În 2023, un an marcat de provocări importante pe segmentul materialelor de construcţii, compania Symmetrica a raportat o creştere cu peste 20% a cifrei de afaceri, impactată de strategia de extindere a companiei şi de investiţiile realizate în ultimii ani. În ciuda contextului economic instabil, compania şi-a consolidat poziţia de lider pe segmentul de pavele şi borduri vibropresate, dar şi de cel mai mare producător autohton, conform unui comunicat remis redacţiei.
"În anul 2023 am resimţit acut instabilitatea mediului economic din România, mai ales în contextul în care, începând din 2020, a trebuit să gestionăm cu abilitate o multitudine de provocări. Astfel, încă din ianuarie 2023 am avut de navigat printre situaţii precum creşterea constantă a costurilor de producţie, inflaţia ridicată şi instabilitatea mediului legislativ. Mai mult de atât, încetinirea plăţilor din proiectele publice a impactat puternic activitatea întregului an", a declarat Sebastian Bobu, Director Executiv al Symmetrica.
Acesta a subliniat, de asemenea, că dificultăţile în ceea ce priveşte atragerea de angajaţi calificaţi şi presiunea pe costuri au fost dublate, în toamna anului trecut, şi de decizia Guvernului de eliminare parţială a facilităţilor fiscale acordate sectorului de construcţii.
"În ciuda acestor provocări, cifra de afaceri a companiei a ajuns la 260 milioane de lei (cca. 52,5 milioane de euro) în exerciţiul financiar încheiat, comparativ cu 210 milioane de lei (cca. 42,5 milioane de euro) în 2022. Acest lucru a fost susţinut mai ales de deschiderea unei noi unităţi de producţie, în Ovidiu - Constanţa, dar şi de modernizarea şi extinderea fabricii din Prejmer - Braşov", susţine Sebastian Bobu.
Astfel, compania a crescut progresiv capacitatea de producţie totală, dar şi acoperirea geografică, având acces la proiecte din întreaga ţară. De asemenea, Symmetrica şi-a diversificat constant portofoliul de produse, ţintind acapararea unui procent tot mai mare din segmentul rezidenţial, unde interesul clientului se concentrează pe produse de design cu caracteristici speciale.
În ceea ce priveşte volumele comercializate anul trecut, compania a livrat peste 7 milioane de metri pătraţi / liniari de produse, cu 12% mai mult comparativ cu 2022, an în care vânzările au totalizat 6,3 milioane de metri pătraţi / liniari.
Investiţii de 20 de milioane de euro în 2023
Anul trecut, compania a realizat investiţii totale de peste 20 milioane de euro. Dintre acestea, 14 milioane de euro au fost direcţionate către extinderea unităţii de producţie din Prejmer şi inaugurarea celei din Ovidiu, în timp ce alte 6 milioane de euro au fost necesare pentru dezvoltarea de parcuri fotovoltaice în 8 dintre cele 9 unităţi de producţie.
"Compania noastră înţelege că viitorul construcţiilor este interconectat cu sustenabilitatea şi responsabilitatea faţă de mediu. Investind în parcuri fotovoltaice pentru fabricile noastre, ne asigurăm nu doar că producem materiale de construcţii de înaltă calitate şi reducem costurile privind energia, ci şi că facem aceste lucruri într-un mod ecologic şi sustenabil", a subliniat reprezentantul companiei.
De altfel, planurile de extindere ale Symmetrica nu se opresc aici, astfel, în ciuda faptului că 2024 nu va fi un an uşor în contextul provocărilor mediului de business, compania anunţă că va inaugura cea mai mare fabrică din portofoliu, în urma unei investiţii importante.
2024 - un an al provocărilor
În ceea ce priveşte piaţa de profil, reprezentantul Symmetrica estimează că aceasta a înregistrat o uşoară creştere anul trecut, cu cca. 7%, la o valoare de aproximativ 205,4 milioane de euro, confruntându-se cu provocările deja amintite.
Când vine vorba de anul în curs, Sebastian Bobu se declară rezervat, având în vedere că posibilele crize externe ar putea duce, din nou, la un val de creşteri ale preţurilor materiilor prime şi energiei.
"Incertitudinea economică şi geopolitică, inflaţia, ratele dobânzilor, accesul greu la creditare, instabilitatea politică şi efectele acestora asupra mediului de afaceri sunt doar câteva dintre aspectele care pot influenţa piaţa de profil în acest an. De asemenea, vedem şi o posibilă scădere a apetitului investiţional din cauza incertitudinilor. Factori precum creşterea inflaţiei şi ratele dobânzilor mai mari pot impacta negativ deciziile de cumpărare ale consumatorilor, afectând vânzările pe segmentul de profil", a mai spus reprezentantul Symmetrica.
Cu toate acestea, disponibilitatea fondurilor europene, inclusiv prin Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă, ar putea fi, şi în acest an, un factor important de sprijin pentru anumite categorii de construcţii.