Compania bistriţeană "Teraplast" a înregistrat anul trecut cu pierderi de 9,484 milioane lei, faţă de un profit net de 6,496 milioane lei obţinut în 2010, rezultatul fiind influenţat negativ de situaţia economică nefavorabilă, conform unui comunicat de presă. Rezultatul net negativ a fost, de asemenea, influenţat de creşterea cheltuielilor cu dobânda în 2011, cu aproximativ 29% (2,2 milioane lei), în timp ce cheltuielile nete cu diferenţele de curs au scăzut cu aproximativ 42% faţă de anul 2010 (la valoarea de un milion de lei).
Cifra de afaceri s-a menţinut în 2011 la un nivel comparabil faţă de 2010, uşoara scădere, de 1,74%, datorându-se impactului discontinuării unor linii de business (secţia de teracotă) şi scăderii vânzărilor de mărfuri, unde s-a înregistrat o diminuare de 5,38% faţă de anul precedent.
Ştefan D. Bucătaru, director general Teraplast, a declarat: "Anul 2011 a fost încă sub influenţa nefavorabilă a situaţiei economice internaţionale. În acest context, lichiditatea a fost la un nivel redus şi, mai mult decât atât, am avut de-a face cu un caracter extrem de volatil al preţului materiilor prime şi al cursului de schimb valutar. În ciuda mediului economic, vânzările s-au menţinut la nivelul anului 2010, iar prin introducerea unei politici conservatoare cu privire la managementul resurselor financiare şi de acordare a creditului comercial am reuşit să reducem gradul general de îndatorare a companiei şi expunerea faţă de o bază de clienţi cu un grad de incertitudine crescut. Anul trecut am finalizat şi relocarea facilităţilor administrative din Bis-triţa în Parcul Industrial Teraplast, astfel că am avut posibilitatea de a valorifica o parte din activele real-estate eliberate şi să aducem în companie un plus de lichiditate. Resursele financiare atrase vor fi folosite pentru investiţii în optimizarea operaţională şi creşterea competitivităţii Teraplast.Vom continua să creştem prudent, cu accent pe profitabilitate şi pe controlul costurilor. Suntem încrezători că ne putem atinge obiectivele strategice pentru 2012".
Activele imobilizate ale companiei au scăzut în 2011 cu aproximativ 8%, faţă de nivelul consemnat în 2010, în primul rând datorită vânzării unor active fixe (terenuri şi clădiri) eliberate în urma finalizării în cursul anului a relocării capacităţilor de producţie şi a birourilor din Bistriţa în Parcul Industrial Teraplast. Creanţele s-au redus cu peste 28%, la 48,8 milioane lei, ca urmare a introducerii în cursul anului 2011 a unei politici conservatoare cu privire al acordarea creditului comercial. Totodată, s-au înregistrat unele provizioane pentru clienţi incerţi, care au corectat exerciţiul financiar anterior cu aproximativ opt milioane lei.
Datoriile totale ale societăţii s-au diminuat cu circa 7,8 milioane lei, în special pe fondul reducerii datoriilor comerciale cu peste 29% şi a reducerii datoriilor către bugetul statului. Datoriile către instituţiile financiare au crescut cu circa 15% faţă de decembrie 2010, ca urmare a refinanţării unor proiecte de investiţii, crescând ponderea datoriei pe termen lung în total structură datorie.
Pentru 2012 conducerea companiei se aşteaptă ca preţul materiilor prime (PVC, PE şi PP) să înregistreze creşteri, generate de evoluţia cotaţiei petrolului şi a derivatelor la nivel internaţional. Majorările de preţ sunt deja vizibile încă din ianuarie, iar în februarie trendul crescător a fost chiar mai evident.
Teraplast va continua şi în 2012 procesul de optimizare operaţională, cu un accent mai puternic pe profitabilitate, dar şi pe dezvoltarea în parametri a business-ului. În acest context, se vor efectua investiţii pentru convertirea unor sectoare de producţie în scădere către altele care au înregistrat creşteri şi se vor externaliza unele linii de business colaterale, în vederea îmbunătăţirii fluxului de numerar şi accelerarea reducerii de cheltuieli.
Managementul se va concentra, de asemenea, în 2012, pe valorificarea activelor (real estate) eliberate în urma finalizării relocării în Parcul Industrial Teraplast, în vederea susţinerii parţiale a programului de investiţii. Compania a finalizat până în prezent contracte şi precontracte de vânzare-cumpărare de active imobiliare în valoare totală de peste 2,3 milioane de euro.
În 2012, managementul mizează în principal pe creşterea cererii pe segmentul de infrastructură, evoluţie generată de accesul la fondurile europene disponibile pentru acest sector. Pe segmentul rezidenţial se aşteaptă la o creştere timidă, în timp ce pe segmentul nonrezidenţial estimează o creştere constantă pe următoarele 12 luni. Compania se va concentra de asemenea pe dezvoltarea pieţelor externe şi pe extinderea colaborării cu marile magazine de bricolaj de pe piaţa internă şi externă.
Compania Teraplast este cea mai mare entitate a Grupului Teraplast, iar portofoliul de produse al firmei acoperă toată gama instalaţiilor (mai puţin cele de încălzire şi ventilaţie). Gama de produse Teraplast este structurată pe şapte sisteme şi anume: sistemul de alimentare cu apă, sistemul de canalizări exterioare, sistemul de canalizări interioare, sistemul de decoraţiuni şi amenajări interioare şi exterioare, sistemul de profile PVC pentru tâmplărie, granule din PVC şi sistemul electric.
Începând din 2 iulie 2008, compania Teraplast este listată la Bursa de Valori Bucureşti, iar din aprilie 2009 a fost inclusă în componenţa indicelui BET-XT. Principalii acţionari ai companiei, la 31 decembrie 2011, sunt Dorel Goia (34,25%), SIF Banat-Crişana (11%), Emanoil Viciu (8,47%) şi alţi acţionari (46,28%).