Lumea comerţului este într-o continuă mişcare şi transformare. Live Shopping, Direct-to-Consumer şi comerţul conversaţional sunt printre cele mai importante tendinţe în e-commerce în 2022, potrivit Zitec, unul dintre partenerii de implementare al VTEX, platforma enterprise de comerţ digital, dedicată brandurilor şi retailerilor. Prin acest parteneriat, Zitec a devenit prima companie din România care a implementat soluţiile de comerţ digital ale VTEX pentru clienţii săi din ţară. Potrivit datelor companiei, cele mai multe solicitări înregistrate anul trecut pentru dezvoltarea de proiecte e-commerce au provenit din industria de fashion, urmată de cea de electro-IT şi bricolaj. Pentru anul în curs, compania estimează că cele mai mari creşteri vor fi raportate de industrii precum retail & distribuţie, logistică & transport, tehnologie, dar şi sănătate. De asemenea, cele mai frecvente solicitări venite din partea magazinelor online s-au axat pe migrarea către platforme de e-commerce competitive şi pe îmbunătăţirea experienţei utilizatorilor, multe companii fiind nevoite să optimizeze interacţiunea digitală personalizată pe care o oferă datorită numărului crescut de consumatori în online. În ceea ce priveşte tendinţele care vor caracteriza industria de e-commerce în acest an, live shopping-ul - sau comerţul prin livestreaming - câştigă tot mai mult teren, formatul video fiind preferat de clienţi. Live shopping-ul reprezintă o îmbinare între divertisment şi comerţ digital, ce aduce o experienţă mult mai interesantă, interactivă şi personalizată, în cadrul căreia cumpărătorii urmăresc live o prezentare a produsului, pun întrebările la care doresc să primească un răspuns şi cumpără printr-un simplu click. De curând, VTEX a anunţat aplicaţia de Live Shopping, iar succesul acesteia la nivel global demonstrează nevoia consumatorilor pentru experienţe similare magazinelor fizice în mediul online. De la lansare, aplicaţia a fost adoptată rapid de clienţi, brandurile şi retailerii care folosesc soluţia înregistrând o creştere de cinci ori mai mare a duratei medii a sesiunii online de shopping.O altă tendinţă importantă este Direct-to-Consumer, care înseamnă vânzarea directă către consumatorul final, abordare care necesită crearea unei legături directe cu aceştia, pe toate canalele posibile. Până acum, adoptarea acestui segment de e-commerce nu a fost la fel de populară în România comparativ cu Europa, însă tot mai multe companii încep să înţeleagă oportunităţile D2C. Pe lângă noile surse de venit, concluziile obţinute din datele generate de interacţiunile directe cu consumatorii pot fi folosite atât pentru optimizarea produselor, cât şi pentru creşterea loialităţii faţă de brand. Comerţul conversaţional va continua să se dezvolte odată cu utilizarea accentuată a căutărilor vocale pentru cumpărături online, dar şi datorită dezvoltării şi creşterii gradului de adopţie al dispozitivelor de asistenţă vocală. Alexandru Lăpuşan, CEO şi co-fondator Zitec a declarat: "Anul trecut, am observat o creştere pe segmentul e-commerce în cele mai multe dintre industrii. Dacă 2021 a fost un an caracterizat de transformarea digitală, cu siguranţă 2022 va fi mai mult despre diferenţierea companiilor pe piaţă şi răspunsul lor în faţa aşteptărilor pe care le au utilizatorii. Prin parteneriatul pe care îl avem cu VTEX oferim clienţilor noştri în e-commerce soluţii care îi ajută să devină mai competitivi şi mai inovatori în ceea de priveşte optimizarea experienţei digitale pe care o oferă".
Alte tendinţe care merită urmărite în 2022 sunt diversificarea serviciilor de plată prin implementarea unor metode inovatoare precum soluţii de open banking, sisteme Buy Now, Pay Later (BNPL) sau criptomonede. Revoluţia livrărilor către clientul final va continua, va creşte numărul de lockere şi vor apărea noi metode de livrare ultrarapide.