Planul de fuziune în valoare de 1,8 miliarde de dolari dintre cel mai mare constructor de nave la nivel mondial, Hyundai Heavy Industries Holdings Co. din Coreea de Sud, şi rivalul mai mic Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., se va confrunta cu o anchetă amplă în Europa, din cauza unor serioase preocupări antitrust ale UE, conform unor surse citate de Reuters.
În luna ianuarie, Hyundai a anunţat afacerea prin care dă naştere celui mai mare constructor de nave din lume, cu o cotă de piaţă de 21%, tranzacţie realizată ca răspuns la supracapacitatea din industrie.
Conform surselor, Comisia Europeană va lansa investigaţia acestei afaceri săptămâna viitoare, după o analiză preliminară care se va încheia la data de 17 decembrie.
O investigaţie la scară largă poate dura până la cinci luni şi, în cele mai multe cazuri, se încheie cu obligarea companiilor să vândă active sau să transfere tehnologie ori contracte către rivali pentru rezolvarea problemelor de concurenţă.
Autorităţile europene din domeniul concurenţei au refuzat să facă vreo declaraţie cu privire la această anchetă. Afacerea trebuie să obţină şi aprobarea autorităţilor de reglementare din Coreea de Sud, Singapore, China şi Japonia. Kazahstanul a dat undă verde fuziunii.
Săptămâna trecută, Hyundai a informat că lucrează cu autorităţile de reglementare din Singapore pentru înlăturarea temerilor acestora în privinţa concurenţei.
"Vom face tot posibilul ca să obţinem aprobarea fără probleme", a anunţat săptămâna aceasta un purtător de cuvânt al Hyundai Heavy Industries.
Korea Development Bank, instituţie financiară susţinută de statul sud-coreean, care deţine 55,7% din Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., nu a făcut vreo declaraţie privind ancheta, însă anterior a informat că Hyundai derulează procesul care priveşte reglementarea de concurenţă.
Unele surse afirmă că Hyundai încearcă să convingă autorităţile din UE să ţină cont de ameninţarea concurenţială rezultată în urma fuziunii dintre China Shipbuilding Industry Corp. (CSIC) şi China State Shipbuilding Corp., care creează o entitate cu vânzări de peste trei ori mai mari decât cele ale grupului sud-coreean.
Cele două şantiere navale sud-coreene au precizat că vor concura independent după fuziune, fiecare companie putând să-şi negocieze propriile contracte cu clienţii şi furnizorii.