În ultimele săptămâni, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat o amplă campanie de verificări a modului în care este respectată legislaţia în domeniu, la centrele de îngrijire a vârstnicilor, din întreaga ţară, sub coordonarea vicepreşedintelui ANPC, Sebastian Hotca, informează un comunicat remis redacţiei.
Potrivit comunicatului, echipele de comisari ANPC au derulat 416 acţiuni de control, iar pentru neregulile constatate, au aplicat următoarele sancţiuni, în egală măsură structurilor private sau de stat care administrează aceste locaţii:
• 322 amenzi contravenţionale, în valoare de peste 2,6 milioane lei
• 287 avertismente
• oprirea definitivă de la utilizare a produselor neconforme, în valoare de circa 64.000 lei
• oprirea temporară a prestării serviciilor, în 53 de unităţi, din judeţele Alba, Arad, Bihor, Bistriţa Năsăud, Braşov, caraqş severin, Călăraşi, Cluj, Covasna, Dolj, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Prahova, Satu Mare, Timiş, Vrancea, Bacău şi municipiul Bucureşti.
Acolo unde a fost cazul, ANPC a informat prefecţii judeţelor pe raza cărora îşi desfăşurau activitatea centrele cu probleme mari, iar în cazul sancţiunile aplicate structurilor de stat, instituţia noastră a adus la cunoştinţa organelor abilitate situaţia pentru a lua măsurile care se impun, inclusiv eventuala imputare a amenzilor aplicate, celor responsabili, adaugă comunicatul.
Sebastian Hotca, vicepreşedinte ANPC, afirmă că: " Este revoltător să văd cum unii semeni de-ai noştri, antreprenori sau administratori ai unor centre de îngrijire, pot manifesta un comportament lipsit de umanitate, mai ales când este vorba de persoane în vârsta şi felul în care acestea sunt îngrijite în căminele destinate vârstnicilor".
"Este inadmisibil să profiţi de pe seama acestora şi să le oferi servicii în bătaie de joc, doar din dorinţa de a realiza un câştig de pe urma lor, fără să te gândeşti că, în locul lor, ar putea fi părinţii sau bunicii tăi. Mulţumesc tuturor, mai ales angajaţilor acestor centre, care înţeleg gravitatea situaţiei şi ne sesizează !", adaugă vicepreşedintele ANPC.
Abaterile de la legislaţia în vigoare, înregistrate de echipele de control, au fost:
• supraaglomerarea spaţiilor de cazare sau cazarea în spaţii improprii (nerespectarea spaţiului minim alocat/persoană, prevăzut de lege)
• utilizarea unor produse alimentare nesigure (fără elemente de identificare şi caracterizare, produse desigilate păstrate la temperatura mediului ambiant)
• lipsa menţiunilor privind ingredientele cu potenţial alergen, în meniu sau chiar lipsa meniurilor avizate de personalul de specialitate
• folosirea unor produse alimentare cu data durabilităţii minimale depăşită
• modificarea stării termice a produselor
• folosirea unor vitrine frigorifice, pentru depozitarea produselor şi preparatelor, insalubre, cu praf în exces, rugină şi chedere pline de mucegai
• folosirea unor echipamente de gătire, în blocul alimentar, (hote, aparate de gătit, cuptoare etc.) neigienizate
• utilizarea veselei din plastic sau din ceramică, ciobite, şi a unor ustensile de lucru cu mânere de lemn sau plastic, neprofesionale, precum şi a veselei smălţuite cu ciobituri în exces
• folosirea unor spaţii de depozitare neigienizate, cu rafturi cu rugină, improprii depozitării produselor alimentare
• depozitare necorespunzătoare a produselor (ex: produse alimentare, legume-fructe, depozitate lângă detergenţi şi instrumente de curăţenie)
• folosirea unor spaţii nerenovate, insalubre, cu gresie lipsă sau spartă, cu scurgeri de canalizare defecte, cu reparaţii neefectuate, cu calorifere cu rugină, îmbâcsite, pline de praf
• folosirea unor coşuri/tomberoane pentru reziduuri fără capace, în zona de preparare
• lipsa mobilierului necesar beneficiarilor (noptiere, scaune etc.)
• utilizarea unor lenjerii de pat şi saltele neconforme, neigienizate, cu pete
• lipsa unor robineţi la baie sau a altor elemente din baie, existenţa unor uşi deformate
• existenţa igienei precare în băi şi spaţiile de cazare
• lipsa huselor de protecţie pentru perne, saltele sau a protecţiilor pentru prize
• existenţa unor infiltraţii de apă în sala de mese
• folosirea unor cadre de paturi cu rugină sau cu laterale de lemn cu muchii ascuţite, prezentând pericol pentru consumatori
• utilizarea unor aparate de măsură şi control, fără a fi verificate metrologic.
Dat fiind că unele dintre locaţiile verificate au înregistrat deficienţe importante la blocul alimentar, până la remedierea acestora, hrana vârstnicilor va fi asigurată în regim de catering, informează comunicatul.