România s-a bucurat în ultima jumătate de an de o promovare susţinută a potenţialului său în materie de agricultură ecologică, prin participarea sub pavilionul "Romanian Organic Products" la importante târguri de profil care vizează pieţe puternice: Orientul Mijlociu (MENOPE Dubai - decembrie 2018), Europa (Nurnberg - februarie 2019) şi China (Shanghai - mai 1029). Mai mult, la târgul Biofach din Shanghai, România a avut statutul de "ţara anului", fiind reprezentată de o delegaţie numeroasă, de peste 50 de producători, din care 17 cu stand propriu, anunţă un comunicat de presă remis Redacţiei noastre.
Organizarea pavilionului României a fost o componentă a proiectului "Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România", prin care se derulează activităţi de susţinere a creşterii competitivităţii la export a agriculturii ecologice, precum şi cea a industriei mobilei, finanţat în cadrul Programului de Cooperare Elveţiano-Român pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse. Proiectul beneficiază de finanţare în valoare de aproximativ 12,5 milioane de lei, din care 85% reprezintă contribuţia Elveţiei şi 15% cofinanţarea statului român.
Marian Dobrilă, managerul proiectului, a declarat: "A fost un adevărat tur de forţă care ne-a permis să explorăm interesul consumatorilor externi pentru produsele ecologice româneşti de o calitate deosebită, o mare diversitate şi cu un grad de procesare superioară. Este un pas înainte pentru producătorii români, care aveau nevoie să capete încredere în capacitatea proprie de a crea produse sub brand propriu, nu numai de a oferi materia primă la export, limitându-şi astfel câştigurile şi capacitatea de a se dezvolta pe termen lung".
Piaţa de produse ecologice este una specială, pentru că, în ochii consumatorului, primul criteriu de departajare nu este preţul, ci încrederea pe care o trezeşte produsul respectiv. Piaţa chineză este însă una şi mai specială, pentru că se bazează pe o clasă de mijloc fără echivalent în lume: tânără, dornică de a consuma şi de a explora totodată produse ecologice, în special pentru siguranţa alimentară. Odată ce consumatorul chinez capată încredere într-un produs, îl poate absorbi în cantităţi uriaşe, la preţuri chiar peste media internaţională. Cu toate că eticheta europeană de produs "organic" trebuie reacreditată local în cazul vânzărilor la raft pe piaţa locală, în sine provenienţa europeană a produsului oferă siguranţă consumatorului chinez, foarte preocupat de acest aspect.
Prezenţa la târg a avut tocmai rolul de a pune pe harta europeană a atenţiei consumatorului chinez bogăţia produselor "made in Romania", pe lângă deja bine consolidatele pe piaţa locală produse de provenienţă germană, daneză sau franceză. Produsele autohtone au jucat rolul de ambasadori ai unui stil de viaţă sănătos provenit dintr-o zonă care are nevoie să fie prezentată în profunzime chinezilor. De la miere la suplimente alimentare pe bază de cătină sau polen, de la cosmetice din lavandă sau lapte de capră la gemuri şi sucuri din fructe de pădure, de la ulei presat la rece la vinuri din struguri, dar şi din coacăze, toate acreditate la standardele ecologice europene, pavilionul României a fost un simbol al abundenţei locale.
După acest prim pas de prezentare, piaţa chineză trebuie însă cucerită sistematic. "Pentru producătorii români este mai fezabilă în acest moment ţintirea distribuitorilor mici, din zonele urbane, dat fiind că lanţurile de supermarketuri cer cantităţi mari şi strategii de abordare bine articulate. Cultural însă, relaţiile comerciale cu China au nevoie de timp pentru a fi construite, pentru că la mare preţ este stabilirea unei relaţii personale cu distribuitorul local, mai ales în cazul afacerilor mici, de familie.", după cum a explicat Radu Fodoreanu, consulul economic al României la Shanghai.