă.

Oamenii care compun echipa TeraPlast au expertiza si determinarea necesare implementării cu succes a planurilor de dezvoltare. Avem echipe de vânzări puternice şi cu experienţă în piaţă, avem studii de piaţă pe care le analizăm şi suntem parte din cele mai importante asociaţii pentru a fi la curent cu trendurile pieţei.

În acelaşi timp, ne bucurăm de încrederea acţionarilor noştri care sus­ţin aceste planuri. Prin urmare, când aniversăm 125 de ani ne uităm la viitor şi considerăm că suntem într-un moment în care avem puterea să creştem mult de acum încolo.

Reporter: În ultima perioadă, prin vânzarea diviziei Steel şi a liniei de business Profile de tâmplărie, TeraPlast a ieşit din piaţa materialelor de construcţii din oţel şi a profilelor de tâmplărie. Pe de altă parte, prin achiziţionarea Somplast, a intrat în piaţa ambalajelor. Care au fost elementele care au dus la aceste schimbări şi care sunt rezultatele obţinute până în prezent, în urma operaţiunilor realizate? Puteţi detalia?

Alexandru Stânean: Spus simplu, am decis să ne concentrăm pe ce ştim să facem cel mai bine şi unde putem creşte cel mai mult şi, deci, să direcţionăm toate resursele în această direcţie. A fost o reorientare strategică a grupului, îndelung gândită, cu obiectivul clar şi realist de a deveni cel mai mare procesator de polimeri din Europa Centrală şi de Est (cu excepţia Poloniei).

E domeniul unde avem expertiză vastă, cunoaştem tehnologia, furnizorii de materiale şi piaţă, deci suntem în elementul nostru. E domeniul cu aplicaţii finale largi şi cu oportunităţi masive pe care vrem să le fructificăm. Piaţa de la noi este dominată de importuri şi noi vrem să acoperim cât mai mult din necesar prin ofertă internă. Ne dezvoltăm rapid pe segmentul ambalajelor, unde aproape jumătate din cerere este acoperită din exterior. Noi ne propunem să dislocăm aceste importuri. Pasul al doilea este să facem produsele exportabile, iar ambalajele flexibile au un potenţial mare.

Strategia noastră de dezvoltare are şi o componentă semnificativă de sustenabilitate şi atunci a apărut ca naturală o investiţie în ambalaje biodegradabile. Fabrica nouă de ambalaje biodegradabile, în care am investit 12 milioane de euro, este miezul portofoliului de ambalaje flexibile, completat cu active preluate prin operaţiuni M&A şi alte proiecte aflate în derulare.

Reporter: Aţi atins tema preluărilor şi, din această perspectivă, TeraPlast a fost extrem de activă. Recent, a preluat linia de producţie de folii din polietilenă a Brikston Construction Solutions, pas descris ca fiind necesar pentru atingerea obiectivului de a deveni liderii pieţei de ambalaje flexibile din ţara noastră. Ce avantaje aduce companiei unitatea de producţie a Brikston şi cum se va integra în activitatea generală a Grupului?

Alexandru Stânean: Achizitia activelor de folii din polietilenă de la Brikston Construction Solutions este o piesă dintr-un puzzle mai mare de achiziţii şi investiţii pentru a atinge acel obiectiv abiţios de a deveni lider pe piaţa ambalajelor flexibile.

Unitatea produce folii din polietilenă pentru uz industrial (1.200 tone/an) şi devine complementară portofoliul Somplast, compania preluată la finalul anului trecut.

Adiţional preluăm şi o capacitate de reciclare a foliilor din polietilenă, de 300 tone/an, care se integrează extrem de bine în politicile verzi dezvoltate la nivelul Grupului. Aceste linii sunt active acum în Sighişoara, dar vor fi relocate pe platforma din Năsăud anul viitor, după ce vom face modernizări ale facilităţilor, astfel încât să fluidizăm fluxurile de producţie şi să atingem eficienţa optimă.

