Mulţi ar dori să achiziţioneze o franciză şi se gândesc că cel mai potrivit mod de a putea alege una este sa viziteze un târg de francize. Este oare un târg de francize precum o mare piaţă de unde un potenţial francizat poate să cumpere afacerea pe care şi-o doreşte? Cel mai adesea potenţialii francizaţi vizitează un târg de franciză, la care participă zeci sau sute de francizori, fiecare dintre aceştia prezentându-şi cum pot mai bine afacerea pentru a atrage cât mai mulţi cumpărători. Potenţialul francizat se simte însă compleşit; nu este bine nici când ai prea multe oferte de unde să alegi. Astfel, în loc ca alegerea să fie mai uşoară, lucrurile se complică pentru cel care doreşte să cumpere o franciză. Ce îi sfătuiesc specialiştii în franciză pe cei care vor să viziteze un târg de francize în vederea achiziţionării unei licenţe?
Don Sniegowski, creatorul celui mai mare portal de franciză, Blue Mau Mau, compară târgurile de francize cu nişte mari pieţe în care expozanţii vor să facă vânzări. El atrage atenţia asupra faptului că nu vom găsi acolo mulţi dintre marii francizori, precum McDonalds. Aceştia nu au nevoie să participe la astfel de evenimente pentru a atrage francizaţii. De asemenea, în cadrul acestor evenimente se organizează diferite seminarii, pe teme de franciză sau de afaceri, în general, pentru francizori şi pentru potenţialii francizaţi. În cadrul acestor seminarii discută, de obicei, francizori şi francizaţi cu experienţă în domeniu, şi sunt prezentate probleme reale cu care se confruntă sau s-au confruntat, dar şi soluţii care au fost aplicate pentru soluţionarea acestor probleme. Participând la astfel de seminarii, potenţialii francizaţi pot afla mai multe detalii despre fenomenul francizei în sine, chiar de la cei implicaţi. Cei cu adevărat interesaţi trebuie să-şi facă timp, deoarece ar trebui să petreacă la târg câteva ore bune. Scopul este ca potenţialul francizat să îşi facă cât de cât o idee despre ce oferte există, la momentul respectiv.
Joel Libava, franchise broker, îi sfătuieşte pe vizitatori să încerce să se simtă cât mai bine. Să ia broşuri de prezentare de la expozanţi, să ia mostre gratuite oferite de către aceştia. Să vorbească cu francizorii şi cu alţi participanţi. Să meargă acasă apoi şi să se gândească la informaţiile primite. Să caute, pe Internet sau din alte surse, mai multe informaţii referitoare la conceptele de afaceri care le-au trezit interesul. Apoi, să-i contacteze pe francizori. Potenţialii francizaţi nu trebuie să se grăbească, ci să îşi acorde timp ca să înţeleagă conceptele de franciză prezentate. Francizorii vin la astfel de târguri în ideea de a realiza vânzări, însă cei care chiar vor să cumpere trebuie să fie precauţi. După cum am mai spus în articole anterioare, investigaţi întâi, în profunzime, ofertele care vă atrag interesul, înainte de a începe negocierile şi de a semna contractul de franciză.
Jenny Buchan, avocat şi care îşi dă doctoratul în franciză - rolul francizatului în cadrul francizei - spune că, pentru a reţine amalgamul de informaţii pe care le va primi, potenţialii francizaţi ar trebui să îşi aducă un carneţel cu ei, unde să noteze tot ce discută cu francizorii sau reprezentanţii acestora. Iar la întoarcerea de la târg, să verifice informaţiile primite.
Bob Rodi, preşedinte al Mount Pleasant Capital, companie care oferă finanţare francizaţilor, îi sfătuieşte pe potenţialii francizaţi să renunţe la implicarea emoţională şi să pună întrebări "la rece". Unul dintre conceptele larg vehiculate de francizori se referă la "sistem de afaceri dovedit". Încercaţi să aflaţi cât de mult e dovedită fiabilitatea respectivului sistem, câte unităţi francizate, care funcţionează, are? De cât timp există respectivele unităţi? De asemenea, este franciza respectivă o marcă? Acest aspect este foarte important pentru că marca reprezintă o mare parte din ceea ce cumpăraţi, de fapt. Iar dacă este vorba de o afacere care nu există încă în zona dvs sau chiar în ţară, dvs veţi fi cel care va trebui să creeze marca şi să o consilideze.
De aceea, este foarte important de aflat şi, eventual de negociat cu francizorul, cum este acesta dispus să vă ajute să impuneţi o nouă marcă şi, eventual, un nou concept, pe piaţa unde veţi activa. Mulţi dintre participanţii la aceste târguri sunt afaceri relativ "tinere", care vor să se extindă pe pieţe noi, iar dacă aceste afaceri sunt din afara ţării noastre, francizorii caută, pentru început, un master francizat care să îi ajute să pătrundă mai rapid şi mai uşor pe piaţa românească.
Joel Libava îi sfătuieşte pe cei care doresc să cumpere o franciză să se gândească înainte dacă le convine să urmeze un sistem şi un set de reguli create de altcineva. De asemenea, potenţialii francizaţi ar trebui să-şi analizeze abilităţile de a face afaceri, pentru a putea determina ce fel de afacere ar putea să cumpere. Şi, pentru a identifica ce francize şi-ar permite să cumpere, cei interesaţi ar trebui să calculeze sumele de bani de care dispun şi pe care le-ar putea investi, pornind de la ideea că pentru a demara o afacere în franciză nu vor plăti doar taxa de intrare în sistem.
Don Sniegowski le spune celor care vor să investească într-o afacere în franciză ca înainte de toate să îşi pună această întrebare fundamentală: unde doreşte potenţialul francizat să ajungă? Şi, apoi, care este cea mai bună cale de a ajunge acolo? Sniegowski arată că există mai multe căi de urmat în viaţă şi în afaceri, pentru a ne atinge scopurile. A cumpăra o franciză reprezintă doar una dintre aceste căi.