Deşi RetuRO, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare, a anunţat colectarea a peste 3,36 miliarde de ambalaje cu simbolul SGR până la sfârşitul lui 2024, anul s-a încheiat cu o ordonanţă de urgenţă care aduce, printre altele, facilităţi financiare pentru cantităţile de ambalaje nereciclate, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Într-un interviu acordat la jumătatea lunii decembrie, Anca Severin, Director de Marketing şi Comunicare RetuRO, declara că obiectivul de colectare a ambalajelor SGR va creşte în 2025 de la 65% la 85% pe fondul succesului înregistrat în primul an de activitate de instituţia pe care o reprezintă, potrivit comunicatului.
Totodată, un comunicat de presă dat publicităţii aproximativ în aceeaşi perioadă de către administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare menţiona colectarea a peste 3 miliarde de astfel de ambalaje în primul an de la lansarea sistemului, la 30 noiembrie 2023.
În ciuda acestor cifre de succes anunţate de reprezentanţii RetuRO, la data de 30 decembrie 2024 intră în vigoare Ordonanţa de Urgenţă 154 care dispune atât modificări în funcţionarea Sistemului de Garanţie-Returnare pentru eficientizarea acestuia, cât şi unele suspendări de contribuţii ale operatorilor economici pentru ambalajele SGR nereciclate aferente 2024. Această modificare se aplică pentru cantităţile de ambalaje rezultate până la data de 31 decembrie 2024.
"Implementarea SGR a fost, încă de la început, un proiect ambiţios, având în vedere faptul că obţinerea rezultatelor dorite a presupus atât organizare logistică pentru RetuRO, producători şi comercianţi, cât şi informarea şi educarea populaţiei. În decursul anului 2024, deşi a existat o mobilizare generală, nu au fost atinse obiectivele stabilite şi mai sunt aspecte care, încă, trebuie puse la punct. Decizia de anulare a plăţii contribuţiei de 2 lei de către producători pentru nerealizarea obiectivelor de valorificare este una binevenită întrucât pune mai puţină presiune pe costuri şi, astfel, avem un impact mai mic asupra preţului final al produselor." - Daniela Dobre, CEO Green Environment Support, companie specializată în servicii de mediu.
Ce modificări importante mai aduce OUG 154/2024 în funcţionarea SGR:
Administratorul SGR trebuie să prezinte un plan de investiţii pentru 2025-2029, cu un buget anual de minimum 70 milioane lei.
În 2024, RetuRO a investit 60 de milioane de euro din bugetul alocat exclusiv pentru investiţii în dezvoltarea infrastructurii, stabilind o reţea de şapte centre operaţionale de numărare şi sortare a ambalajelor SGR.
Contribuţia de 2 lei/kg o să fie achitată Fondului de Mediu prin intermediul administratorului SGR
În mod normal, această contribuţie era datorată de operatorii economici direct Fondului de Mediu, reprezentând o plată pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor minime anuale (privind valorificarea sau incinerarea în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi valorificare prin reciclare) şi cantităţile care intră efectiv în instalaţiile de valorificare/reciclare.
Operatorii economici care nu au raportat cantităţile de ambalaje primare nereutilizabile în sistemul SGR începând cu 1 ianuarie 2024 vor trebui sa achite contribuţia de 2 lei/kg către Administratorul Fondului pentru Mediu.
Administratorul SGR va declara semestrial către Administraţia Fondului pentru Mediu cantităţile de ambalaje gestionate.
Concret, RetuRO, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare, va declara până la data de 25 a lunii următoare semestrului de raportare cantităţile de ambalaje, respectiv cantităţile de deşeuri de ambalaje valorificate în numele producătorilor cu care are contract.
Astfel, modificările aduse de OUG 154/2024 clarifică nelămuririle producătorilor de ambalaje nereutilizabile intrate în sistemul SGR pentru care aceştia au plătit tarifele de administrare si pentru care nu era clar de ce trebuie sa achite şi taxa de 2 lei/kg.
Opinia Cititorului