Avem, în prezent, împreună cu fabrica de producţie a ambalajelor biodegradabile - o investiţie greenfield - trei fabrici pentru acest segment de business şi adăugăm. Tocmai am anunţat o nouă investiţie într-o fabrică pentru folii stretch şi suntem extrem de activi în identificarea unor potenţiale noi achiziţii.

Asadar, tocmai pentru că acţionăm pe mai multe direcţii - investitii şi M&A -, precum şi pe mai multe nişe de producţie, cred că obiectivul de a ajunge lideri pe piaţa ambalajelor flexibile este realist şi, în acelaşi timp, în grafic.

Reporter: Ce ne puteţi spune despre activitatea TeraPlast în pieţele externe, din punctul de vedere al exporturilor şi al posibilelor achiziţii?

Alexandru Stânean: În structura actuală a Grupului, TeraGlass este cel mai mare exportator; circa 70% din cifra de afaceri provine din vânzările externe. Din această perspectivă am avut strategia potrivită, concentrată pe prezenţa în marile reţele DIY.

După cum spuneam, ambalajele flexibile sunt produse exportabile, iar pe produsele din polietilenă ale acestei linii de business, datorită Somplast, avem deja o reţea de distribuţie externă care ajunge până în Franţa.

Tevile nu sunt produse care se pretează prea mult la export, din considerente pur logistice şi economice; au un volum mare. Prin contrast, granulele din care sunt făcute ţevile călătoresc uşor şi reprezintă marfă exportabilă.

Ne propunem să creştem ponderea exporturilor în cifra de afaceri consolidată a Grupului, până undeva la 15%.

Însă nu ne uităm peste graniţă doar pentru a identifica pieţe de desfacere, ci şi din perspectiva achiziţiilor; nu ne simţim limitaţi de graniţele României. Faptul că acum nu mai suntem prezenţi printr-o unitate de producţie în străinătate este doar de conjuctură.

Nu excludem deloc, ba chiar prospectăm şi avem discuţii cu firme din Europa. Cu certitudine nu facem achiziţii de dragul achiziţiilor sau pentru a aduna trofee. Facem analizele în baza unor criterii solide, nu facem rabat de la ele şi sunt filtrul oricărei potenţiale achiziţii.

Reporter: Lipsa forţei de muncă este una dintre dificultăţile cu care se confruntă multe industrii din ţara noastră, inclusiv sectorul construcţiilor. Care este situaţia la nivelul TeraPlast şi cum abordaţi această problemă?

Alexandru Stânean: Ca tot mediul de afaceri din România, ne confrutăm cu acestă provocare majoră şi încercăm să o gestionăm cât mai bine. E un fenomen mai larg, persistent la nivel regional, continental, şi tinde să devină global, dacă ne gândim la situaţia unor economii mari, precum cea a Statelor Unite. Ne adaptăm politicile de resurse umane, iar colegii din departamentul HR diversifică instrumentele de recrutare, pachetele de beneficii, pentru a ne face atractivi şi, în acelaşi timp, să menţinem personalul actual.

Ne străduim să fim un angajator atractiv atât pentru cei 1.000 de colegi pe care îi avem, cât şi pentru bazinul de recrutare aflat la dispoziţie. Avem, intern, un program de calificare astfel încât noii noştri colegi să beneficieze de o perioadă de inducţie, în care sunt ghidaţi şi instruiţi. În acelaşi timp, avem deja mai mulţi ani de când suntem activi în programele de învătământ dual cu un liceu local pentru a forma viitoarea forţă de muncă. Însă, am fost şi în situaţia în care am fost nevoiţi să recrutăm din străinătate.

Reporter: Ca urmare a evoluţiei excepţionale ale acţiunilor TRP, ce au avut în spate rezultatele obţinute de companie, TeraPlast a fost inclusă în acest an în indicii de pieţe emergente ai FTSE Russell, intrând astfel pe radarul unor investitori instituţinali străini de anvergură. De asemenea, compania este printre preferatele fondurilor de pensii Pilon II din ţara noastră. Ce impact are asupra activităţii TeraPlast existenţa sau perspectiva intrării unor astfel de investitori în acţionariatul companiei?

