• (Interviu cu domnul Florin Muntean, directorul general al Societăţii Naţionale de Transport Gaze Naturale "Transgaz" SA Mediaş)
• Infrastructura de transport gaze naturale se află în continuă dezvoltare
Reporter: Ce loc ocupă societatea pe piaţa energetică naţională şi europeană, acum la zece ani de la constituirea sa?
Florin Muntean: "Transgaz" este, astăzi, unul dintre actorii importanţi şi performanţi ai scenei energetice naţionale şi europene, care, în contextul noii politici energetice europene, are în vedere atât creşterea siguranţei energetice, precum şi implementarea principiilor de dezvoltare durabilă.
Primul obiectiv se poate atinge prin asigurarea capacităţilor de trans-port al gazelor naturale în scopul satisfacerii cerinţelor de consum din economia naţională, sporirea competitivităţii prin modernizarea Sistemului de Transport al gazelor naturale (SNT), asigurarea compatibilităţii operării acestuia în corelare cu sistemele de transport similare europene şi creşterea flexibilităţii în operarea SNT în conformitate cu evoluţia pieţei de gaze. Cel de-al doilea obiectiv poate fi atins prin modernizarea sistemelor de odorizare a gazelor naturale, dezvoltarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi proiectare în domeniul transportului de gaze naturale, instituirea zonelor de protecţie şi siguranţă aferente conductelor din SNT.
Reporter: Care sunt principalele obiective ale strategiei de dezvoltare a "Transgaz" SA pentru perioada următoare şi valoarea estimativă a investiţiilor aferente acestora?
Florin Muntean: Parte componentă a strategiei energetice naţionale, strategia de dezvoltare a "Trans-gaz" SA Mediaş pentru perioada următoare cuprinde ca obiective strategice: asigurarea siguranţei energetice naţionale prin interconectarea sis-temului naţional de transport al gazelor naturale cu sistemele de trans-port gaze naturale din ţările vecine; reconsiderarea sitemului de conducte magistrale; reabilitarea SNT în vederea readucerii acestuia la parametrii iniţiali şi mărimea iniţială a capacităţii de transport, afectată în timp de uzura fizică şi morală a principalelor componente ale SNT; dezvoltarea şi modernizarea SNT; reducerea impactului proceselor tehnologice asupra mediului înconjurător; reducerea consumurilor tehnologice; dezvoltarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi proiectare în domeniul transportului de gaze naturale.
Cât priveşte valoarea estimată a programului strategic de dezvoltare pentru perioada menţionată, aceasta se ridică la aproximativ 400 milioane euro.
Având în vedere că pe plan european există tendinţe de creştere a cererii de gaze naturale, este important să subliniez faptul că infrastructura de transport gaze naturale se află în continuă dezvoltare, iar ţările est-europene joacă un rol major în construirea unor noi rute de aprovizionare a Europei cu gaze naturale.
Pentru ţara noastră, apreciez că acest aspect reprezintă o oportunitate certă de integrare în viitorul traseu energetic european, iar pentru Trans-gaz o posibilitate concretă de a implementa la standarde europene programele strategice de dezvoltare ale SNT.
Reporter: Ce lucrări mai reprezentative cuprinde programul de investiţii pe acest an?
Florin Muntean: Investiţiile planificate pentru 2010 vor fi cu puţin mai mari decât cele din 2009, care au fost în jur de 325 milioane lei, însumând circa 379 milioane lei şi asigurate din surse proprii şi fonduri structurale.
Interconectări strategice
Reporter: În ce stadii se află proiectele de interconectare ale Româ-niei la sistemele de transport gaze naturale ale ţărilor vecine şi/sau alte ţări europene?
Florin Muntean: În vederea realizării obiectivelor strategice ce-i revin, "Transgaz" Mediaş şi-a asumat responsabilitatea realizării unui program de investiţii, modernizare şi dezvoltare a SNT care să permită României interconectarea cu sistemele de transport gaze naturale din ţările vecine.
Dintre proiectele strategice prioritare în care "Transgaz" este implicată, pot menţiona proiectul de interconectare strategică a SNT cu sis-temul de transport al gazelor naturale din Ungaria, pe ruta Arad - Szeged, proiect care va fi finalizat în cursul acestui an şi care are o lungime totală de 109 km, din care 62 km pe teritoriul României şi o capacitate operaţională de 1,7 mld mc/an.
Un alt proiect important îl reprezintă interconectarea strategică cu Bulgaria pe direcţia Giurgiu - Russe, proiect aflat în prezent în faza tratativelor pentru identificarea soluţiilor tehnice şi comerciale. Capacitatea proiectată pentru această conductă de interconectare este de 1,5 - 3 mld. mc/an.
Se are în vedere, de asemenea, şi diversificarea punctelor de import, sens în care se urmăreşte realizarea unui nou punct de import, în zona localităţii Negru Vodă, pentru alimentarea cu gaze naturale a zonei de Sud a Dobrogei. "Transgaz", după cum se ştie, deţine în cote egale, alături de alte 5 ţări, 16,67% din capitalul social al companiei Nabucco Internaţional Company (NIC) şi este parte a acestui important proiect care are ca scop diversificarea surselor de aprovizionare ale gazelor naturale şi creşterea siguranţei energetice a Europei. Stadiul actual al proiectului Nabucco, după semnarea la data de 13 iulie 2009, la Ankara, a Acordului Interguvernamental, continuă cu semnarea acordurilor de susţinere a proiectului, realizarea proiectărilor locale şi demararea procedurii de alocare de capacitate prin procedura de "open season". În lungime totală de 3.300 km, din care 457 km pe teritoriul României, conducta Nabucco va asigura României o capacitate de 2,58 mld. mc gaze naturale/an.
Reporter: Cum este asigurată finanţarea acestor proiecte?
Florin Muntean: În susţinerea financiară a acestor proiecte, alături de resursele financiare proprii ale companiei, vine şi suportul financiar de la UE prin intermediul Programului Energetic European pentru Redresare Economică, prin acordarea de asistenţă financiară comunitară nerambursabilă proiectelor din domeniul energiei - EERP - prin care s-au aprobat în 4 martie 2010, 200 milioane euro - pentru Proiectul Nabucco, 16,6 milioane euro - pentru interconectarea cu Ungaria (din aceştia "Transgaz" va primi 8,279 milioane euro) şi 8,929 milioane euro pentru interconectarea cu Bulgaria (defalcarea pe ţări a acestei sume se va efectua după cunoaşterea valorii investiţiei pe teritoriul fiecărei ţări).
Trebuie amintit însă şi sprijinul financiar acordat de Comisia Europea-nă pentru proiectul de implementare a fluxului reversibil la SMG Isaccea şi Negru Vodă, în valoare de 1,56 milioane euro.
Ca alte surse de finanţare, se au în vedere şi instituţiile financiare internaţionale, precum Banca Mondială, BERD şi BEI.
Compania are, de asemenea, şi proiecte de investiţii cu finanţare din fonduri structurale, cum ar fi: proiectul SCADA - 35 milioane euro, proiect a cărui implementare va da posibilitatea "Transgaz" Mediaş să monitorizeze în detaliu şi în timp real operarea reţelei de gaze naturale pe teritoriul României; proiectul de realizare a conductei Craiova - Segarcea - Băileşti - Calafat, în lungime totală de 114 km şi valoare de 31,2 milioane euro privind alimentarea cu gaze naturale a oraşului Calafat şi a localităţilor din sudul Olteniei.
Reporter: Cum caracterizaţi evoluţia acţiunilor "Transgaz" la Bursa de Valori Bucureşti?
Florin Muntean: Piaţa de capital din România, fiind o piaţă emergentă, este, prin dimensiune, volum de tranzacţii, număr emitenţi şi structură, o piaţă relativ mică comparativ cu alte pieţe de capital din regiune şi de aceea este direct influenţată de evoluţiile pieţelor financiare internaţionale. Desigur, calitatea de unic operator licenţiat al Sistemului Naţional de Transport gaze naturale din România a conferit "Transgaz" Mediaş o abordare confortabilă în ceea ce priveşte listarea acţiunilor sale la bursa de valori. Însă nu doar statutul de monopol natural în domeniu, pe care îl deţine "Transgaz", a prezentat atractivitate, ci şi poziţia sa pe piaţa energetică, profilul financiar robust, valorile şi cultura sa organizaţională, capacitatea managerială şi profesionalismul managementului.
Acestea au fost doar câteva dintre atuurile pentru care compania a prezentat credibilitate în faţa investitorilor şi au determinat realizarea unui IPO de succes pe piaţa de capital din România. Au fost oferite public acţiuni reprezentând 10% din capitalul social majorat al companiei, respectiv 1.177.384 acţiuni. IPO-ul "Trans-gaz" Mediaş a fost o premieră. A avut cea mai mare valoare a acţiunilor puse în vânzare, respectiv 226 milioane lei (aproximativ 65 milioane euro), dar şi cea mai mare cerere de acţiuni din istoria Bursei de Valori din România, oferta fiind suprasubscrisă pe total de peste 28 de ori, iar IPO-ul Transgaz fiind primul din istoria BVB căruia i-a fost ataşat un nou instrument financiar numit "drepturi de alocare".
Finalizarea cu succes a IPO-ului, a permis asigurarea fondurilor necesare finanţării parţiale a programului de investiţii pe termen mediu al companiei, a creşterii cuantumului şi vizibilităţii cash-flow-ului operaţional. Este important de subliniat faptul că, în urma procesului de evaluare realizat în scopul revizuirii rating-ului acordat SNTGN Transgaz SA Mediaş, în data de 17 februarie 2010, Standard & Poor"s Ratings Services a reconfirmat rating-ul corporativ pentru împrumuturile în monedă străină la BB+, cu perspectivă negativă, respectiv la BBB-, cu pers-pectivă negativă pentru împrumuturile în moneda naţională, în considerarea unor aspecte precum: poziţia de unic operator licenţiat de trans-port gaze naturale din România, cash flow-ul predictibil generat din activitatea reglementată de transport gaze naturale şi activitatea de tranzit şi profilul financiar solid; cadrul de reglementare, care oferă o anumită protecţie împotriva riscurilor de piaţă şi inflaţie şi asigură vizibilitate pe o perioadă de până la 30 iunie 2012; structură solidă a capitalului, cu un nivel scăzut al datoriilor (raportul datorii/capital propriu este de 7,7%); deţinerea de 73,5% pe care statul român o are în capitalul "Transgaz".
Cât priveşte trendul acţiunilor TGN şi evoluţia indicatorilor bursieri ai acesteia, iată că, după perioade de oscilaţii ale evoluţiei, preţul acţiunii a reuşit să treacă preţul din IPO şi chiar să îl depăşească, ceea ce evident pune în lumină forţa acţiunii TGN. Îmbinând în mod eficient şi responsabil profesionalismul şi experienţa cu performanţa şi eficienţa, SNTGN "Transgaz" SA este astăzi una dintre cele mai competitive companii din sectorul energetic, iar noua sa identitate vizuală este expresia elocventă a alinierii la cerinţele mediului şi statutului său actual şi mă refer aici la faptul că "Trans-gaz", în calitate de actor pe piaţa de capital, are responsabilitatea de a fi transparentă în activitatea des-făşurată, atât faţă de instituţiile pieţei de capital, cât şi faţă de cei care inves-tesc sau au investit în acţiunile companiei.
Reporter: Vă mulţumesc!
• Realizările "Transgaz" în zece ani de activitate
În primul său deceniu de existenţă ca societate naţională de sine stătătoare, "Transgaz" SA Mediaş, în calitatea sa de operator tehnic al Sistemului Naţional de Transport (SNT) gaze naturale, a avut ca obiective primordiale atât asigurarea şi menţinerea funcţionării acestuia în condiţii de siguranţă, eficienţă economică, calitate şi la nivelul standardelor de performanţă şi mediu, cât şi dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii SNT, potrivit lui Florin Muntean.
Domnia sa a adăugat: "Responsabilizând misiunea asumată de a realiza serviciul public de interes strategic naţional privind transportul gazelor naturale, "Transgaz" SA şi-a definit obiectivele strategice cu claritate şi în concordanţă cu strategia energetică naţională, stabilind în acest scop programe investiţionale eficiente şi viabile de dezvoltare şi modernizare a SNT, de reconsiderare şi reabilitare a sistemului de conducte magistrale, astfel încât operarea acestuia să devină compatibilă cu cea a sistemelor europene de transport gaze naturale.
Toate lucrările de dezvoltare şi modernizare ale SNT realizate în acest interval de timp, unele fiind începute deja, altele lucrări noi, au contribuit la extinderea infrastructurii SNT, care astăzi cuprinde peste 13.200 km de conducte şi racorduri de alimentare gaze naturale. Alături de acestea, trec în revistă, de asemenea, racordarea la Sistemul Naţional de Transport gaze naturale a unor mari oraşe şi municipii precum Alexandria, Zimnicea, Olteniţa, Giurgiu, Drobeta Turnu Severin, Sighetu Marmaţiei, Topliţa, s.a.
O investiţie majoră, finalizată în anul 2002, a reprezentat-o realizarea conductei de tranzit gaze naturale DN 1200 mm Isaccea - Negru Vodă, Tranzit III, în lungime de 181 km, incluzând şi modernizarea staţiilor de măsurare gaze Isaccea şi Negru Vodă. Chiar dacă s-a finalizat în anul 1999, trebuie amintită totuşi ca o realizare importantă şi noua conductă pentru tranzitul internaţional al gazelor naturale din Federaţia Rusă prin punctul de import de la Medieşul Aurit.
Alătur acestor realizări şi performanţa listării la Bursa de Valori Bucureşti a 10% din capitalul social majorat al companiei".
• Lucrări la conductele de transport gaze naturale
În acest an vor fi demarate lucrările de execuţie a noi conducte de transport gaze naturale, dintre care cele mai reprezentative sunt cele de pe tronsoanele Maşloc - Arad, Urziceni - Ploieşti, Plătăreşti - Bălăceanca, Idrifaia - Coroi, Hurezani - Podişor, Craiova - Segarcea - Băileşti - Calafat. Vor fi continuate lucrările de execuţie demarate în anii anteriori pentru tronsoanele Hârlău - Bucecea, Biharia - Aleşd, Jibou - Gilău, precum şi cele de la conducta de interconectare Arad - Szeged. La începutul lunii martie a acestui an a fost inaugurată magistrala de transport gaz metan care face legătura între localităţile Gheorgheni şi Topliţa, în lungime de 43 km, obiectiv cu implicaţii majore în activitatea acestei zone.