Telekom România a atins culmea absurdului, restricţionând apelurile clienţilor care aveau abonamente "nelimitate", după ce aceştia au speculat o ofertă a Vodafone, care îi premia pe cei sunaţi în reţeaua Vodafone, aceştia urmând să fie răsplătiţi cu net sau cu credite pentru achiziţia unor telefoane noi.
Practic, clienţii au făcut arbitraj între cele două oferte, dându-şi măsura talentului speculativ înăscut.
Mai exact, utilizatorii de abonamente şi cartele ale concurenţei erau invitaţi să-i sune în reţeaua Vodafone pe posesorii de cartele preplătite, urmând să primescă net (10 MB/pentru fiecare minut de apel) şi credite pentru achiziţionarea de telefoane noi (10 credite/minutul de apel). Oferta era valabilă şi pentru posesorii de cartele şi abonamente Vodafone, numai că în acest caz se ofereau de 10 ori mai puţini MB de net şi de 10 ori mai puţine credite pentru achiziţia de telefoane (respectiv 1 MB/minut şi 1 credit telefon/minut).
Ce s-a întâmplat mai departe? Mai mulţi posesori de cartele sau abonamente cu minute nelimitate de la Orange sau Telekom (la Digi există, totuşi, o limitare privind numărul "nelimitatelor") au început să sune către numere Vodafone (posibil către propriul număr Vodafone, plasat strategic într-un telefon mai vechi), în ideea că vor acumula punctele care să le permită să achiziţioneze telefoane gratis. Iar entuziasmul a fost atât de mare încât unii se lăudau pe forumuri că au uitilizat sistemul conferinţă, cu trei-patru cartele Orange sau Telekom puse să sune încontinuu acelaşi număr Vodafone, pentru "eficienţă".
De exemplu, pentru a cumpăra gratis un banal telefon Nokia 108 cu butoane, care costa în magazinul Vodafone 24 euro, era nevoie de 58.050 credite telefon (adică de patru de zile de vorbit neîntrerupt din alte reţele spre Vodafone), iar pentru un Samsung Galaxy A5 de 261 euro ar fi trebuit să vorbeşti 650.806 minute din Vodafone către Vodafone sau 65.080 minute din alte reţele către un număr Vodafone (adică 45 de zile de vorbit neîntrerupt).
Adică, pentru un Samsung Galaxy A5 era nevoie de o investiţie de două luni într-un abonament Nelimitat la Telekom România, adică 2 x 19,31 euro= 38,32 euro. Profitul ar fi fost de aproape şapte ori mai mare decât "investiţia".
Având în vedere că minutul de interconectare este taxat cu 0,96 eurocenţi, Orange şi Telekom începeau să acumuleze pierderi la un moment dat.
Pentru acestea, cele 65.080 minute de interconectare costau însă 624 de euro, bani ce ar fi trebuit viraţi Vodafone, un frumos "return of investment" pentru cei 261 de euro, cât ar fi reprezentat respectivul telefon vândut la liber.
Depăşită de situaţie, Telekom România nu a găsit ca soluţie decât să "limiteze" nelimitatul.
O convorbire telefonică între un client Telekom şi un operator al companiei, publicată pe YouTube, a făcut furori pe reţelele de socializare, stârnind amuzamentul, dar şi confuzia internauţilor, după ce clientul s-a plâns că firma i-a tăiat abonamentul pentru că a vorbit la telefon mai mult de 24 de ore într-o zi.
O informaţie pentru extratereştri este că o zi are 24 de ore.
Clientul respectiv a spus că a plătit un abonament pentru minute naţionale nelimitate, aşteptându-se, pe bună dreptate, să vorbească oricât voia. Operatorul Telekom nu a reuşit să îl lămurească cum e cu "nelimitatul limitat" şi i-a transmis că a adus un prejudiciu companiei Telekom prin cele peste 24 de ore vorbite pe zi. Astfel, clientul a spus că va merge cu înregistrarea la Protecţia Consumatorului, ca să îşi caute acolo dreptatea (vezi în insert transcrierea convorbirii).