Alexandru Stânean: E o validare a eforturilor noastre şi, în ansamblu, a performanţelor companiei. Ne bucurăm să contribuim la vizibilitatea pieţei noastre de capital, la relevanţa ei la nivel global. Apar mai multe nume pe radarele investitorilor mari şi asta creşte atractivitatea pieţei româneşti.

Pe de altă parte, această vizibilitate a companiei noastre aduce valoare acţionarilor, care ne-au acordat încredere şi acum le-o răsplătim. Prezenţa în acţionariatul TRP a investitorilor instituţionali străini şi a fondurilor de pensii din România ne onorează şi ne indică faptul că suntem pe drumul ce bun. Este tot o validare, venită de la investitori sofisticaţi, cu criterii complexe de evaluare.

Reporter: În ultima perioadă, din partea investitorilor şi a mediului de afaceri în general, se pune tot mai mult accent pe criteriile ESG (Environmental, Social, Governance). Ce demersuri sau strategie are TeraPlast, în această direcţie?

Alexandru Stânean: Sunt criterii la care am aderat de multă vreme şi au devenit norme interne obişnuite. În acest an, TeraPlast a devenit parte a UN Global Compact, cea mai importantă iniţiativă în domeniul guvernanţei corporative responsabile din lume.

Strategiile noastre de dezvoltare au în centru grija pentru mediu. După cum spuneam şi mai devreme, intrarea pe piaţa ambalajelor flexibile are ca piesă centrală fabrica de saci şi pungi biodegradabile, în care am investit 12 milioane de euro.

O altă direcţie a fost creşterea capacităţii de reciclare, iar investiţiile făcute în acest an au dus la mai mult decât dublarea acesteia. Suntem acum cel mai mare reciclator de PVC micronizat din Europa de Est şi în topul 5 european.

Am reuşit să dezvoltăm o ţeavă care foloseşte 100% materie primă reciclată, iar pentru ţeava multistrat din PVC, pentru canalizări exterioare, cu miez reciclat, avem şi brevet internaţional. În acelaşi timp, am derulat o investiţie majoră alături de E.ON Energie, prin care am instalat deja peste 7.000 de module fotovoltaice pe halele de producţie. Vom continua această acoperire şi în viitor.

Ne implicăm, totodată, în comunitate prin susţinerea proiectelor care au un impact pozitiv asupra prezentului şi viitorului. Sprijinim mai multe iniţiative privind educaţia, sportul la nivel local şi ne-am implicat în comunitate prin susţinerea Via Transilvanica.

Intern, implementăm bune practici cu privire la capitalul uman - beneficii atractive pentru angajaţi, condiţii de muncă sigure, programe de dezvoltare şi multă transprenţă.

Privim criteriile ESG nu ca sarcini sau constrângeri, ci ca mijloace de a obţine performanţe mai bune. Vedem beneficiile lor; sunt tangibile.

Reporter: Cum apreciaţi că trece prin această criză piaţa de construcţii?

Alexandru Stânean: În 2020, piaţa construcţiilor a avut o evoluţie foarte bună, în ciuda mediului complicat. Şantierele au rămas deschise, investiţiile publice şi licitaţiile s-au derulat normal, s-a lucrat chiar peste ceea ce era anticipat. De aceea am şi ajuns să fim limitaţi de capacităţile de producţie pe care, între timp, le-am redimensionat prin investiţii.

În momentul de faţă există oarecare întârzieri generate de reindexarea preţurilor materialelor de construcţii pentru contractele în derulare.

Sunt, însă, parteneri de-ai noştri care au obţinut deja reindexarea şi şi-au continuat normal activitatea. Alţii încă se confruntă cu unele întarzieri. Prin urmare este un mix.

Credem că se va regla destul de repede această întârziere pentru că actualizarea preţurilor este deja reglementată, unele întarzieri fiind doar la nivelul implementării.

Avem, însă, în faţă oportunităţi masive, aduse de Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Oferă şanse uriaşe României, fonduri care vor susţine evoluţia pieţei construcţiilor pe un trend ascendent, iar noi suntem pregătiţi să acoperim cererea mai mare.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb