• (Interviu cu Alex Morar, CEO NEPI Rockcastle)
Reporter: Cum a evoluat activitatea Fondului în cei 14 ani de existenţă pe piaţa românească?
Alex Morar: NEPI Rockcastle, cel mai mare investitor şi dezvoltator de centre comerciale din zona Europei Centrale şi de Est, a avut o evoluţie pozitivă în România, ceea ce ne face să rămânem încrezători în performanţele viitoare ale companiei. În cei 14 ani de activitate, grupul a investit peste 2 miliarde euro în proiecte de retail real estate şi, doar în ultimii cinci ani, a generat încasări de peste 100 milioane de euro la bugetul central şi peste 50 milioane euro la bugetele locale.
În prezent, avem în România 230 de angajaţi şi generăm alte 30.000 de locuri de muncă în economia locală. Totodată, vrem să subliniem faptul că în centrele noastre îşi desfăşoară activitatea peste 1.000 de comercianţi mici, medii şi mari; locali, regionali şi internaţionali, operând peste 3.000 de magazine, a căror cifră de afaceri totală anuală depăşeşte 1 miliard de euro.
Aceste rezultate ne consolidează poziţia ca unul dintre cei mai mari investitori din România şi cel mai mare din piaţa imobiliară.
În prezent, NEPI Rockcastle deţine în România 20 de centre comerciale şi alte 7 "strip" mall-uri, iar la nivel de grup, în cele nouă ţări în care operează, are 52 de centre comerciale.
Reporter: Care considerati ca a fost cea mai mare investiţie facută în România, în toată această perioadă?
Alex Morar: Cu o investiţie de 165 milioane euro şi o suprafaţă construită de 230.000 de metri pătraţi, Mega Mall Bucureşti rămâne un reper în ceea ce priveşte importanţa unui model de business într-o economie. Ce ne-am propus cu acest proiect, cât şi cu celelalte din portofoliul NEPI Rockcastle, am reuşit: să fim relevanţi în faţa consumatorilor, oferindu-le o experienţă de cumpărături completă (confort, siguranţă, diversitate şi divertisment) şi să ne păstrăm, în acelaşi timp, poziţia de lider pe piaţa de retail din real estate-ul local.
Mega Mall reprezintă un standard pentru retailul românesc şi un reper de arhitectură pe acest segment, iar pentru noi este cea mai mare investiţie individuală făcută în România, în ultimii 14 ani.
Aş vrea să reamintesc, însă, de un alt proiect important al grupului NEPI Rockcastle. În vara anului trecut, într-un context economic şi social dificil, cauzat de pandemia de COVID-19, compania deschidea cel de-al 20-lea centru comercial din portofoliul local, Shopping City Târgu Mureş, printr-o investiţie de 70 milioane euro.
Obiectivul este cea mai modernă destinaţie de cumpărături, relaxare şi divertisment din oraş, cu o suprafaţă închiriabilă de 40.000 de metri pătraţi, peste 113 magazine, 550 de locuri în Food Garden, peste 1.500 de locuri de parcare, inclusiv staţii de încărcare pentru maşini electrice şi, în premieră pentru un centru comercial, o terasă exterioară de 3.000 mp.
În cadrul grupului, ne concentrăm pe proiecte dezvoltate pe principii moderne şi sustenabile, gândite pe termen lung, care oferă consumatorilor confort, eficienţă, diversitate şi divertisment, adică o experienţă completă de cumpărături.
Reporter: Ce provocari/avantaje a adus pandemia pe piaţa de profil?
Alex Morar: Pandemia de COVID-19 a adus schimbări masive în întreaga industrie de retail real estate; foarte multe provocări, dar şi o serie de oportunităţi şi posibilităţi pentru viitor.
O mare parte dintre schimbările provocate de pandemia COVID-19 - de la comportamentele de cumpărare, la modelele forţei de muncă, modele de business şi mixul de canale - erau în curs cu mult înainte de pandemie, însă COVID-19 a accelerat toate aceste tendinţe (în unele cazuri cu 5-10 ani), determinând un nivel de urgenţă fără precedent al acţiunilor retailerilor.
Sectorul retail real estate continuă să rămână puternic, bine poziţionat şi echilibrat, evoluţia acestuia este constantă, de aceea trebuie să ne adaptăm la noile cerinţe şi modele de afaceri.