În urma unei solicitări a ziarului "BURSA", reprezentanţii grupului de companii Telekom România ne-au transmis că mai multe cartele preplătite şi abonamente au fost restricţionate, pentru că pe acestea a fost efectuat, zilnic, "un trafic de voce mobilă extrem de ridicat".
Aceştia ne-au precizat: "În urma înregistrării în ultima perioadă a unui trafic nefiresc de voce mobilă, Telekom România a implementat o serie de măsuri pentru a asigura accesul la servicii de telefonie mobilă pentru toţi clienţii săi, la parametri optimi. Printre măsurile implementate se numără identificarea şi restricţionarea unui număr de cartele preplătite şi abonamente de pe care s-a efectuat zilnic un trafic de voce mobilă extrem de ridicat, în special prin folosirea funcţiilor de apel în aşteptare şi conferinţă, care a indicat o utilizare artificială a serviciilor de telefonie mobilă.
Prin trafic nefiresc înţelegem un trafic semnificativ mai mare, de până la 80 de ori mai ridicat, în unele cazuri, decât traficul mediu efectuat de clienţii care beneficiază de oferte similare. Astfel, în anumite situaţii, traficul a depăşit 24 de ore de convorbiri efectuate într-un interval de 24 de ore, acest lucru fiind posibil prin utilizarea unor servicii care permit realizarea de apeluri simultane, prin intermediul funcţiilor de apel în aşteptare şi conferinţă".
Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului nu ne-au transmis, până la închiderea ediţiei, o poziţie oficială cu privire la situaţia prezentată mai sus.
Ca să nu mai fie nici un dubiu, conform Dicţionarului Explicativ, nelimitat = care nu are limite; imens, nemăsurat. Adică, abonamentul nelimitat presupune că utilizatorul poate vorbi şi 25 de ore din 24 sau cât de multe doreşte, nemăsurat de multe. Prin urmare, nu se poate abuza de nelimitat, aşa cum susţine Telekom.
• Redăm mai jos, integral, discuţia telefonică dintre clientul nemulţumit şi operatorul Telekom România, publicată pe Youtube:
"Client: În momentul de faţă am primit mesaj cum că mi se suspendă serviciile de voce ş.a.m.d pe termen nelimitat, în condiţiile în care eu am plătit şi scrie clar că am "nelimitat" (n.r. în contractul pentru serviciile de telefonie mobilă). Înregistrez şi au această convorbire şi o să mă duc cu ea la OPC să vedem cum e cu nelimitatul ăsta. Păi dacă e nelimitat, juridic vorbind, e 24 de ore din 24, pot să vorbesc oricât.
Operator Telekom: Domnul ... , mai exact, dumneavoastră la ce faceţi referire. Mai exact, ce mesaj aţi primit.
Client: Cum că mi se sistează serviciile, nu mai pot suna, din cauză că folosesc abuziv. Păi dacă este nelimitat, juridic nelimitat, 24 de ore din 24, 7 din 7, încontinuu.
Operator Telekom: Dumneavoastră, mai exact, aţi primit mesaj, că vi se suspendă serviciile pe termen nelimitat, deoarece aţi efectuat un trafic mai mult de 24 de ore cumulat în mai puţin de 24 de ore, către numere din reţeaua Vodafone. Acest lucru a dus la prejudicierea companiei Telekom...
Client: Cum să pot să vorbesc mai mult de 24 de ore în 24 de ore? Mătăluţă realizezi ce spui?
Operator Telekom: Aceasta este informarea oficială pe care am primit-o.
Client: Cum să poţi să vorbeşti 25 de ore în 24 de ore? Voi chiar nu sunteţi sănătoşi la cap. Bine, o să iau chestia asta şi o să merg cu ea la OPC şi mai vedem mai departe.
Operator Telekom: Sigur, este alegerea dumneavoastră.
Client: Eu am plătit pentru un serviciu. Mi-aţi oprit un serviciu înainte să expire luna.
Operator Telekom: Atâta timp cât dumneavoastră aduceţi un prejudiciu companiei Telekom, compania...
Client: Care prejudiciu? Care-i prejudiciul că vreau să ştiu?
Operator Telekom: Aţi afectat funcţionarea reţelei companiei.
Client: Ce am făcut?!
Operator Telekom: Aţi dus la afectarea reţelei Telekom.
Client: Dacă spune "nelimitat minute naţionale", ce înseamnă "nelimitat minute naţionale"? Ce înseamnă? Vreau să aud!
Operator Telekom: Stimate domn, puteţi păstra un ton scăzut? Vă aud destul de bine. Nu este necesar să ridicaţi tonul.
Client: Nu, pentru că m-am săturat de bătaia de joc!
Operator Telekom: În regulă. Dacă nu sunteţi mulţumit, depuneţi dumneavoastră o sesizare către orice instituţie doriţi".
1. e bun baiatu, e din cauza fibrei optice :-)
(mesaj trimis de The Brute în data de 28.01.2016, 00:49)
"aţi efectuat un trafic mai mult de 24 de ore cumulat în mai puţin de 24 de ore" ,,,,in Romania viteza luminii este mai mare decat in Germania. Se poate verifica la ASF. In 2014 a fost data instructiunea de implementare a IFRS de la 01.01.2015. In Mai 2015 a fost modificat instructiunea, astfel ca IFRS a fost amanat pentru 01.01.2016...Pe 28 decembrie 2015 , citind ziarul Bursa, domnul Negritoiu a ajuns la concluzia ca intregul an financiar va fi raportat in sistemul IFRS, deci se va aplica de la 01.01.2015. Ramane intrebarea daca pentru cele 2 instructiuni 1per2015 si 39per2015, care se anuleaza reciproc se va scadea si din salariul celui mai intelept sef ASF, pardon FSA :-)
2. Tare
(mesaj trimis de Oarecare în data de 28.01.2016, 05:01)
Tare e și chestia cu talentul nostru speculativ înnăscut.
Suntem vreo 20 mil. de Soros în miniatură și noi habar n-aveam :))
3. Amenda de 1 mil €, pt client 1 mil €
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2016, 05:48)
Sa se invete minte multinationalele acestea ca cuvantul e cuvant si contractul contract.
Si sa nu aiba voie sa restrictioneze oferta pt telefoane ieftine scumpe, sa isi cumpere oamenii telefoane.
Felicitari clientului.
3.1. Contract (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Close în data de 28.01.2016, 19:30)
Asa ca n-ai citit contractele? Toate au clauza de fair-use. Si clauza aia e sustinuta de lege peste tot in lume.
Asta pentru ca vrei sa dai cat mai mult posibil oamenilor cinstiti dar sa descurajezi cocalarii manevragii. Si pe buna dreptate.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2016, 08:37)
de aceea nu vom ajunge germania pentru ca suntem speculativi inascuti
4.1. born to be brutal (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de The Brute în data de 28.01.2016, 09:43)
speculant e caracter secundar....be one, not someone....be one, think brutal :-)
5. rusine
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2016, 10:34)
de ce nu da-ti toate mesajele
5.1. ALO?! (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de MAKE în data de 28.01.2016, 14:23)
Nu putem da decit mesajele trimise.