De asemenea, proprietarii trebuie să se asigure că centrele comerciale sunt atractive, sigure, bine amplasate şi că întregul mix de chiriaşi este promovat şi vizibil în faţa consumatorilor.
Şi, poate cel mai important aspect, tehnologia va continua să schimbe industria de retail; cumpărăturile online sunt mai importante ca oricând, iar reţelele sociale vor continua să introducă brandurile către potenţiali clienţi.
Reporter: Cum s-a modificat cererea în acest timp?
Alex Morar: În primul rând, pe fondul pandemiei, au intervenit schimbări semnificative în comportamentul de cumpărare. Clienţii îşi planifică mai bine experienţa de cumpărături, sunt mai determinaţi şi mai concentraţi, iar valoarea coşului mediu de cumpărături a crescut.
De asemenea, cererea s-a mutat foarte mult în mediul online, nuanţând limitările unei abordări exclusiv în această direcţie. Obiectivul nostru pentru anul acesta este de a oferi o experienţă unificată în toate punctele de contact pentru a spori confortul, implicarea şi loialitatea clienţilor noştri.
Reporter: Ce investiţii urmează să faceţi pe piaţa românească în următorii ani?
Alex Morar: Începând din acest an, avem în plan dezvoltarea unor proiecte rezidenţiale în zonele adiacente centrelor comerciale pe care le deţinem în România, oraşe precum Bucureşti, Timişoara, Râmnicu Vâlcea şi alte locaţii care vor fi anunţate ulterior.
În Bucureşti, este vorba despre două proiecte rezidenţiale: primul va fi amplasat în imediata apropiere a Vulcan Value Centre, iar celălalt lângă Mega Mall. Ansamblurile rezidenţiale vor fi semnificative ca dimensiune, cuprinzând mai bine de 250 de apartamente fiecare (de la studiouri până la apartamente cu 3 sau 4 camere, precum si unităţi de tip duplex).
Ne concentrăm pe nevoile comunităţilor locale şi dorim să creăm în apropierea mall-urilor proiecte moderne de calitate şi sustenabile, la care aspiră viitorii proprietari. Mai mult, avem în plan accelerarea procesului de digitalizare şi a iniţiativelor de tip omnichannel prin regândirea şi repoziţionarea companiei la nivel de experienţă oferite chiriaşilor şi clienţilor.
Suntem lideri pe zona de retail real estate, iar acest statut ne oferă pârghiile necesare dezvoltării unor noi proiecte de calitate şi utile pentru modernizarea spaţiului urban.
Reporter: Ce buget de investiţii aveti pentru 2021?
Alex Morar: În prezent, dispunem de lichidităţi de 1 miliard euro şi suntem foarte bine poziţionaţi pentru noi investiţii în România şi alte pieţe.
Pentru acest an estimăm investiţii de 140 de milioane euro pentru dezvoltare şi cheltuieli de capital aferente proiectelor în curs, precum şi alte oportunităţi în funcţie de evoluţia pieţei.
De asemenea, în următorii 10 ani, vom investi semnificativ în proiecte de reducere a amprentei de carbon, cum ar fi energia regenerabilă, niveluri mai ridicate de eficienţă energetică şi compensarea carbonului. Proiectele de sustenabilitate ale NEPI Rockcastle din cele nouă ţări, inclusiv România, în care operează un portofoliu de active în valoare de 5,8 miliarde euro, reprezintă angajamentul nostru de a sprijini dezvoltarea sustenabilă şi comunitară, prin reunirea iniţiativelor dedicate celor trei piloni care definesc strategia de sustenabilitate a grupului - educaţie, protecţia mediului şi comunitate.
Reporter: Cum apreciati sprijinul acordat de statul român antreprenorilor?
Alex Morar: Programele gândite de autorităţi pentru susţinerea companiilor şi a economiei locale au fost bine primite. IMM Invest, de exemplu, a reprezentat una dintre pârghiile principale de susţinere a economiei locale şi antreprenorilor.
Reporter: Care sunt problemele domeniului si ce soluţii vedeţi pentru soluţionarea lor?
Alex Morar: Domeniul în care activăm are nevoie de mai multă predictibilitate şi transparenţă în procesul de legiferare. De asemenea, mai mult dialog cu mediul privat ar ajuta companiile să înţeleagă impactul unor măsuri anterior implementării acestora.
Reporter: Mulţumesc!
(Interviu preluat din Revista BURSA Construcţiilor)