Pe cele netrimise, nu.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2016, 10:37)
Din pacate la companiile astea mari au senzaţia ca toţi clienţii sunt nişte fraieri care au obligaţii şi niciun drept. Am patit si eu cu cei de la Garanti Bnak, care mi-au facut plati, fara a avea acordul meu in niciun fel exprimat (scris, verbal) iar cand am constatat ca imi lipsesc cca 400 lei am facut sesizare. Stupoarea a fost la raspunsul celor de la Garanti, care mi-au spus ca in data de 19.11.2015 am mai cumparat de la respectiva firma si nu am contestat tranzacţia. Numai ca in luna ianuarie 2016 nu am mai cumparat de la acea firma dar mi-a luat bani din cont si precizez ca nu am utilizat cardul pe internet, nu am platiti prin pos sa introduc pin-ul si nici prin transfer bancar, iar in conditiile generale de afeceri semnat cu banca se precizează clar ca pentru plati recurente, clientul trebuie sa solicite in scris bancii acest lucru.... asa ca ... in prezent ma lupt sa-mi recuperez banii. Cei de la banca mi-au solicitat documente ca am incercat sa anulez tranzactia si raspuns nici pana in prezent. La insistenta mea la telefon cei de la departamentul de fraude de la Garanti mi-au spus ca firma care a solicitat debitarea banilor din cont este un amare si serioasa; adica eu ca si client sunt cum? o intrebare la care inca nu am primit raspuns. Ciudat este ca cei de la Garanti nu au auzit de faptul ca in Constitutie este prevazut la art 16 ca nimeni nu e mai presus de lege, ca in Codul civil este prevazuta ocrotirea proprietatii, nici de Regulementul 6 din 2006 a BNR si nici de alte norme juridice.
6.1. Anpc sau Parakletos (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2016, 13:12)
Cate o scrisoare trimite.
7. abuz telekom
(mesaj trimis de silviu în data de 28.01.2016, 10:39)
oameni buni am un abonament la Telekom si am fost taxat abuziv si eronat cu sms-uri in afara tarii,va rog mare ATENTIE ... !!!! la convorbiri,IN CAZUL MEU AM CERUT EXPERTIZA A TELEFONULUI SI SA IMI DEA NR. DE TELEFON SI CONTINUTUL ACESTORA UNDE S-AU DAT SMS-URILE SI NU AU VRUT URMEAZA SA MA ADRESEZ ANPC-ULUI...ATENTIE VERIFICATI-VA CONVORBIRILE !!!!
8. Cum au făcut?
(mesaj trimis de Cristi C în data de 28.01.2016, 10:43)
Eu am cartelă Telekom și convorbirea se întrerupe după fix 1 oră.
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2016, 10:51)
Eeeei !, dar si Telekom are un talent speculativ innascut!
Sa-i vezi cum intrerup convorbirea pe cei de la relatiile cu publicul, inca inainte sa inceapa!...
9. Pizza Hut o are mica... foarte mica
(mesaj trimis de Marius Constantinescu în data de 28.01.2016, 11:38)
OPC-ul ar trebui sa se autosesizeze in astfel de situatii si sa intervina. O campanie publicitara inselatoare este promovata si de catre Pizza Hut. Spun ca iti ofera cate pizza vrei la un anumit pret, insa de fapt iti ofera cate vor ei. Sunt niste nesimititi!!! Se mai lauda ca vin si cu principii si idei noi pentru ca vezi doamne ei sunt americani... Am fost ieri ca sa vad cat este de reala aceasta promotie si vreau sa va spun ca si-au batut joc de mine! Am mers la ora 15,00 cand erau abia vreo 5 clienti in tot restaurantul si m-au servit cu cate o pizza pe ora!!! Deci nu te lasa sa consumi efectiv, chiar daca vrei sa comanzi mai multe sortimente. Cand am intrebat de ce nu se pot comanda mai repede incat sa nu astepti atat de mult mi s-a raspuns ca asa li s-a ordonat de sus chelnerilor, sa serveasca din 30 in 30 de minute. Eu am mancat in 4 ore abia 3 pizza mici de 15 cm... De fapt consumi cat vor ei sa te lase nu cat iti doresti tu.